Home » Tehnologie & Știinta » Câte planete asemănătoare cu Pământul sunt în Univers. Descoperirea uimitoare a astronomilor

Cojocaru Cristian / 26.11.2021, 13:44

Astronomii au descoperit planete asemănătoare cu Pământul. Aceștia cercetează exoplanetele pentru a putea afla informații esențiale despre celelalte sisteme planetare apropiate.

Cercetătorii au descoperit planete asemănătoare cu Pământul

Astronomii UCLA au identificat 366 de noi exoplanete, datorită în mare parte unui algoritm dezvoltat de un cercetător postdoctoral UCLA. Printre cele mai remarcabile descoperiri ale acestora se numără un sistem planetar care cuprinde o stea și cel puțin două planete gigantice gazoase, fiecare de dimensiunea aproximativă a lui Saturn și situate neobișnuit de aproape una de alta.

Termenul ”exoplanete” este folosit pentru a descrie planetele din afara propriului nostru sistem solar. Numărul de exoplanete care au fost identificate de astronomi este mai puțin de 5.000 în total, așa că identificarea a sute de noi planete este un progres semnificativ. Studierea unui grup atât de mare de corpuri ar putea ajuta oamenii de știință să înțeleagă mai bine cum se formează planetele și cum evoluează orbitele și ar putea oferi noi perspective despre cât de neobișnuit este sistemul nostru solar.

”Descoperirea a sute de noi exoplanete este o realizare semnificativă în sine, dar ceea ce diferențiază această lucrare este modul în care va lumina caracteristicile populației de exoplanete în ansamblu”, a spus Erik Petigura, profesor de astronomie UCLA și coautor al cercetării.

Autorul principal al lucrării este Jon Zink, care și-a obținut doctoratul de la UCLA în iunie și este în prezent un savant postdoctoral UCLA. El și Petigura, precum și o echipă internațională de astronomi numită proiectul Scaling K2, au identificat exoplanetele folosind date din misiunea K2 a telescopului spațial Kepler NASA.

Descoperirea a fost posibilă printr-un nou algoritm de detectare a planetelor pe care l-a dezvoltat Zink. O provocare în identificarea de noi planete este că scăderile luminozității staller pot proveni de la instrument sau de la o sursă astrofizică alternativă care imită o semnătură planetară. Algoritmul lui Zink este capabil să separe care semnale indică planete și care sunt doar zgomot.

”Catalogul și algoritmul de detectare a planetelor pe care Jon și echipa Scaling K2 au fost concepute reprezintă o descoperire majoră în înțelegerea populației planetelor. Nu mă îndoiesc că ne vor ascuți înțelegerea proceselor fizice prin care planetele se formează și evoluează”, a spus Petigura.

Misiunea inițială a lui Kepler a luat un sfârșit neașteptat în 2013, când o defecțiune mecanică a lăsat nava spațială în imposibilitatea de a se îndrepta cu precizie către zona de cer pe care o observase de ani de zile. Dar astronomii au reutilizat telescopul pentru o nouă misiune cunoscută sub numele de K2, al cărei obiectiv este identificarea exoplanetelor în apropierea stelelor îndepărtate.

planete asemănătoare pământul
Noul algoritm le va permite oamenilor de știință să cerceteze în amănunt și alte exoplanete

Noul software îi ajută pe cercetători să înțeleagă mai bine formarea acestor planete

Datele de la K2 îi ajută pe oamenii de știință să înțeleagă modul în care locația stelelor în galaxie influențează ce fel de planete se pot forma în jurul lor. Din păcate, software-ul folosit de misiunea Kepler inițială pentru a identifica posibilele planete nu a putut face față complexității misiunii K2, inclusiv capacitatea de a determina dimensiunea planetelor și locația lor în raport cu steaua lor.

Lucrările anterioare ale Zink și colaboratorilor au introdus prima conductă complet automatizată pentru K2, cu software pentru a identifica planetele probabile în datele procesate. Pentru noul studiu, cercetătorii au folosit noul software pentru a analiza întregul set de date de la K2. Aproximativ 500 de terabytes de date care cuprind peste 800 de milioane de imagini de stele – pentru a crea un „catalog” care va fi încorporat în curând în arhiva exoplanetară principală a NASA.

Cercetătorii au folosit clusterul Hoffman2 de la UCLA pentru a procesa datele. Pe lângă cele 366 de planete noi identificate de cercetători, catalogul enumeră alte 381 de planete care au fost identificate anterior. Zink a spus că descoperirile ar putea fi un pas semnificativ pentru a ajuta astronomii să înțeleagă ce tipuri de stele sunt cel mai probabil să aibă planete în jurul lor și ce indică acest lucru despre elementele de bază necesare formării planetelor.

”Trebuie să ne uităm la o gamă largă de stele, nu doar la cele precum soarele nostru, pentru a înțelege asta. Descoperirea fiecărei lumi noi oferă o privire unică asupra fizicii care joacă un rol în formarea planetelor”, a spus el.

Descoperirea sistemului planetar cu două planete gigantice gazoase a fost, de asemenea, semnificativă, deoarece este rar să găsești giganți gazoși cum ar fi Saturn în propriul nostru sistem solar, la fel de aproape de steaua lor gazdă precum au fost în acest caz. Cercetătorii nu pot explica încă ce s-a petrecut acolo, dar Zink a spus că acest lucru face descoperirea deosebit de utilă, deoarece ar putea ajuta oamenii de știință să formeze o înțelegere mai precisă a parametrilor pentru modul în care se dezvoltă planetele și sistemele planetare.