Calea Victoriei, una dintre cele mai importante artere comerciale din București, ocupă în prezent locul 38 la nivel global și 23 în Europa în clasamentul celor mai scumpe locații pentru retail. Potrivit raportului „Main Streets Across the World”, realizat de Cushman & Wakefield, chiriile pe această arteră au ajuns la 60 euro/mp/lună, în creștere cu 9% față de anul trecut.
Deși creșterea de pe Calea Victoriei este una dintre cele mai mari la nivel mondial, costurile pentru închirierea spațiilor comerciale premium din București rămân mai mici în comparație cu alte capitale din regiune:
Totuși, Capitala depășește alte orașe precum Sofia (57 euro/mp/lună), Bratislava (45 euro/mp/lună), Vilnius (37 euro/mp/lună), Riga (35 euro/mp/lună) și Skopje (28 euro/mp/lună).
[rssfeed id='1612173855' template='list' posts=2]Via Montenapoleone din Milano devine cea mai scumpă arteră comercială la nivel global, cu o chirie de 1.667 euro/mp/lună, detronând Fifth Avenue din New York (1.628 euro/mp/lună). Alte poziții notabile includ:
„Retailul de lux din București continuă să evolueze, reflectând tendințele regionale și globale. Calea Victoriei, principala arteră comercială din România, a înregistrat o creștere a chiriilor cu 9% în ultimul an, una dintre cele mai mari rate la nivel mondial, semn că interesul retailerilor internaționali este în creștere.
Cu toate acestea, chiriile pentru spațiile premium rămân sub nivelurile din alte capitale europene precum Praga sau Budapesta. Această dinamică, coroborată cu o încetinire globală a creșterii veniturilor brandurilor de lux, indică atât provocările economice, cât și oportunitățile pe care piața din București le poate valorifica în următorii ani.
Sunt deja dezvoltatori prezenți pe piața locală care pariază pe creșterea interesului brandurilor de lux pentru România și au în construcție facilități de retail care se adresează acestui segment de piață”, susţine Dana Radoveneanu, Head of Retail Agency Cushman & Wakefield Echinox.
Creșterea chiriilor la nivel mondial a fost influențată de inflația și creșterea dobânzilor de referință în 2022-2023, costul vieții crescut și scăderea încrederii consumatorilor şi de o încetinire a creșterii veniturilor mărcilor de lux, care au trecut de la o medie de 15% în 2022 la 0-4% în 2024.
Raportul Cushman & Wakefield subliniază că 57% dintre locațiile analizate la nivel global au înregistrat o creștere a chiriilor, doar 14% au avut scăderi, iar restul au rămas stabile.