Home » Auto » Ce înseamnă atunci când se aprinde martorul de bord termometru. Problemele tehnice pe care le indică

Ce înseamnă atunci când se aprinde martorul de bord termometru. Problemele tehnice pe care le indică

Voicu Costin / 20.03.2022, 15:00
Ce înseamnă atunci când se aprinde martorul de bord termometru. Problemele tehnice pe care le indică

Martorii de bord semnalează existența unei probleme pe care mașina voastră o are. Aici ne referim la martorii de bord aprinși cu culoare roșie sau portocalie. Martorii de bord aprinși cu albastru sau verde reprezintă unele funcții active pe care mașina voastră le folosește. Una dintre problemele pe care un propulsor le poate avea este supraîncălzirea. Acest lucru este semnalat prin aprinderea martorului de bord termometru. Ce înseamnă și cum poate fi remediată această problemă?

De ce se aprinde martorul de bord termometru

Răcirea oricărui motor cu ardere internă se face cu ajutorul lichidului de răcire sau antigel. Cea mai frecventă cauză a supraîncălzirii motorului o reprezintă un nivel scăzut al lichidului de răcire. Cauzele supraîncălzirii motorului sunt multiple, însă toate sunt asociate cu defectarea sistemului de răcire.

Sistemul de răcire este format din: pompă de apă, termostat, ventilator, radiator și furtunuri. Supraîncălzirea motorului poate apărea și ca urmare a unor probleme de circulație a antigelului prin instalație. În cazul unor scurgeri în sistemul de răcire, nivelul lichidului va scădea, iar acesta va fi „înlocuit” cu aer și circulația în sistemul de răcire se va opri.

Ce este martorul de bord termometru

Există trei astfel de indicatoare. Primul este sub formă unui cadran clasic, fără cifre, pe care sunt trecute doar literele C – „cold” (rece) și H – „hot” (fierbinte).

Al doilea tip de indicator este sub forma unui ceas și este gradat de la 50 la 130 de grade (la unele mașini gradația este de la 40 la 120). Zona roșie este cuprinsă în zona de la 120 la 130 de grade.

Al treilea tip de indicator de temperatură a motorului este digital. Temperatura normală a lichidului de răcire este esențială pentru funcționarea optimă a motorului termic. Aceasta se situează de regulă între valorile 85 și 110 grade. Dacă semnalul luminos se aprinde, înseamnă că motorul mașinii tale s-a supraîncălzit.

Cum procedăm atunci când martorul de bord s-a aprins?

Atunci când martorul termometru s-a aprins este indicat să oprești motorul. Nu încercați să deschideți capacul vasului cu lichid de răcire, pentru că acesta conține lichid fierbinte sub presiune. Lichidul fierbinte poate să fie aruncat afară din vas și poate provoca răni. Acest lucru oricum nu va ajută în nici un fel, de aceea este indicat să lăsați motorul să se răcească.

Verifică nivelul lichidului de răcire și puteți deschide vasul pentru lichid, în siguranță. Dacă nivelul acestuia este scăzut, completează până la nivelul marcat pe vas de către producător, cu un mix de apă demineralizată și antigel în concentrație 1:1 sau în absența antigelului, se poate utiliza și apă demineralizată în stare pură, dar pentru un scurt timp.

Verifică dacă există scurgeri de lichid de răcire

Este posibil că supraîncălzirea motorului să se datoreze unei scurgeri a sistemului de răcire. Inspectați vizual radiatorul, motorul și sistemul de răcire, observând dacă există scurgeri. În general zonele în care apar scurgeri de lichid sunt conexiunile între conductele flexibile și radiator sau între radiatorul și pompa de apă. Scurgerile interne, cum ar fi o fisură a chiulasei sau a garniturii de chiulasă, nu se pot observa cu ochiul liber. Ele pot fi identificate printr-un test de presiune al sistemului de răcire într-un service auto autorizat.

Ce se întâmplă dacă continui să conduci

În cazul în care continui să conduci un motor care s-a supraîncălzit, acest lucru poate cauza defecțiuni majore. Motorul va începe să scoată zgomote puternice, cauzate de autodetonaţie, lucru ce afectează pistonul, segmenţii și garnitura de chiulasă. De asemenea, datorită încălzirii excesive, părțile interne ale motorului aflate în mișcare relativă se dilată. Valvele, pistonul și cuzineţii se pot topi și pot conduce la calarea motorului.