Home » Life & Style » Cine a inventat școala. De unde provine denumirea și cine a pus bazele sistemului de învățământ în România

Cine a inventat școala. De unde provine denumirea și cine a pus bazele sistemului de învățământ în România

Alexandru Cazacu / 16.03.2021, 16:28
Cine a inventat școala. De unde provine denumirea și cine a pus bazele sistemului de învățământ în România

Cu siguranță mulți dintre noi ne-am întrebat măcar odată pe vremea când eram elevi ”oare cine a inventat școala”. Dar oare cine a inventat-o până la urmă? Mai departe veți afla cine este responsabil pentru crearea sistemului de învățământ.

Cine a inventat școala. Cine a pus bazele sistemului de învățământ în România

Nu mulți știu acest lucru, însă conceptul de școală a apărut încă din antichitate. Mai exact, se pare că bazele școlii au fost puse chiar de grecii antici în secolul al IV-lea Î.Hr. Pe atunci, școala era denumită ”akademos”, care înseamnă academie. Cuvântul ”școală ” provine din latinescul ”schola”, care este de asemenea derivat din greaca antică ”scholeion”, ”schole”. Curios este faptul că, la greci, acest termen însemna timp liber. Ulterior acesta a evoluat la ”locul unde era petrecut timpul liber” și unde erau purtate discuțiile științifice și filozofice.

Cu toate acestea, în Imperiul Bizantin s-a inventat sistemul școlar asemănător cu cel de acum, în anul 425. Aceste școli erau doar școli primare, necesare la instruirea personalului militar. Însă, odată cu căderea imperiului Bizantin, în 1453, s-a prăbușit și sistemul de educație. Poporului bizantin i-a plăcut ideea grecilor de a-i educa pe urmași, însă au ales să facă acest lucru, într-un spațiu închis, permanent și totul era bazat pe un sistem bine stabilit.

Cine a inventat școala. De unde provine denumirea și cine a pus bazele sistemului de învățământ în România
De unde provine denumirea și cine a pus bazele sistemului de învățământ în România

Spre deosebire de filosofi greci care vorbeau cu discipolii lor, în mare parte despre aspectele vieții, bizantinii doreau să dezbată mai multe subiecte precum matematică, filozofie, religie sau istorie. Islamul a fost o altă cultură care a dezvoltat un sistem școlar modern. Inițial, moscheile țineau locul școlilor și îmbinau activitățile religioase cu educația. Ulterior a apărut Madrasa, care era o clădire independentă de moschee.

Cine a pus bazele sistemului de învățământ în România

Ei bine, în secolul al XVIII-lea, școala obligatorie a devenit comună în mai multe locuri din Europa. Mai exact primii care au obligat elevii să meargă la școală au fost danezii și norvegienii, între anii 1739 și 1741.

Cu toate acestea, România nu se poate mândri cu o istorie îndelungată când vine vorba despre educație. Abia după Revoluția de la 1821, condusă de Tudor Vladimirescu a început procesul de formare a statului român modern. Odată cu care s-a inițiat și un proces de construcție a unor sisteme educaționale și de învățământ naționale. Acest proces s-a desfășurat pe tot parcursul secolului al XIX-lea. În felul acesta au apărut și s-au dezvoltat diferitele tipuri de instituții de învățământ, cum ar fi școlile elementare, gimnazii, colegii, universități etc.

În ziua de astăzi, a face școală nu înseamnă să ai parte doar de educație primară, ci și continuarea studiilor gimnaziale, liceale și de ce nu chiar o specializare într-o Universitate. Cu ajutorul educației, ne formăm ca oameni, învățăm să ne comportăm în societate și ne putem găsi un loc de muncă mai bun. Ei bine, cu această ocazie am aflat și cine a inventat școala și cât este de importantă pentru viitorul fiecărei persoane.