Home » Din București » Cum plănuia Ceaușescu să umble cu mașina pe sub București. Secretul nebănuit al dictatorului

Cum plănuia Ceaușescu să umble cu mașina pe sub București. Secretul nebănuit al dictatorului

Manolică Anca / 17.05.2021, 13:52
Cum plănuia Ceaușescu să umble cu mașina pe sub București. Secretul nebănuit al dictatorului

Să fi fost Nicolae Ceaușescu un vizionar? Construcțiile durabile gândite de acesta își arată utilitatea și acum, după mai bine de trei decenii de la punerea lor în funcțiune. La acestea se adaugă și proiectele începute, dar care nu au mai ajuns să fie duse la bun sfârșit din cauza căderii regimului comunist. Iată cum plănuia Ceaușescu să umble cu mașina pe sub București.

Cum plănuia Ceaușescu să umble cu mașina pe sub București

Înainte de Revoluție, toată lumea vorbea despre planurile mărețe ale fostului dictator român, multe dintre acestea neputând fi duse la bun sfârșit, motivul fiind bine cunoscut de toți. Cu toate acestea, nu mulți erau cei care știau faptul că Ceaușescu plănuia să umble cu mașina pe sub București și, mai ales, cum putea să facă acest lucru.

Fostul dictator era cunoscut ca fiind îndrăgostit de mașinile românești, în garajul său regăsindu-se modelele Dacia și ARO, unele dintre acestea fabricate pe comandă, la indicațiile prețioase ale lui Ceaușescu. De departe, preferata acestuia era o Dacia 2000, fabricată în anul 1981. Modelul era unicat și avea dotări incredibile pentru acele timpuri. „Tovarășa”, așa cum era poreclită mașina, era avea cutie automată în trei trepte, pilot automat cu comenzi pe volan, închidere centralizată, geamuri electrice și aer condiționat.

Dacia 2000, mașina preferată a lui Ceaușescu
Dacia 2000, mașina preferată a lui Ceaușescu

Marele vis al fostului dictator

Cum plănuia Ceaușescu să umble cu mașina pe sub București? Ei bine, nu oricum, pentru că marele vis al dictatorului era să se poată plimba prin rețeaua de tuneluri de sub București la bordul unei mașini electrice. Ce-i drept, doar în caz de necesitate.

Colonelul în rezervă Nicolae Kovacs este cel care a condus partea secretă a lucrărilor de la actuala clădire a Parlamentului României. Acesta a dezvăluit, într-un interviu pentru Libertatea, ce planuri avea Nicolae Ceaușescu și pe unde sunt situate aceste pasaje secrete.

„Este vorba de aproximativ 20 de kilometri de tuneluri realizate astffel încât să se poată circula prin ele cu maşini cu motor electric. Tunelurile principale leagă Palatul Cotroceni de Academia Militară, pe aceasta de Casa Poporului, iar de aici pleacă două tuneluri mari: unul spre fostul Comitet Central (n.n. – actuala clădire a Ministerului de Interne) şi unul către actualul Minister al Apărării.

Cele dinspre Piaţa Revoluţiei sunt întrerupte din loc în loc de uşi de şapte tone greutate fiecare pentru a închide etanş zona în caz de necesitate. Au fost înglobate în acest sistem şi catacombele mai vechi, realizate în perioada interbelică, cum este cea din zona Cotroceni, a lui Carol al II-lea. Sunt şi multe tuneluri secundare, precum cel dintre Casa Poporului şi staţia de metrou Izvor, care probabil că vor fi folosite, la un moment dat, pentru utilităţi publice”, a dezvăluit colonelul.

Ceaușescu își dorea o rețea de autostrăzi de mii de kilometri

Să se plimbe cu mașina pe sub București nu era singurul vis măreț al lui Ceaușescu. Acesta a dat ordin celor mai pricepuți ingineri să realizeze între anii 1967 și 1969 planurile primelor proiecte privind o reţea de autostrăzi în România, ce ar fi trebuit să se întindă pe aproximativ 3.200 de kilometri.

Conform hărții întocmite de inginerii de la Iptana, firma de drumuri din regimul comunist, Nicolae Ceaușescu își dorea o autostradă care să traverseze sudul ţării. Aceasta ar fi trebuit să plece de la Vama Veche și să ajungă până la Timișoara. Deși a avut la dispoziție toate resursele necesare, acesta nu și-a putut vedea visul împlinit decât într-o foarte mică măsură. Până în anul 1989, doar 113 kilometri de autostradă au fost realizați.