Home » Știri » Știri externe » Arma secretă a Ucrainei împotriva Rusiei. Deține una dintre cele mai importante rețele din lume

Arma secretă a Ucrainei împotriva Rusiei. Deține una dintre cele mai importante rețele din lume

Manolică Anca / 02.05.2022, 11:16
Arma secretă a Ucrainei împotriva Rusiei. Deține una dintre cele mai importante rețele din lume

Arma secretă a Ucrainei împotriva Rusiei la care puțini s-ar fi gândit. Deși armata invadatoare a încercat de la începutul războiului să dezactiveze această rețea, ea funcționează foarte bine! Este ca un simbol al sfidării Ucrainei și al limitelor puterii militare a Rusiei. Descoperă despre ce armă crucială este vorba.

Ucraina și arma sa secretă în războiul împotriva Rusiei

Încă de la izbucnirea războiului, căile ferate au jucat un rol esențial pentru ambele părți și ar putea ajuta la explicarea eșecului forțelor rusești de a obține controlul asupra Ucrainei. În ciuda a ceea ce par a fi eforturi concertate ale armatei ruse de a dezactiva rețeaua feroviară ucraineană vitală, zeci de curse reprezintă, chiar și după mai bine de 50 de zile de război, un mijloc crucial de sprijin militar și de evacuare a civililor prin țară.

Potrivit nbcnews.com, Ucraina are una dintre cele mai mari rețele feroviare din lume, cu 12.400 de kilometri de cale ferată. Calea ferată este unul dintre cei mai mari angajatori din țară, cu peste 260.000 de angajați. În prezent, ea este ca un un simbol al sfidării Ucrainei și al limitelor puterii militare a Rusiei, trenurile continuând să circule chiar și după distrugerea a întregi orașe.

Un exemplu în acest sens este trenul de pasageri de la Kiev la Sumy, care a circulat joi, 28 aprilie, cu o întârziere de doar șase minute. Traseul de 320 de kilometri traversează un teritoriu marcat de mai mult de două luni de lupte terestre și bombardamente aeriene de la începutul invaziei rusești.

Rețeaua feroviară, esențială în aceste momente grele

Dacă înainte de război, a jucat un rol minor în agricultura și industria minieră din Ucraina, acum a devenit o cârjă pentru industriile de mărfuri, deoarece Rusia menține blocada la Marea Neagră. Circulația cerealelor este acum esențială pentru a menține reputația țării ca „grânarul Europei”.

Însă trenurile nu mai sunt doar pentru mărfuri și călătorii lungi, în prezent rețeaua transportând muniție militară, refugiați și ajutor umanitar. De asemenea, cu trenul au circulat și unii lideri străini: Secretarul de stat Antony Blinken și secretarul apărării Lloyd Austin au vizitat Kievul, sosind cu trenul din Polonia, la fel ca și alți câțiva oficiali occidentali.

Potrivit experților, Rusia nu a reușit să folosească pe deplin căile ferate în primele etape ale invaziei, ceea ce a dus la probleme logistice și la imagini cu camioane rusești blocate în noroiul iernii.

„Căile ferate au jucat un rol masiv de important în conflictul de până acum, în măsura în care este modul în care forțele terestre motorizate rusești își deplasează trupele. Toate problemele pe care le-au avut în nord se datorează faptului că nu au fost capabili să controleze centrele logistice.”, a declarat Emily Ferris, expert în Rusia la Royal United Services Institute, un think tank din Londra.

Rusia încearcă să destabilizeze sistemul

Până de curând, forțele rusești s-au oprit din a viza infrastructura feroviară din Ucraina în speranța că vor prelua singure controlul asupra acesteia, a declarat Oleksandr Pertsovskyi, directorul general al diviziei de trenuri de pasageri a Căilor Ferate Ucrainene. Dar, aparent incapabilă de a prelua controlul, Rusia caută mai nou să o dezactiveze.

În urmă cu o săptămână, au căzut rachete asupra a cinci gări ucrainene și noduri feroviare regionale, majoritatea în zonele centrale și de vest, ucigând un lucrător feroviar și rănind alte patru persoane, a declarat autoritatea feroviară ucraineană. Ministerul rus al Apărării a declarat, într-un briefing, că atacurile din gări au fost concepute pentru a opri transportul de „arme și echipamente militare străine” către trupele ucrainene din regiunea Donbas, în estul țării.

Căi ferate Ucraina
Căi ferate Ucraina

Acesta este locul asupra căruia se concentrează acum forțele rusești, cu o bătălie crucială pentru estul Ucrainei care ar putea fi decisă de capacitatea Kievului de a mobiliza echipamente și arme, dintre care o mare parte este trimisă de aliați pentru a ajuta poziția defensivă, pe cale rutieră și feroviară.

„Ei vor ca ucrainenii să își piardă încrederea în infrastructura civilă de transport”

Rusia vrea să oprească ajutorul militar sosit din partea țărilor occidentale care încep să îi realimenteze pe ucraineni, a declarat generalul Philip Breedlove, și fost comandant suprem aliat al NATO.

„Este, de asemenea, doar un alt pas în războiul continuu al Rusiei împotriva populației civile ucrainene, împotriva nevinovaților (..) Cred că rușii atacă, în mod intenționat, structuri civile care deplasează oamenii și protejează oamenii.

Ei vor ca ucrainenii să își piardă încrederea în infrastructura civilă de transport”, a completat acesta, în prezent președinte al Inițiativei Frontier Europe la Institutul pentru Orientul Mijlociu, cu sediul la Washington.

Alți experți sunt de părere că atacurile aeriene asupra țintelor feroviare subliniază, de asemenea, progresul lent al campaniei Rusiei și semnalează faptul că conflictul a intrat într-o nouă fază periculoasă. Poate că primul indiciu în acest sens a fost atacul mortal asupra unei gări din Kramatorsk, în regiunea Donețk, din 8 aprilie, atunci când au murit cel puțin 30 de persoane și alte 100 au fost rănite, au declarat oficialii ucraineni.

Până acum, de fiecare dată când o cale ferată a fost avariată, ea a fost rapid reparată. În unele cazuri, a spus Pertsovskyi, liniile de tren avariate pot fi reparate în câteva ore. Podurile distruse sau avariate sunt mai greu de rezolvat, dar „concluzia este că, deși atacurile sunt constante și se intensifică, suntem în continuare capabili să facem să funcționeze sistemul”, a spus el.

Distrugerea efectivă a infrastructurii feroviare, a mai subliniat directorul general al Căilor Ferate Ucrainene, „nu este o sarcină ușoară, deoarece sistemul este destul de fiabil”.