Home » Știri » Ce să faci ca să nu fii păcălit de Black Friday. Metoda simplă care te ferește de falsele reduceri

Ce să faci ca să nu fii păcălit de Black Friday. Metoda simplă care te ferește de falsele reduceri

Bucur Ioana / 04.11.2020, 16:23
Ce să faci ca să nu fii păcălit de Black Friday. Metoda simplă care te ferește de falsele reduceri

Fenomenul Black Friday a luat cu asalt România. În fiecare an, magazinele își scot la înaintare cele mai bune oferte, însă, de multe, ori comercianții folosesc unele trucuri pentru a-i păcăli pe cumpărători. Aceasta este metoda simplă care te ferește de falsele reduceri.

Nu te lăsa păcălit de Black Friday! La ce trebuie să fii atent înainte de a profita de ofertele magazinelor

Restricțiile de circulație impuse de autorități în contextul pandemiei de COVID-19, au schimbat preferințele românilor în materie de cumpărături. Paul Anghel, directorul general al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorulilor (ANPC), a dezvăluit la c ear trebui să fie atenți românii care vor să cumpere produse de Black Friday.

„Situaţia actuală, creată de evoluţia COVID-19, a condus la intensificarea comerţului online. Atenţionez asupra faptului că la cumpărarea online, consumatorii trebuie să urmărească atent cerinţele privind comanda, livrarea şi transportul cât şi data expedierii produselor. Reducerile mari de preţ, într-o anumită perioadă, sunt binevenite atât pentru consumatori, cât şi pentru operatorii economici.

Pentru a beneficia de aceste reduceri, fără să le fie afectate interesele economice, consumatorii trebuie să se informeze cât mai complet asupra produselor pe care intenţionează să le achiziţioneze, să fie extrem de vigilenţi şi să acorde maximă atenţie tuturor detaliilor, în special în perioada marilor reduceri de preţuri, cum este Black Friday, care rămâne evenimentul care atrage cei mai mulţi cumpărători în mediul online. Recomand verificarea preţurilor prin consultarea site-urilor care afişează preţuri comparative pentru acelaşi produs”, a explicat Paul Anghel, citat de Agerpres.

Sfaturi pentru cumpărători de Black Friday
Sfaturi pentru cumpărători de Black Friday

Ce trebuie să știe românii care cumpără produse online de Black Friday

Cei care și-au pregătit lista de cumpărături de Black Friday trebuie să știe că, după ce își primesc produsul comandat online, are dreptul să se răzgândească și să returneze produsul, în 14 zile, dacă nu este complet mulțumit de el, fără să fie obligat să ofere vreun motiv. După ce se face returnarea, cumpărătorul își poate primi banii de la comerciant în termen de 14 zile de la primirea produsului. Rambursarea se va face folosind în aceleași modalități de plată folosite de cumpărător la tranzacția inițială. Excepție de la această regulă se face doar în cazul în care clientul acceptă o altă modalitate de plată şi cu condiţia de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării, menţionează reprezentantul ANPC.

În plus, cumpărătorul are obligația de a citi cu atenție termenii și condițiile de funcționare ale magazinului online de la care face achiziția, deoarece termenul de 14 zile (în care poate opta pentru returnarea produsului) se prelungeşte cu încă 12 luni în cazul în care comerciantul nu a menţionat în format expres despre existenţa dreptului de returnare a produselor.

„Anul acesta, Black Friday se va desfăşura în condiţii speciale faţă de anii precedenţi şi, în cazul în care consumatorii consideră că drepturile le-au fost încălcate, le recomand să ne semnaleze orice abatere şi îi asigurăm că Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor le va acorda tot sprijinul. Vânzările cu preţ redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoţionale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare şi publicitate a preţurilor”, atrage atenţia Anghel.

Ce poți face dacă nu îți mai dorești produsele comandate de Black Friday
Ce poți face dacă nu îți mai dorești produsele comandate de Black Friday

Ce să faci ca să nu fii păcălit de Black Friday 

Ca să fii sigur că nu ești păcălit de Black Friday, fii atent la prețurile și ofertele comercianților. Orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse identice. Preţul redus trebuie să fie inferior preţului de referinţă. Preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus.

„Indiferent că este vorba de un magazin online sau de unul clasic, preţul trebuie întotdeauna afişat clar, lizibil, în lei şi cu toate taxele incluse (TVA şi alte taxe suplimentare, dacă este cazul)”, a adăugat Paul Anghel.

În cazul cumpărăturilor online de Black Friday, Anghel sfătuieşte cumpărătorii să verifice stocul existent, preţul afişat pe site şi dacă acesta este integral (conţine sau nu TVA) dar şi dacă preţul include şi costul de livrare.

„Comerciantul este obligat să informeze corect şi complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informaţii, după cum urmează: datele de identificare (denumirea, adresa poştală şi electronică, numărul de telefon, numărul de înregistrare în registrul societăţilor comerciale şi cel de înregistrare fiscală); caracteristicile esenţiale ale produsului; preţul cu toate taxele incluse; cheltuielile de livrare, dacă este cazul; modalităţile de plată şi de livrare; perioada de valabilitate a ofertei; durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs; existenţa şi modul de exercitare a dreptului de denunţare unilaterală a contractului”, spune directorul general al ANPC.

Studiază piața, ca să nu fii păcălit de false reduceri
Studiază piața, ca să nu fii păcălit de false reduceri

Metoda simplă care te ferește de falsele reduceri de Black Friday

Potrivit reprezentantului ANPC, cea mai simplă metodă care te ferește de falsele reduceri de Black Friday este întocmirea unei liste cu produsele pe care vreți să le cumpărați și pe care să notați prețurile acestora înainte de ofertele de Black Friday.

„Acest lucru vă va ajuta să evitaţi falsele reduceri de preţuri, de exemplu atunci când comercianţii măresc preţul şi aplică procentul de reducere la preţul astfel majorat.

Este important de ştiut faptul că regulile privind garanţiile se aplică şi produselor achiziţionate în perioadele de reduceri. Regulile privind garanţiile se aplică indiferent de modul în care sunt achiziţionate produsele şi de preţul acestora, online, din magazinul clasic, la preţ redus sau la preţ întreg”, a mai explicat Paul Anghel.