Home » Life & Style » Blue Monday 2022. De ce este considerată a treia zi de luni din ianuarie cea mai deprimantă din an

Blue Monday 2022. De ce este considerată a treia zi de luni din ianuarie cea mai deprimantă din an

Voicu Costin / 17.01.2022, 16:15
Blue Monday 2022. De ce este considerată a treia zi de luni din ianuarie cea mai deprimantă din an

Zilele de luni nu sunt plăcute pentru nici o persoană, atunci când trebuie să înceapă o nouă săptămână la job. Așa a fost inventată și ziua Blue Monday, a treia zi de luni din ianuarie, considerată a fi cea mai deprimantă din an. Ce spun specialiștii despre cea mai deprimantă luni din întregul an și cum se simt oamenii în această zi? Descoperă în materialul următor mai multe despre Blue Monday!

Zilele de luni sunt cele mai deprimante

Zilele de luni sunt considerate în general cele mai grele. Indiferent de vremea de afară sau de anotimp, prima zi a săptămânii reușește să deprime toți angajații. De aceea, ziua de luni a devenit și cea mai deprimantă zi din an. Aceasta se numește Blue Monday și este a treia zi de luni din luna ianuarie.

Cum a luat naștere această zi și de ce este considerată cea mai deprimantă din an? În 2005, psihologul Cliff Arnall din Marea Britanie a găsit o formulă pentru a identifica cea mai deprimantă zi din an. Astfel, acesta a ajuns la concluzia că a treia zi de luni din ianuarie este cea mai tristă zi din an.

Orice studiu are la bază formule matematice, astfel că și Cliff a folosit una pentru a determina care este cea mai deprimantă zi din an. Factorii pe care i-a urmărit psihologul sunt: zilele scurse de la Crăciun, datoriile acumulate după cheltuielile de Sărbători, condiţiile meteorologice, încălcarea obiectivelor stabilite pentru noul an (începererea unei diete, renunţarea la fumat sau alcool etc.).

După mulți ani, Arnall a recunoscut că formula lui nu are totuși o baza științifică și că cea mai deprimantă zi din an nu poate fi stabilită cu exactitate.

Marketingul a influențat oamenii în mod negativ

Formula matematică a stat la baza studiului realizat de psiholog. O agenție de turism din Marea Britanie a considerat că este necesar ca turiștii să afle de această zi pentru a-și promova ofertele de vacanță. Ecuația care stă la baza studiul arată în felul următor:

[W+(D-d)] x TQ/M x NA

W (weather – n.r.) reprezintă vremea urâtă din ianuarie, D vine de la datoriile care se adună în sezonul de iarnă, d înseamnă salariul, T este timpul care a trecut de la Crăciun, iar Q este timpul scurs de când au fost stabilite obiectivele pentru noul an (începererea unei diete, renunţarea la fumat sau alcool etc.), M este motivaţia scăzută, iar NA e nevoia de a acționa.

După folosirea termenului Blue Monday de către agenția de turism, alte agenţii de PR şi marketing au împrumutat conceptul și au profitat pentru a vinde servicii și produse. Depresia și nefericirea creată de ziua de luni a indus în subconștient oamenilor că această perioadă este nefastă pentru ei.

Acesta titulatură creată de domeniul publicității și de psihologul menționat mai sus le-a indus unora o stare pe măsură. Văzând efectele provocate de ecuația fără o baza științifică, psihologul a declarat că formula sa este pseudoştiinţă şi i-a îndemnat pe oameni să „respingă noţiunea de Blue Monday“.

Așadar, dacă în această zi simțiți că sunteți mai apatici, mai deprimați, nu vă gândiți că este din cauza acestei zile numite Blue Monday. Stările prin care treceți pot fi „reparate“ prin gânduri pozitive și activități menite să relaxeze și să ofere plăcere și entuziasm.