Cu siguranță toată lumea știe cum arată o cale ferată, dar cel mai probabil, mulți nu știu care este rolul pietrelor de pe lângă cele două bare metalice pe care circulă trenul. Dacă te afli printre aceștia, în continuarea articolului vei afla care este scopul milioanelor de pietre de pe calea ferată.
Ei bine, înainte de a afla rolul acestor pietre, trebuie să menționăm că atât mărimea lor, dar și alcătuirea stratului de umplutură din preajma căilor ferate sunt stabilite după normele internaționale. Acesta fiind și motivul pentru care grosimea stratului de piatră și mărimea pietrelor este bine proporționată. Așadar, pietrele de pe lângă liniile de cale ferată au următoarele funcții:
În primul rând acestea ajută la stabilitatea căii ferate. Pietrele sunt cele care preiau din șocurile produse de trecerea trenului. De asemenea, pietrele ajută la drenarea căii ferate și asigură o bună scurgere a apei rezultate în urma ploilor.
[rssfeed id='1612173855' template='list' posts=2]Totodată, balastul reduce riscul de îngheț al căii ferate și împiedică deformarea fizică a liniei. De asemenea, datorită acestor pietre, nu va crește vegetație pe calea ferată.
Pentru a nu se deplasa, balastul este compus din piatră cu vârf ascuțit. Cu toate acestea, ideea construirii liniilor de cale ferată pe straturi de balast nu este chiar nouă. Această metodă este folosită de aproximativ 200 de ani și a rămas neschimbată până în prezent. Traversele pot fi din lemn, metal sau chiar din beton și ajută la menținerea controlului și stabilității liniei ferate.
Mulți dintre noi am putea crede că acest mijloc de transport are o istorie recentă, însă lucrurile nu stau chiar așa. Se pare că povestea transporturilor pe cale ferată a început cu foarte mult timp în urmă, mult mai devreme de inventarea primelor locomotive.
Mai exact, totul a început în urmă cu peste 2500 de ani, în Grecia Antică, odată cu dezvoltarea unor căi speciale, trasate pe mijlocul drumurilor, pentru a ușura povara animalelor care trăgeau diferite lucruri. Potrivit istoricilor, cea mai veche cale de acest tip, descoperită până în prezent, se numește ”Diolkos”, și datează din secolul VII î.Hr.
Ei bine, se presupune că nemții sunt cei care au inventat primele vagonete, în secolul al XVI-lea, pentru facilitarea transportului de minereuri din galeriile subterane. Acestea erau tractate pe șine de lemn. Cu toate acestea, în jurul anului 1600, în Anglia, încep să fie folosite pentru transport căile ferate, a căror formă era apropiată de cea din zilele noastre.
Mai târziu, în anul 1774, James Watt a inventat primul motor cu aburi, însă abia în 1804, invenția inginerului scoțian a fost folosită pentru a transporta mărfuri pe cale ferată. Se pare că inițiativa a fost a unui alt inginer, Matthew Murray, fiind cunoscut pentru faptul că a dat lumii prima locomotivă cu aburi. Abia, după cel de-Al Doilea Război Mondial, au început să fie folosite la scară largă locomotivele diesel, însă mecanismul lor de funcționare fusese inventat încă de la începutul secolului al XX-lea.