Că administratorul infrastructurii feroviare din România, CNCF CFR SA este devalizat constant, deopotrivă de către directori incompetenți și șpăgari, dar și de către „căpușe” abonate la banii statului, deținute de antreprenori sulfuroși, nu mai este niciun secret. Că toată infrastructura este într-o stare avansată de degradare și aproape nu este zi în care să nu auzi că trenurile au întârzieri uriașe sau că au deraiat din cauză că liniile „se află într-o stare jalnică”, iarăși nu mai este niciun secret.
Ce este însă un mare secret, e modul în care s-au cheltuit banii alocați de la bugetul de stat pentru căile ferate. O simplă căutare pe https://sicap.ai/licitatii/autoritate/472 arată că CFR SA a încheiat, doar în perioada ianuarie 2018 – august 2024, 1.769 de contracte pentru lucrări de construcții de căi ferate, studii de fezabilitate și alte servicii cu o valoare cumulată de peste 27 de miliarde de euro, mai precis 27.078.730.719,00 euro. Și asta fără să mai punem la socoteală „târguielile” făcute direct de către cele opt sucursale regionale, una mai risipitoare decât alta.
Chiar dacă am presupune că datele furnizate de platforma de achiziții publice, gestionată de statul român, ar putea fi eronate, faptul nici măcar nu mai contează, pentru că suma este oricum fabuloasă. Și chiar „mai fabuloasă” este modalitatea în care au fost „deraiați” acești bani, având în vedere că infrastructura feroviară nu este nici măcar întreținută, darămite modernizată. Cele mai multe dintre marile contracte de modernizare atribuite în ultimii ani, cu valori de miliarde de Euro, au fost „deraiate” preponderent către prietenii „strategici” ai României de prin Franța, Italia sau alte țări europene, care ne promit viteze ale trenurilor de 160 km/h la finalizare, deși lucrările sunt mult întârziate și există riscul pierderii fondurilor europene.
În schimb, „micile” contracte de modernizări de tip Quick Wins, care vizează ridicarea restricțiilor de viteză, dar și contractele de reparații și întreținere curentă, care nu țin pasul cu ritmul degradării liniilor ferate au fost dirijate și către companiile autohtone. Unele dintre aceste contracte au fost acordate „vechilor prieteni” ai CFR-ului, pe binecunoscuta rețetă pusă în practică încă din anii 2000 de către „țarul CFR” Mihai Necolaiciuc, scăpat și de ultimul dosar penal în 2023. Și, când „vechii prieteni” au la dispoziție și un vehicul de șantaj pentru a-i impulsiona pe factorii decidenți și a le arăta calea cea bună (desigur, nu ferată) pentru direcționarea fondurilor statului, lucrurile stau și mai bine.
[rssfeed id='1612173855' template='list' posts=2]Un astfel de „prieten” este și Antrepriza de Construcții Căi Ferate SA (CUI 15607567), deținută din ianuarie 2022 de Gheorghe Ciuvăț (66,66%) și Cezar Cosmin Botez (33,34%), după ce fostul acționar Liviu Șaramăt și-a transferat acțiunile către cei doi. Despre Gheorghe Ciuvăț, care și-a asigurat „bunăvoința” politicienilor PNL și PSD prin sponsorizarea generoasă a „defunctei USL”, despre Liviu Șaramăt, un norocos beneficiar al despăgubirilor „cu cântec” acordate de ANRMAP și despre Antrepriza de Construcții Căi Ferate SA, și mai norocoasa câștigătoare a multor contracte cu regionalele CFR, precum cele din Brașov sau Cluj s-a mai scris. S-a scris însă mai puțin despre noul asociat, Cezar Cosmin Botez și chiar mai puțin despre instrumentul său de șantaj, compania Club Feroviar SRL (CUI 15957066), unde este asociat unic.
În 2022, când Cezar Cosmin Botez a devenit asociat al Antreprizei de Construcții Căi Ferate SA, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 43.142.864 lei, aproape dublă față de cea din 2021, de 22.487.304 lei. În 2023, deși cifra de afaceri a scăzut la 32.556.409 lei, tot a rămas mai mare cu 45% față de cea din 2021. Jos pălăria pentru antreprenorii iscusiți și destoinici, care își dedică timpul și efortul pentru crearea de plusvaloare! Când însă plusvaloarea asta este obținută prin escrocherii, atunci avem o mare problemă.
Încă de acum un an, surse media arătau că site-ul administrat de Club Feroviar SRL, https://clubferoviar.ro, este „rețeta” folosită de Cezar Cosmin Botez pentru a se asigura că firma unde a devenit asociat, Antrepriza de Construcții Căi Ferate SA, câștigă contracte de la CFR pe bandă rulantă. O simplă căutare în sistemul SEAP (https://www.e-licitatie.ro), arată că asocierea Antreprizei cu clubferoviar.ro i-a priit de minune, pentru că valoarea contractelor încheiate cu CFR SA sau sucursalele regionale a suferit o transformare aproape magică, din „suplă” devenind „supraponderală”. Dacă din 2018 până în 2021 contractele au fost multe și mici, cumulând o valoare de aproape 65 milioane lei, din 2022 până în august 2024 contractele au devenit mai „grăsuțe”, cumulând o valoare de peste 115 milioane lei. Numai în 2024 Antrepriza de Construcții Căi Ferate SA a semnat contracte noi sau le-a actualizat pe cele vechi, valoarea acestora fiind de 44.502.070 lei.
Care este însă metoda prin care se obțin toate aceste contracte? Metoda e simplă: pe site-ul clubferoviar.ro, care ar trebui să fie „sursă de știri și informații business to business din domeniul feroviar”, sunt înfierați cu „mânie proletară” directorii CFR SA și ai sucursalelor care pare că nu sunt dornici să facă afaceri cu Antrepriza de Construcții Căi Ferate SA, dar se vorbește foarte frumos despre directorii sucursalelor „generoase” cu compania.
De pildă, tot datele SEAP arată că în perioada 04.01.2023 – 25.06.2024, Sucursala Regională CF Craiova, condusă de către Ninel Cercel, a atribuit companiei lui Cezar Cosmin Botez 7 contracte pentru lucrări de modernizare și de reparații pentru ridicare restricții de viteză pe aparate de cale și pe linii curente și directe cu o valoare de 52.254.960 lei. Nicio știre nu apare pe site-ul care susține că promovează corectitudinea și „competența prin informații” despre reținerea sub acuzația de șantaj a lui Ninel Cercel în noiembrie 2017, la acea vreme secretar de stat în Ministerul Transportului, doar o mențiune neutră, în februarie 2022, cu privire la clasarea dosarului.
Cu Sucursala Regională CF Timișoara, Antrepriza de Construcții Căi Ferate SA a încheiat 11 contracte în perioada 24.09.2020 – 22.02.2024 cu o valoare totală de 33.798.822 lei, cele mai „babane” fiind încheiate în perioada actualului director interimar, Adrian Victor Istrati. Cu privire la acesta, prestigioșii jurnaliști de la clubferoviar.ro fac un adevărat „balet jurnalistic”. În ianuarie 2023, jurnaliștii au prezentat știrea despre un contract pentru paza și protecția stațiilor CF atribuit de Regionala Timișoara fără licitație și încadrat la „servicii sociale și alte servicii specifice”, însă l-au „exonerat” de orice răspundere pe Adrian Victor Istrati, care le-a mai dat și flit și i-a „trimis la Centralul companiei”. Și în 2022, când Ministerul Transporturilor mărea „din pix” un contract atribuit constructorilor Wiebe și Swietelsky cu un milion de Euro, directorul Adrian Istrati era „menajat” pentru că nu conducea el Regionala Timișoara la vremea licitației.
La Regionala Galați, în perioada 25.08.2020 – 19.02.2024, Antrepriza de Construcții Căi Ferate SA a încheiat 12 contracte în valoare de 22.810.288 lei, 8 dintre acestea fiind semnate în perioada actualului director Gabriel Oprea. Și despre acesta, numai de bine, în condițiile în care, în februarie 2024, Gabriel Oprea a semnat un contract cu compania Arcada Company SA Galați pentru modernizarea firului I al căii ferate Bărăgan – Moldova la o valoare de patru ori mai mare decât în cazul modernizării firului II. Jurnalistul de la clubferoviar.ro argumenta că această creștere considerabilă „are cauze obiective”, ceea ce nu trebuie să ne mire, în condițiile în care câștigătorul contractului, Arcada Company SA Galați este una dintre companiile preferate ale site-ului, vechi partener al „Summitului Zilele Feroviare”, organizat chiar de către Club Feroviar SRL.
Dacă jurnaliștii „obiectivi” de la clubferoviar.ro nu au decât cuvinte de bine despre directorii regionalelor „darnice”, cine este totuși răspunzător pentru starea deplorabilă în care se află căile ferate? Pe cine acuză angajații lui Cezar Cosmin Botez? Printre alții, pe ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, pe directorul CFR SA Ion Simu Alexandru sau pe directorul Sucursalei Regionale CF Cluj Petru Ceșa. Nu că n-ar merita aceștia, și mulți alții, să fie blamați pentru jefuirea uneia dintre cele mai mari companii de stat și punerea în pericol a siguranței și vieții cetățenilor prin „cârpelile de mântuială” făcute pe bani mulți, dar e revoltător să vezi că „hoții strigă hoții” și dau lecții de morală atunci când nu sunt lăsați și ei să intre în horă. De exemplu, jurnaliștii de la clubferoviar.ro au aflat doar prin 2022 că Petru Ceșa făcea „achiziții penale” la Regionala Cluj pe vremea când era director.
Să fie articolele denigratoare la adresa lui Petru Ceșa, publicate pe site-ul clubferoviar.ro, rezultatul dorinței jurnaliștilor de a scoate adevărul la iveală sau produse ale „rețetei” șantajiste care i-a adus lui Cosmin Botez profituri frumușele? Asta e o întrebare interesantă, având în vedere că relația dintre Antrepriza de Construcții Căi Ferate SA și Sucursala Regională CF Cluj și Petru Ceșa este mai veche, însă a devenit una de dușmănie pe față din momentul în care compania lui Cezar Cosmin Botez nu a mai obținut contracte de la Regionala Cluj. Mai întâi, în decembrie 2019, Antrepriza de Construcții Căi Ferate SA (la acea vreme denumită Romfer Construct SA), a contestat atribuirea contractului de achiziție publică de lucrări având ca obiect „Înlocuirea aparatelor de cale 17, 41, 26 și consolidarea liniilor II și III directe din stația Cluj-Napoca Est – SRCF Cluj”, organizată de Sucursala Regională CF Cluj și câștigată de compania cu capital austriac Swietelsky Construcții Feroviare SRL (actuala Swietelsky Construct SRL). În februarie 2020, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a admis contestația prin Decizia nr. 179/C10/2680 și a dispus continuarea procedurii de atribuire. După care, a început circul. Pe deoparte, Swietelsky a devenit sacul de box al jurnaliștilor de la clubferoviar.ro, după ce în 2016 era prezentată tot de ei ca fiind una dintre „companiile importante din industria feroviară” și participa la Forumul Railway Pro de Tehnologie și Servicii Feroviare – „Inovare prin infrastructuri feroviare inteligente”, organizat de către Club Feroviar și Railway PRO. Pe de altă parte, și Petru Ceșa a fost luat în vizor, doar în 2023 clubferoviar.ro publicând zeci de articole despre cât de „penal” este acesta. În aceeași perioadă, Antrepriza de Construcții Căi Ferate SA chema în judecată Sucursala Regională CF Cluj în nu mai puțin de cinci procese (4771/117/2023, 4165/117/2023, 4236/117/2023, 4411/117/2023 și 5922/117/2023) având ca obiect litigii privind achizițiile publice sau suspendarea executării actului administrativ de atribuire, solicitări respinse de toate instanțele din Cluj.
Sigur, ar mai fi multe de spus despre Antrepriza de Construcții Căi Ferate SA, care are contracte de modernizare și reparații chiar pe liniile pe care era cât pe-aci să se petreacă două mari tragedii în iunie și iulie 2024, prin deraierea a două trenuri de călători.
Sau, poate, mai interesant ar fi de văzut ce șantaje a mai practicat Cosmin Botez de și-a permis, chiar în 2022, anul în care a devenit asociat la Antrepriza de Construcții Căi Ferate SA, să-și achiziționeze cea de-a doua limuzină Rolls Royce, pe lângă cea pe care o deține din 2020, așa cum reiese din postările celor doi soți Botez pe rețelele sociale:
Iulie 2020
Adelina Botez în foto cu B180TEZ (Rolls Royce) |
Mai 2022
Schimb de comentarii ale lui Cosmin Botez conform cărora reiese ideea că urma să achiziționeze un nou autovehicul de lux, în contextul în care ar fi avut deja sau ar fi fost cert că va achiziționa un ”Cullinan” (serie Rolls Royce) |
Iulie 2022
Mario Cretu (cel mai probabil Corporate Affairs Director, Carrefour România) comentează că mașina (Rolls Royce, a lui Cosmin Botez, cf. foto) este nouă |
Comentarii / Postări online care indică existența mai multor autoturisme Rolls Royce în posesia / folosința lui Cosmin Botez |