Home » Când, unde, cum » Mașina blestemată a lui Ceaușescu. De ce a ajuns să fie scoasă din nou la licitație și de la ce sumă pornește prețul de vânzare

Mașina blestemată a lui Ceaușescu. De ce a ajuns să fie scoasă din nou la licitație și de la ce sumă pornește prețul de vânzare

Manolică Anca / 14.05.2021, 17:32
Mașina blestemată a lui Ceaușescu. De ce a ajuns să fie scoasă din nou la licitație și de la ce sumă pornește prețul de vânzare

Mașina blestemată a lui Ceaușescu. În vremea în care Nicolae Ceaușescu era în vârful carierei sale dictatoriale, el a primit o mulțime de cadouri luxoase. Printre acestea a fost și o limuzină de lux, pe care a primit-o din partea ultimul şah al Iranului. Conform unor zvonuri, mașina ar fi fost una blestemată, dacă ar fi să ne ținem cont de destinul tragic al șahului.

Mașina blestemată a lui Ceaușescu. Ce au pățit foștii proprietari ai mașinii

Maşina primită în dar, în anul 1974, de Nicolae Ceauşescu, fostul președinte al României, de la ultimul şah al Iranului, urmează să fie scoasă din nou la licitație. Este vorba despre o limuzină Paykan Hillman-Hunter, pe care acesta a primit-o în semn de apreciere pentru „alegerea” sa ca președinte al României. Evenimentul va avea loc pe 27 mai, de la ora 18.30, în cadrul licitaţiei „All-Star Game”, organizată online&phone bidding, de către Casa Artmark.

Mașina blestemată a lui Ceaușescu. De ce se spune acest lucru? Se spune că mașina ar împrumuta ceva din destinul nefericit al celor doi lideri de stat, Mohammad Reza Pahlavi (1919 – 1980). ultimul şah al Iranului și tatăl său. Pahlavi a fost îndepărtat din fruntea ţării sale în urma Revoluţiei iraniană, condusă de ayatollahul Khomeini, în 1979.

Pahlavi a plecat în exil, în Egipt, unde s-a și stins din viață, un an mai târziu, de inimă neagră. La rândul său, şi fostul dictator al României a sfârşit prin a fi îndepărtat tot de o revoluţie, zece ani mai târziu, fiind executat în ziua de Crăciun.

Masina este o limuzina Paykan Hillman-Hunter
Masina este o limuzina Paykan Hillman-Hunter

La ultima licitație, prețul de pornire a fost de 4.000 de euro

Mașina blestemată a lui Ceaușescu a fost fabricată în Iran, la începutul anilor ’70. Are un motor în patru cilindri în linie, 1.496 cmc, 54 de cai putere, transmisie manuală, cu patru trepte, și mii de kilometri la bord. Deşi este cunoscută în lume drept limuzină Crysler, aceasta este o berlină construită în Iran, sub franciză proprie.

Producția acestui tip de mașini, a durat din 1967 până în 2005. Designul limuzinei Paykan Hillman-Hunter s-a bazat pe modelul Chrysler Hillman Hunter din 1967, care a fost inițial proiectat și fabricat de British Rootes Group,

Coincidență sau nu, exact ca la licitaţia de acum şapte ani, preţul de pornire pentru fosta maşină a dictatorului Nicolae Ceauşescu pornește tot de la 4.000 de euro. Limuzina în cauză a fost pusă în vânzare pentru prima dată, împreună cu alte câteva maşini de ale lui Ceauşescu, în anul 1992, de către RAPPS. Atunci, ea a fost achiziţionată şi inclusă într-o colecţie privată, până la finalul anului 2014.

”Maşina e perfect funcţională!”

Actualul proprietar a decis să o scoată la vânzare, fără a oferi prea multe amănunte. Alina Panico, PR Manager al Casei de licitaţii, a confirmat pentru impact.ro că este vorba despre maşina care a mai trecut cel puţin o dată prin curtea celor de la Artmark:

„Proprietarul a decis să renunţe la ea. E o chestiune care se întâmplă în lumea colecţionarilor de maşini. O cumperi, o foloseşti ceva vreme, apoi renunţi la ea. Şi asta fiindcă apar noi piese în atenţia fiecărui colecţionar şi ca atare, noi favorite. E exact ce s-a întâmplat şi în acest caz. Maşina e perfect funcţională!”.