Home » Când, unde, cum » Ce se află de fapt pe fundul Oceanului Pacific. Oamenii de știință au făcut descoperirea extraordinară

Alexandru Cazacu / 12.05.2022, 12:06

Într-o zonă din Oceanul Pacific neexploatată până acum, oameni de știință au făcut o descoperire incredibilă. Cercetătorii maritimi au găsit pe fundul oceanului ceea ce pare a fi un drum pavat, pe care l-au descris ca fiind „un drum de cărămidă galbenă”. Un filmuleț cu descoperirea uimitoare a fost postat în mediul online.

Drumul pavat de pe fundul Oceanului Pacific

Pare că seamănă cu drumul din cărămidă galbenă din „Vrăjitorul din Oz”, sau poate cu o potecă ascunsă către fantasticul oraș înghițit de ape, Atlantida. Cercetătorii maritimi au descoperit incredibila formațiune de stâncă, despre care spun că este de fapt un exemplu de geologie vulcanică activă antică, pe fundul oceanului, lângă Hawaii.

Caracteristica cu aspect ciudat, care se aseamănă cu „un drum pavat” a fost descoperită pe creasta Liliʻuokalani din Monumentul Național Marin Papahānaumokuakea din Oceanul Pacific. Aici se află una dintre cele mai mari zone marine de conservare de pe Glob. De fapt, este mai mare decât toate parcurile naționale din Statele Unite la un loc. Oamenii de știință au explorat doar aproximativ trei la sută din fundul mării.

În cadrul unui videoclip publicat pe YouTube, se poate observa cum echipajul navei de cercetare „Nautilus” a descoperit formațiunea de piatră, descriind-o drept „un drum din cărămidă galbenă” și „drumul către Atlantida”, potrivit Daily Mail.

Ce au descoperit oamenii de știință pe fundul Oceanului Pacific
Ce au descoperit oamenii de știință pe fundul Oceanului Pacific / Foto: Twitter/ Independent US

Un  exemplu de geologie vulcanică activă antică

Deși poate arăta ca un „drum din cărămidă galbenă”, în realitate este un exemplu de geologie vulcanică activă antică, spun cercetătorii. „Corpul nostru de explorare a asistat la formațiuni geologice incredibile, unice și fascinante în timp ce sa scufundat pe creasta Lili*uokalani”, spun cercetătorii potrivit sursei citate.

Echipajul navei de cercetare și-a petrecut cea mai mare parte a lunii aprilie studiind geologia și sistemele biologice ale munților subacvatici cu origini vulcanice. Cercetătorii au adăugat într-o declarație că, la vârful muntelui Nootka Seamount au observat o formațiune care a fost identificată ca fiind un flux fracturat de rocă hialoclastită (o rocă vulcanică formată în erupții de înaltă energie care se depune pe fundul mării).

„Fracturile unice de 90 de grade sunt probabil legate de stresul de încălzire și răcire de la mai multe erupții. De-a lungul lanțului munților subacvatici, echipa a prelevat, de asemenea, bazalți acoperiți cu cruste de fier-mangan, de la diferite adâncimi și saturații de oxigen. A prelevat, de asemenea, și o rocă ponce cu aspect interesant, care aproape seamănă cu un burete”, au spus cercetătorii.

Principalele obiective ale oamenilor de știință

Nava de explorare este operată de Ocean Exploration Trust, care transmite în direct ceea ce vehiculele sale de scufundări (operate de la distanță), văd în adâncime. Așa se face că „Nautilus” a înregistrat tot felul de viețuitoare marine neobișnuite, inclusiv caracatițe „dumbo” și „calamari purcei”, mai scrie sursa citată anterior.

Conform echipei de cercetare, obiectivul principal al ultimei expediții a fost colectarea de mostre pentru a determina originea geologică și vârsta munților de sub ape, în vederea unei mai bune înțelegeri a formării insulelor Hawaii. Oamenii de știință au adăugat că acești munți vor fi studiați și pentru biodiversitate, în speranța că vor descoperi comunități bogate de corali și bureți.