Home » Când, unde, cum » Primul metrou din lume. Unde a apărut prima linie publică de transport subteran și ce mari schimbări a produs

Primul metrou din lume. Unde a apărut prima linie publică de transport subteran și ce mari schimbări a produs

Cojocaru Cristian / 06.10.2021, 18:13
Primul metrou din lume. Unde a apărut prima linie publică de transport subteran și ce mari schimbări a produs

Metroul este unul dintre cele mai utilizate mijloace de transport în comun în marile orașe ale lumii. Poate ți-ai pus întrebarea cu referire la orașul care a avut primul metrou din lume. Află cum a evoluat acesta de-a lungul anilor.

În ce oraș a fost construit primul metrou din lume

Distanța pe care circula primul metrou din lume era de 6 kilometri. Acesta a fost construit în Londra, în anul 1863, iar ruta era între Paddington și Farringdon. Chiar și în zilele noastre încă mai există o porțiune din primul traseu, acesta fiind pe ruta Paddington – Covent Garden – London Transport Museum.

În cadrul muzeului este expus și motorul primei locomotive de la acea vreme. Datorită succesului pe care l-a avut, rețeaua a fost extinsă, astfel că în anul 1880, transporta deja 40 de milioane de pasageri anual. Un deceniu mai târziu, a fost inaugurată prima linie de metrou electric, astfel că acest lucru a determinat implementare unei noi tehnologii, și anume a rețelelor electrificate.

Mai multe mari orașe europene au preluat exemplul britanicilor, astfel că în anul 1896, a fost inaugurată prima linie subterană de pe continent, la Budapesta, iar în anul 1898, în Viena. Turnul Eiffel a fost inaugurat în același timp cu metroul din Paris, în cadrul Expoziției Universale care a avut loc în anul 1900.

În anul 1913 era inaungurată prima linie de metrou în Buenos Aires, astfel că această modalitate de transport a devenit una foarte populară într-un timp relativ scurt. În prezent, trei milioane de londonezi circulă zilnic cu metroul, iar anual, acesta transportă peste 1 miliard de persoane.

Metroul londonez este cel mai mare sistem de metrou din lume, măsurând aproximativ 393 de kilometri pe sub străzile Capitalei. 500 de trenuri deservesc serviciul care înglobează 275 de stații. Cea mai aglomertă stație este stația Waterloo, care la orele dimineții ajută 46.000 de persoane să meargă către locurile lor de muncă .

primul metrou din lume
Metroul londonez a luat fiinta in anul 1863

Istoria metroului londonez pe ani

  • 1843 – a fost construit de Sir Marc Brunel și fiul său Isambard, se deschide tunelul Tamisei;
  • 1863 – Pe 10 ianuarie, Metropolitan Railway deschide prima cale ferată subterană din lume, între Paddington (pe atunci numită Bishop’s Road) și strada Farringdon;
  • 1868 – Se deschide prima secțiune a Metropolitan District Railway, de la South Kensington la Westminster (acum face parte din liniile District și Circle);
  • 1869 – Primele trenuri cu aburi circulă prin tunelul Brunels Thames;
  • 1880 – De la Turnul Londrei la Bermondsey, se deschide primul tunel de metrou;
  • 1884 – Linia Circle este finalizată;
  • 1890 – Pe 18 decembrie, The City and South London Railway deschide prima cale ferată electrică din lume. Merge de la King William Street, în orașul Londra, sub râul Tamisa, până la Stockwell;
  • 1900 – Prințul de Wales deschide calea ferată centrală din Londra de la Shepherd’s Bush la Bank (”Twopenny Tube”). Aceasta face acum parte din linia Centrală;
  • 1902 – Se înființează Underground Electric Railway Company din Londra (cunoscută sub numele de Underground Group). Până la începutul Primului Război Mondial, fuziunile au conectat toate liniile – cu excepția liniei Metropolitan;
  • 1905 – Liniile District și Circle devin electrificate;
  • 1906 – Baker Street & Waterloo Railway (acum face parte din linia Bakerloo) se deschide și merge de la Baker Street la Kennington Road (acum Lambeth North). Great Northern, Piccadilly & Brompton Railway (acum parte a liniei Piccadilly) se deschide între Hammersmith și Finsbury Park;
  • 1907 – Charing Cross, Euston & Hampstead Railway (acum parte a liniei nordice) se deschide și merge de la Charing Cross la Golders Green și Highgate (acum Archway). Albert Stanley (mai târziu Lord Ashfield) este numit director general al Underground Electric Railway Company din London Limited;
  • 1908 – Numele „Underground” își face prima apariție în stații și este introdusă prima mașină electrică care emite bilete;
  • 1911 – Primele scări rulante din Londra sunt instalate în stația Earl’s Court;
  • 1929 – Ultimele uși acționate manual de pe trenurile Tube sunt înlocuite cu uși acționate de aer;
  • 1933 – Underground Group și Metropolitan Railway fac parte din London Passenger Transport Board, preluând controlul asupra tuturor serviciilor de cale ferată, autobuz, tramvai, troleibuz și autocar din Capitală. Harry Beck prezintă prima diagramă a hărții subterane;
  • 1940 – Între septembrie 1940 și mai 1945, majoritatea platformelor stației de metrou sunt folosite ca adăposturi pentru atacuri aeriene. Unele, cum ar fi linia Piccadilly, filiala Holborn – Aldwych, sunt închise pentru a depozita comorile British Museum
  • 1948 – Comitetul pentru transportul de pasageri din Londra a fost naționalizat și devine acum directorul executiv pentru transportul din Londra;
  • 1952 – Primul tren de aluminiu intră în circulație pe linia District;
  • 1963 – London Transport Executive devine London Transport Board, raportând direct ministrului transporturilor;
  • 1969 – Regina deschide linia Victoria;
  • 1970 – Executivul pentru transportul din Londra preia rețeaua de metrou și zona de autobuze din zona Greater London, raportând la Greater London Council;
  • 1971 – Ultima locomotivă de manevră cu abur și de marfă este retrasă din serviciu. Linia Victoria se extinde până la Brixton;
  • 1975 – Un accident fatal pe linia nordică de la Moorgate a ucis 43 de persoane. Au fost introduse noi măsuri de siguranță;
  • 1977 – Regina deschide gara Heathrow Central (Terminalele 1 2 3) pe linia Piccadilly;
  • 1979 – Prințul de Wales deschide linia Jubilee;
  • 1980 – Un muzeu despre nașterea transportului urban modern, numit Brunel Engine House, se deschide publicului;
  • 1983 – Indicatori de destinație a trenurilor sunt introduși;
  • 1984 – Liniile Hammersmith & City și Circle se transformă în operație de o persoană;
  • 1986 – Linia Piccadilly este extinsă pentru a deservi Heathrow Terminal 4;
  • 1987 – Un incendiu tragic la stația King’s Cross a ucis 31 de persoane;
  • 1989 – Noile reglementări de siguranță și incendiu sunt introduse în urma raportului Fennell în cazul incendiului de la King’s Cross;
  • 1992 – Este lansată Carta pentru clienți a metroului din Londra;
  • 1993 – Lucrările de reconstrucție la stația Angel s-au încheiat. Lucrările au început pe linia extinsă Jubilee de la Green Park la Stratford;
  • 1994 – Se introduc tarife de penalizare. London Underground preia linia Waterloo & City și răspunde pentru stațiile de pe ramura Wimbledon a liniei District de la Putney Bridge la Wimbledon Park. Gara Aldwych, iar ramura liniei centrale de la Epping la Ongar se închid;
  • 1999London Underground este restructurat în pregătirea parteneriatului public-privat. Se deschide linia extinsă Jubilee, oferind servicii de la Stanmore la Stratford;
  • 2003 – Se introduce cardul Oyster;
  • 2005 – 52 de persoane sunt ucise în atacuri cu bombe asupra a trei trenuri de metrou și a unui autobuz pe 7 iulie;
  • 2007 – London Tube transportă pentru prima dată un miliard de pasageri într-un an. 14 foste stații Silverlink se transferă la Londra Underground (LU). Linia East London se închide pentru reconstrucție și extindere ca parte a noii rețele London Overground;
  • 2008 – Se deschide extensia liniei Piccadilly până la terminalul 5 Heathrow. Metronet transferă controlul la TfL;
  • 2009 – Linia Circle își schimbă forma. LU este numit Cel mai bun metrou în Europa;
  • 2010 – Regina vizitează stația Aldgate. LU atinge Carbon Trust Standard. Primul tren subteran cu aer condiționat, care circulă pe linia Metropolitan;
  • 2011 – O flotă completă de noi trenuri Victoria Line devine operațională.