âEvenimentul Black Friday din noiembrie 2025 se anunță a fi cel mai urmărit din istoria comerțului românesc, în special în mediul online. Totuși, deși interesul este în creștere, valoarea medie a comenzilor va scădea la 400–500 de lei, potrivit unei analize realizate de compania de consultanță Frames.
La cea de-a 15-a ediție a campaniei, cumpărătorii vor urmări în special reducerile la îmbrăcăminte, încălțăminte, parfumuri și cosmetice, în timp ce interesul pentru electronice și electrocasnice este în scădere, potrivit datelor citate de Agerpres.
„Vânzările din comerţul cu amănuntul din România au scăzut semnificativ în ultimele luni, declinul fiind cel mai accentuat din UE. Motivele ţin, în principal, de scăderea puterii de cumpărare pe fondul inflaţiei record din România, de trei ori mai mare decât media europeană.
În condiţiile în care veniturile au îngheţat în multe sectoare, atât din mediul public cât şi cel privat, deteriorarea puterii de cumpărare îi face pe români să fie mult mai atenţi la ceea ce cumpără.
În 2025, oamenii s-au angrenat într-o adevărată goană după promoţii, discounturi şi reduceri de preţuri, achiziţiile lor zilnice fiind definite, în mare parte, de campaniile de marketing din retail. De Black Friday 2025 vor încerca să cumpere ce nu îşi mai permit în prezent, vor căuta pe site-uri şi în magazine produsele cu cel mai mic preţ, mai ales din zona de îmbrăcăminte şi încălţăminte pentru iarnă”, anticipează compania de consultanţă Frames.
După un 2024 în care Black Friday a generat vânzări totale de circa 500 milioane de euro, specialiștii estimează că în 2025 valoarea totală a tranzacțiilor va rămâne similară, însă creșterea va fi susținută mai degrabă de scumpirea produselor, nu de volum.
Comanda medie va fi mai mică decât în 2024, când crescuse cu aproximativ 50 de lei.
„Dacă anul trecut am văzut o creştere cu 50 de lei a comenzii medii, anul acesta oamenii vor avea mai puţini bani la dispoziţie, în contextul scăderii reale a veniturilor, din cauza inflaţiei record, de 10%.
Scăderea puterii de cumpărare se simte tot mai mult, iar efectele se vor vedea şi de BF2025. Black Friday va aduce cele mai multe comenzi din mediul online, acolo unde principalii jucători din piaţă vor depune şi cele mai multe eforturi de marketing.
Logistic, vânzările online devin cele mai profitabile. Eforturile de marketing se vor concentra pe acest canal de vânzare care, în 2025, va atinge un record istoric în ceea ce priveşte traficul, audienţa site-urilor de vânzări online urmând atingă cel mai ridicat nivel din istoria Black Friday”, afirmă analiştii.
Specialiștii anticipează un record istoric de trafic online în perioada Black Friday, cu peste 70% dintre vânzări realizate de pe telefoane mobile. Retailerii vor investi masiv în campanii digitale și în promovarea conceptului de FOMO (fear of missing out), pentru a impulsiona achizițiile rapide.
Totodată, utilizarea comparatoarelor de prețuri online va crește, pe măsură ce consumatorii încearcă să găsească cele mai bune oferte.
Potrivit Raportului European Ecommerce 2025, România ocupă locul al treilea în Europa Centrală și de Est, după Polonia și Cehia, cu o valoare a comerțului electronic estimată la 11,7 miliarde de euro în 2024. La nivelul întregii Uniuni Europene, țara noastră se situează pe locul 9, iar pentru 2025 se estimează că sectorul e-commerce va reprezenta 3,5% din PIB.