Home » Life & Style » Cât costă un studiu de fezabilitate și pentru ce este folosit acesta

Cât costă un studiu de fezabilitate și pentru ce este folosit acesta

Ileana Mladinoiu / 24.09.2021, 11:39
Cât costă un studiu de fezabilitate și pentru ce este folosit acesta

Înainte de lansarea unui proiect, este necesar să se efectueze un studiu de fezabilitate tehnico-economic realizat prin analiza tuturor datelor proiectului și a ecosistemului acestuia, ca să nu se cheltuiască inutil bani, deoarece, adesea, el face obiectul finanțării din partea unui organism specializat.

Ce este studiul de fezabilitate

Așadar, studiul de fezabilitate este documentația tehnico-economică prin care proiectantul, fără a se limita la datele și informațiile cuprinse în nota conceptuală și în tema de proiectare și, după caz, în studiul de prefezabilitate, analizează, fundamentează și propune minimum două scenarii/opțiuni tehnico-economice diferite, recomandându-le, justificat și documentat, pentru realizarea obiectivului de investiții.

Cu ajutorul acestui studiu, antreprenorul va ști dacă proiectul are potențialul de a aduce venituri companiei și dacă va oferi un avantaj competitiv față de concurența sa.

Și important este ca managerul de afaceri să cunoască mijloacele de implementat pentru dezvoltarea proiectului.

Cât costă un studiu de fezabilitate și pentru ce este folosit acesta
Studiul de fezabilitate în cazul unui proiect de construcții

Care sunt principalele etape ale serviciului  oferit de un consultant

Auditul proiectului

Este etapa care presupune intervievarea persoanelor cheie din companie. Analiza se va concentra pe mai multe niveluri:

a)strategic și industrial: produse, procese și servicii dezvoltate, piețe și segmente țintă, valoare strategică, beneficii financiare.

b)ecosistem: concurență, rețele de parteneri sau furnizori, jucători cheie.

c)tehnice și tehnologice: maturitatea tehnologiilor care urmează să fie investigate, cunoștințe și know-how disponibile sau lipsă, studii anterioare efectuate pe acest subiect.

Dezvoltarea modelului de afaceri folosind diferite instrumente

În această etapă, consultantul va analiza maturitatea organizării proiectului și lanțul valoric al acestuia, maturitatea modelului de afaceri și a bugetului, precum și maturitatea propunerii de valoare în ceea ce privește piețele țintă.

Eventual, o cercetare tehnologică pentru a identifica: tehnologii și soluții existente, nivelul de maturitate tehnologică.

Studiul de fezabilitate este un instrument conceput pentru a răspunde acestei nevoi de a analiza viabilitatea și implicațiile economice și organizaționale ale unui proiect.

Când se efectuează un studiu de fezabilitate

Înainte de a începe implementarea unui proiect, este recomandabil să vă întrebați dacă proiectul va fi profitabil, dacă este fezabil din punct de vedere tehnic sau dacă compania are resursele financiare, competențe etc., pentru a-l implementa.

Studiul de fezabilitate are loc de obicei imediat după ce proiectul a fost definit. Într-adevăr, efectuarea unui studiu de fezabilitate înainte de a fi definit scopul proiectului sau după ce ați făcut principalele alegeri operaționale, l-ar face inutil.

În multe cazuri, promotorul unui proiect de creație sau dezvoltare nu are resursele necesare pentru a-i permite să realizeze un studiu convențional de fezabilitate. Totuși, validarea fezabilității proiectului său rămâne un pas inevitabil care îi permite să nu-și irosească resursele într-un proiect care riscă să nu poată reuși.

Soluția se găsește în general în validarea fiecăruia dintre aspecte în 3 instrumente distincte: studiul de piață, modelul de afaceri și realizarea unui POC. Luarea concluziilor fiecărui instrument vă dă posibilitatea să vă faceți o idee relativ completă a fezabilității proiectului.

Evaluarea nevoilor proiectului

Ele sunt nevoi concrete de tipul: nevoi imobiliare (incinte, întreținere etc.), nevoi de mobilier (birouri, echipamente de birou, calculatoare etc.), nevoi de competență (personal, instruire, subcontractare a capacității sau competențelor etc.), necesități de producție (materiale, materii prime, mărfuri etc.), nevoi de operare (organizare, administrare, planificare etc.), nevoi de marketing (comunicare, marketing etc.), nevoi tehnice (inovație, servicii, contabilitate, juridice, sociale, fiscale etc.).

În cazul deschiderii unei afaceri, se poate porni de la nimic, iar nevoile sunt foarte largi și ușor de identificat. Dacă e vorba de un proiect în cadrul unei structuri existente, se vor identifica nevoile proiectului și se va evalua dacă echipa existentă este capabilă să le ofere atunci când este necesar (abilități, timp, organizare, …).

Evaluarea costului financiar

Odată ce nevoile și metoda proiectului au fost identificate, va fi necesar să se estimeze costul financiar pentru studiul de fezabilitate.

Pentru a nu începe un studiu de fezabilitate care ar fi inutil, deoarece resursele puse la dispoziție sunt insuficiente alături de nevoile esențiale,  managerii sunt sfătuiți să  înceapă studiul de fezabilitate cu o estimare aproximativă a nevoilor și costurilor, ca să aibă o idee despre bugetul general (acest lucru evită cuantificarea cu precizie a tuturor nevoilor, pentru a se concentra doar pe cele mai scumpe și mai strategice).

După cunoașterea bugetului global, un al doilea proces de cercetare a nevoilor și de evaluare a costurilor poate fi apoi lansat în studiul scenariilor studiului de fezabilitate.

Studierea unor posibile scenarii

A doua etapă a studiului de fezabilitate este studierea scenariilor posibile, adică a diferitelor abordări care fac posibilă atingerea obiectivului stabilit și evaluarea lor precisă. Această parte corespunde chiar “cheii” studiului de fezabilitate.

Iată de ce este important ca managerul, creatorul afacerii să participe la discuții privind selectarea scenariilor posibile, prin analizarea punctelor forte și ale celor slabe ale proiectului în contextul său.

Odată finalizat studiul de fezabilitate, trebuie să începeți proiectul. Pentru unii, acesta pornește cu o căutare de finanțare, pentru alții cu o validare a managementului.

Prețul pentru studiul de fezabilitate

Mijloace mass-media specializate pe business scriu că prețul unui studiu de fezabilitate diferă în funcție de complexitatea acestuia, iar plata se face, în general, la oră: între 150 și 300 de lei pe oră.

Bizbrasov.ro titrează: „Zoo Brașov plătește peste 95.000 de lei pentru studiul necesar transformării în grădină „eco-friendly”.

Sau “Costul pentru realizarea studiului de fezabilitate destinat variantei ocolitoare a municipiului Baia Mare este de aproape 3 milioane lei”, conform declarației președintelui Consiliului Judeţean Maramureş, Ionel Bogdan, citat de newseek.ro.

Ajutorul poate fi și sub formă de subvenție, iar ratele sunt în general cuprinse între 50% și 70%. Astfel, prețul de cost al unui studiu de fezabilitate realizat de un consultant expert va fi de 30% până la 50%.

O companie are tot interesul să externalizeze acest pas crucial și consumator de timp. Marea problemă va fi apoi de a găsi un consultant care să aibă atât abilitățile, cât expertiza pentru a îndeplini sarcina.