Home » Când, unde, cum » Ce înseamnă Lidl. Istoria neștiută a retailerului german

Ce înseamnă Lidl. Istoria neștiută a retailerului german

Cojocaru Cristian / 20.08.2021, 17:36
Ce înseamnă Lidl. Istoria neștiută a retailerului german

Mulți dintre noi ne facem cumpărăturile obișnuite din magazinul Lidl însă, câți dintre noi știm chiar ce înseamnă denumirea unuia dintre cele mai apreciate magazine din țară.

Magazinul Lidl înseamnă o istorie de decenii

Acest cunoscut lanț de magazine a fost înființat în Germania. El este operat de concernul Lidl Stiftung & Co. KG, având sediul central în orașul Neckarsulm. La nivel mondial, gigantul numără peste 10.00 de magazine, iar o mare parte dintre acestea se află în Europa, printre care și țara noastră.

La nivelul României, Lidl deține peste 290 de magazine după cum arată datele oficiale puse la dispoziției în decursul anului 2021. Lidl nu înseamnă un simplu lanț de magazine ci o istorie de peste nouă decenii. Povestea acestuia a început în anul 1930, fiind anul când compania a luat ființă.

Doi ani mai târziu, Joesf Schwarz a devenit partener la Südfrüchte Großhandlung Lidl & Co. care reprezenta un en-gros de fructe, dezvoltând mai departe companie pe principiul en-gros pentru produse alimentare. Expansiunea companie a decurs conform planului, iar 15 ani mai târziu, la nivelul Germaniei existau deja 450 de magazine.

În anul 1977, strategia magazinului a fost schimbată sub conducerea fiului său, Dieter Schwarz. Astfel, compania a fost regândită să se concentreze pe piețe de reduceri, pe supermaketuri mai mari dar și pe piețe de numerar și transport. Pentru că nu a dorit să utilizeze numle său de familie în combinație cu traducerea pieței  Schwarz-Markt care ar fi însemnat ”piața neagră”, a decis să utilizeze numele fostului partener de afaceri al tatălui său, A. Lidl. Din cauza unor probleme legale, acesta nu a putut prelua numele pentru a fi utilizat ca nume al magazinelor sale cu reduceri.

înseamnă lidl
Lidl are sediul central in orasul Neckarsulm

Soluția găsită de antreprenor

La un moment dat avea să dea peste soluția salvatoare când, a văzut un articol în ziar despre pictorul și profesorul pensionar Ludwig Lidl. Dieter Schwarz a decis astfel să cumpere de la el drepturile numeleui pentru 1.000 de mărci nemțești. LIDL reprezintă un diminutiv de alint al prenumelui german Ludwig.

În anul 1973 a avut loc inaugurearea primului magazin modern, fiind destul de similar cu conceptul magazinului Aldi. Ca o soluție de a diminua costurile, Schwarz a decis să îndepărteze mărfurile care nu aveau succes și care nu se vindeau de pe raft, menținând dimensiunile magazinelor cât mai mici.

Patru ani mai târziu, lanțul de reduceri număra deja 33 de magazine. După cum se arată în datele oficiale, la nivel mondial compania are peste 315.000 de angajați, iar cifra de afaceri a ajuns la aproximativ 2 miliarde de euro. Prezența magazinului Lidl este atât în Europa cât și în Statele Unite ale Americii.

În țara noastră, această companie a ajuns în anul 2005, prin divizia Kaufland. Aceleași date oficiale arată că Lidl și-a făcut intrarea pe piața românească în anul 2010, atunci când a preluat de la grupul Tengelmann, aproximativ 100 de magazine de reduceri Plus. După doar un an, toate aceste magazine au fost redenumite în Lidl.

În anul 2021, lanțul de magazine numără 290 de puncte de vânzare, 5 sedii logistice și peste 9.000 de angajați. Aflată pe o traiectorie ascendentă, compania a reușit ca în anul 2019 să înregistreze o cifră de afaceri de 10 miliarde de lei.