Home » Life & Style » Istoria întunecată a muzeului Madame Tussaud. Ce secrete teribile ascunde Camera Ororilor

Istoria întunecată a muzeului Madame Tussaud. Ce secrete teribile ascunde Camera Ororilor

Manolică Anca / 18.02.2021, 10:04

Cu siguranță ai auzit și tu, măcar o dată, despre Muzeul Tussaud din Londra. În timp ce unii au fost, pur și simplu, fascinați de muzeele de ceară, alții s-au simt neliniștiți atunci când au avut în fața ochilor acele replicilor hiperrealiste ale personalităților modelate în material inert. Puțini cunosc, însă, istoria întunecată a muzeului Madame Tussaud. Este despre măști sinistre, o revoluție sângeroasă și o puternică femeie de afaceri din secolul XIX.

Istoria întunecată a muzeului Madame Tussaud. Începuturi

Marie Grosholtz s-a născut în Franța, în 1761, fiind crescută doar de mama ei. Tatăl său, un soldat german, a murit în urma rănilor suferite în război. Cele două au decis să se mute în Elveția, mama sa angajându-se ca menajeră pentru un medic renumit de la acea vreme, Philippe Curtius. Acesta a fost cel care a învățat-o pe Marie arta sculpturii în ceară. Medicul dezvoltase o pasiune imensă pentru modelarea cerii, creându-și propria colecție de busturi și capete sculptate în ceară.

Marie Tussaud, născută Grosholtz
Marie Tussaud, născută Grosholtz

Dea lungul timpului, Marie și-a dezvoltat și perfecționat propriul stil, creând sculpturile unor personalități notabile ale vremii, istoricul și filosoful François Voltarie și Benjamin Franklin. Vestea despre talentul său s-a răspândit cu repeziciune, Marie Grosholtz fiind invitată să se alăture Curții Regale de la Versailles. În anul 1780, aceasta a devenit profesoara de artă a prințesei Elisabeta a Franței, sora regelui Ludovic al XVI-lea.

A fost condamnată la moarte prin ghilotinare

În acest fel, Marie a ajuns să socializeze cu oameni din elita Franței, cunoscând aristocrați, intelectuali și revoluționari francezi. Ulterior, medicul Curtius a dezvoltat simpatii pentru iacobini, Marie ajungând să îl întâlnească pe Robespierre și pe alți revoluționari din anturajul unchiului ei. Însă, după instaurarea Terorii Iacobin, Marie și mama sa au fost duse la închisoare, sub suspiciunea de susținere a monarhiei. Marie a fost condamnată la moarte prin ghilotinare și a fost rasă pe cap, în timp ce aștepta execuția.

Statuia de ceară a lui Philippe Curtius
Statuia de ceară a lui Philippe Curtius

Însă, grație intervenției lui Curtius, tânăra a fost eliberată. Mai apoi, forțată fiind să își demonstreze fidelitatea față de Revoluție, Marie a trebuit să realizeze măștile mortuare ale personalităților executate. A făcut masca lui Ludovic al XVI-lea, Maximilien Robespierre și a Mariei Antoaneta. Văzute ca niște simboluri revoluționare, măștile confecționate din ceară sau argilă și turnate în mulajele luate de pe fețele decedaților, au fost expuse pe străzile din Paris.

Cum a luat naștere muzeul Madame Tussaud și „Camera Ororilor”

După ce situația s-a mai calmat, Marie a plecat din Franța și a pornit într-un turneu prin Europa, expunându-și colecția de figuri de ceară. În anul 1795, aceasta s-a căsătorit cu François Tussaud, expoziția sa primind denumirea de „Madame Tussaud”. Părăsită câțiva ani mai târziu, în 1802, Marie și cei doi fii ai săi s-au mutat definitiv în Londra. Istoria întunecată a muzeului Madame Tussaud începe să fie scrisă acolo, Marie deschizând un muzeu al figurilor de ceară, și devenind, astfel, femeie de afaceri, lucru neobișnuit în acele vremuri.

Două femei care fac mulaje din ceară pentru o expoziție a Muzeului figurilor de ceară din 1928 / Sursă Foto: National Geographic
Două femei care fac mulaje din ceară pentru o expoziție a Muzeului figurilor de ceară din 1928 / Sursă Foto: National Geographic

Muzeul și creațiile ei au devenit foarte cunoscute, iar afacerea a început să prospere. În timp, s-au implicat și fiii săi în afacere, aceasta lucrând până în jurul vârstei de 80 de ani. Muzeul era organizat pe secțiuni, cea mai mare fiind cea a personalităților istorice și regale, creând și o așa-zisă „cameră separată”. Aici se regăseau exponate scandaloase, printre care măștile mortuare șocante ale Mariei Antoaneta, ale lui Ludovic al XVI-lea, o mumie egipteană, scena de execuție a unor criminali francezi renumiți și o replică a ghilotinei. Ulterior, încăperea a fost deumită „Camera ororilor”, vizitatorii fiind nevoiți să cumpere bilete mai scumpe pentru a o vizita.

Marie Tussaud a decedat în somn în 1850, muzeul fiind preluat de urmașii ei, însă vândut, în februarie 1889, unui grup de oameni de afaceri. De-a lungul timpului, muzeul a trecut prin mai multe lovituri. A luat foc în 1925, iar în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial a fost lovit în plin de o bombă germană. Atunci, peste 300 de sculpturi au fost distruse, însă câteva dintre mulajele și creațiile originale ale lui Marie au supraviețuit.