Home » Când, unde, cum » Cum arată și cât costă avionul prezidențial al lui Ceaușescu. De ce este de fapt deosebit acest model

Cum arată și cât costă avionul prezidențial al lui Ceaușescu. De ce este de fapt deosebit acest model

Violeta Badea / 12.05.2021, 16:18
Cum arată și cât costă avionul prezidențial al lui Ceaușescu. De ce este de fapt deosebit acest model

Fostul dictator Nicolae Ceaușescu a beneficiat, timp de patru ani, de primul și singurul avion de pasageri construit pe teritoriul țării noastre. Cum arată și cât costă avionul prezidențial al fostului conducător veți afla din materialul următor. Iată de ce este de fapt deosebit acest model.

Cum arată și cât costă avionul prezidențial al lui Ceaușescu

Avionul prezidențial al lui Nicolae Ceaușescu purta denumirea de Rombac „Super One-Eleven” și a fost considerat o adevărată bijuterie a aeronauticii din România. Acest model a fost prezentat în public în luna august a anului 1982, iar primul zbor oficial a avut loc în toamna aceluiași an pe celebrul aeroport din Băneasa. La acest eveniment a asistat întreaga conducere a țării.

După un an, în ianuarie 1983, a avut loc zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 și s-a desfășurat pe ruta București-Timișoara, iar prima cursă în afara țării a acestui avion a fost efectuată în luna martie a anului 1983 pe ruta București-Londra. În zilele noastre, pe data de 27 mai, această minunată bijuterie este scoasă la licitație cu un preț de pornire de 25.000 de euro, transmite casa de licitații Artmark.

Acest avion are o însemnătate aparte, deoarece este unul dintre modelele din lume fără niciun accident. Deși a fost folosit ani la rând, iar zonele de zbor au fost dificile, avionul construi la comanda lui Nicolae Ceaușescu nu s-a prăbușit și niciun pasager nu și-a pierdut viața.

Avionul lui Nicolae Ceausescu a fost scos la licitatie
Avionul lui Nicolae Ceausescu a fost scos la licitatie

De ce este de fapt deosebit acest model

Cu excepția URSS, România a fost primul stat comunist care a produs un avion comunist de pasageri cu reacție. Motoarele folosite pentru Rombac „Super One-Eleven” au fost fabricate la uzinele Aerofina și Turbomecanica, sub licență Rolls Royce. Nicolae Ceaușescu s-a folosit de acest avion pentru zborurile oficiale timp de patru ani, în perioada 1986 și 1989.

Avionul Rombac „Super One-Eleven” nu este singurul avion prezidențial scos la licitație. În afară de această bijuterie, casa de licitații a anunțat că a scos la vânzare și aparatul de zbor folosit de președintele Ion Iliescu în primul său mandat. Acest avion este ultimul Rombac 1-11 construit în România, iar primul zbor a fost efectuat în anul 1989. Prețul de pornire pentru acest model este de 25.000 de euro.

Cele două avioane au fost clasate în patrimoniul cultural național mobil, categoria tezaur. Vânzarea celor două modele are caracter de lichidare, avioanele fiind puse în licitație în cadrul lichidării patrimoniale a fostei întreprinderi de stat Romavia. Piesele sunt scoase la licitație  joi, pe data de 27 mai, ora 18:30, în cadrul licitației „All-Star Game” organizate de casa de licitații Artmark.

Cele două avioane se pot vedea online pe site-ul acestora sau fizic pe platforma Aeroportului Internațional Henri Coandă, în incinta Bazei 90 Transport Aerian Otopeni „Comandor aviator Gheorghe Bănciulescu”. Accesul și vizionarea se poate face în baza unei programări prealabile la numărul de telefon 0749864832 sau pe adresa de email alina.panico@artmark.ro.

„Având în vedere raritatea extremă a acestui model și importanța modelului pentru istoria tehnică a României, aeronava a fost clasificată drept patrimoniu cultural național, în categoria trezorerie.

[…] Avionul este scos la licitație în cadrul lichidării patrimoniale a fostei întreprindere de stat Romavia.”, au precizat oficialii casei de licitații Artmark.