Home » Când, unde, cum » De ce nu există de fapt ferestre în supermarketuri. Motivul nebănuit

De ce nu există de fapt ferestre în supermarketuri. Motivul nebănuit

Manolică Anca / 31.05.2021, 14:55
De ce nu există de fapt ferestre în supermarketuri. Motivul nebănuit

Cu siguranță ai observat și tu că majoritatea supermarketurilor nu au ferestre și, chiar dacă acestea există, lumina naturală nu pătrunde deloc în magazin. Iată de ce nu există de fapt ferestre în supermarketuri. Lipsa lor nu este deloc întâmplătoare.

De ce nu există de fapt ferestre în supermarketuri

Atunci când mergi într-un supermarket sau hipermarket, deși vezi ferestre mari la intrarea din faţă, odată ce ajungi înăutru, lumina naturală dispare. Și, totuși, de ce nu există ferestre în supermarketuri?

Ei bine, lipsa ferestrelor este o componentă a psihologiei cumpărăturilor cu amănuntul, în care comercianţii încearcă să creeze un mediu prielnic pentru clienți. Aceștia trebuie să se simtă confortabil, să petreacă mai mult timp printre rafturi şi să cheltuiască mai mult. Totodată, cei aflați la cumpărături trebuie să aibă impresia că timpul este suspendat și nu trebuie să fie afectați sau distrași de fenomenele meteo nefavorabile sau de venirea nopții.

Este o strategie de marketing

De altfel, acesta este și motivul pentru care multe dintre supermarketuri au gresie pe jos. Aceasta reușește cu brio să facă cărucioarele să scoată un zgomot mai puternic, forţând cumpărătorii să încetinească instinctiv şi să piardă mai mult printre rafturile pline de produse. Din acelaşi motiv, muzica nu este prea alertă, astfel încât clienţii să aibă tendința de a grăbi pasul, ci mai degrabă să se relaxeze şi să aleagă în liniște tot ce cred că au nevoie.

Gresia din supermarketuri amplifică zgomotul cărucioarelor
Gresia din supermarketuri amplifică zgomotul cărucioarelor

Dincolo de aceste practici ale comercianților, lipsa ferestrelor este și benefică. Ferestrele mari, care permit să pătrundă multă lumină de la soare în interior, pot provoca deteriorarea pachetelor și a produselor, lucru care va face ca ambalajele să uzate. Cu siguranță ai văzut și tu în geamurile unor chioșcuri vechi ambalaje unor produse care par să stea acolo de ani de zile. Cu siguranță un ambalaj degradat nu va atrage atenția cumpărătorilor, aceștia alegând să îl dea la o parte în favoarea unuia care arată mai bine.

Un alt motiv pentru care nu există ferestre în supermarketuri este pentru că ferestrele ar „înghiți” o mare parte din suprafață, comercianții fiind nevoiți să renunțe la un spațiu generos și, totodată, să reducă numărul de rafturi. Sigur, acest lucru ar putea fi infim în cazul spațiilor generoase, iar deteriorarea ambalajelor ar putea fi evitată prin montarea unor ferestre cu filtre UV.

Ipoteza este tot mai controversată în ultimul timp

Cu toate acestea, această ipoteză este destul de controversată în ultimul timp. Un studiu al Laboratorului Naţional de Energie Regenerabilă din Colorado a ajuns la concluzia că în magazinele cu mai multe ferestre, clienţii şi angajaţii s-au simţit mai în siguranţă şi au putut identifica produsele şi oamenii mai repede.

Astfel că, unele supermarketuri din Germania au decis să permită ca lumina solară să pătrundă în magazine, tocmai pentru a ține clienţii cât mai mult timp printre produse. Este posibil ca, în viitorul apropiat, supermarketurile să  semene mai mult cu nişte sere şi mai puţin cu nişte depozite cum sunt în prezent.