Home » Tehnologie & Știinta » Planeta gigantică din Sistemul Solar unde un an durează doar 16 ore. Descoperirea uimitoare a oamenilor de știință

Manolică Anca / 30.11.2021, 14:24

La aproape 855 de ani lumină de planeta noastră Pământ, cercetătorii au descoperit o nouă planetă, numită TOI-2019b. Se spune că pe planeta gigantică din Sistemul Solar un an durează doar 16 ore, fiind cea mai scurtă orbită a oricărui gigant gazos cunoscut de până acum.

Planeta gigantică din Sistemul Solar descoperită cu satelitul TESS al NASA

O exoplanetă „Jupiter ultra-fierbinte” a fost recent descoperită, înregistrând temperaturi de suprafață de 6.000 °F (peste 3.000 °C). Numită TOI-2109b, planeta are o orbită neobișnuit de scurtă de doar 16 ore, cea mai scurtă dintre toți giganții gazoși cunoscuți. Prin comparație, lui Jupiter îi ia 12 ani pentru a finaliza o orbită completă în jurul Soarelui!

Planeta gigantică din Sistemul Solar, TOI-2109b, este situată la 855 de ani lumină distanță de Pământ și a fost descoperită utilizând satelitul de studiu al exoplanetelor în tranziție TESS al NASA. Analizând măsurătorile la diferite lungimi de undă optice și infraroșii, cercetătorii au stabilit că TOI-2109b este de aproximativ cinci ori mai masiv decât Jupiter, cu 35% mai mare și la doar 2,4 milioane de kilometri distanță de steaua sa.

Prin comparație, Mercur se află la aproximativ 35 de milioane de mile de Soare. Așa că, la un moment dat, planeta va fi mâncată de steaua gazdă.

Oamenii de știință sunt încrezători în privința a noi descoperiri

Satelitul TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) complet integrat al NASA a fost lansat în 2018, pentru a găsi mii de noi planete care orbitează în jurul altor stele.

Cercetătorii de la MIT speră că descoperirea lor ar putea ajuta la rezolvarea misterului despre cât de fierbinți sunt exoplanetele lui Jupiter în general.

„De la începutul științei exoplanetelor, Jupiterii fierbinți au fost considerați niște bile ciudate (..) Cum ajunge o planetă masivă și mare precum Jupiter pe orbită care are doar câteva zile? Nu avem nimic de genul acesta în sistemul nostru solar și vedem asta ca pe o oportunitate de a le studia și de a ajuta la explicarea existenței lor.”, a spus Avi Shporer, un coautor al studiului.

Proprietățile sale indică faptul că planeta gigantică din Sistemul Solar, TOI-2109b, ar putea trece printr-un proces de „dezintegrare orbitală”  în care planeta orbitează, iar aceasta este proiectată să orbiteze între 10 și 750 de milisecunde pe an.

Planeta gigantică din Sistemul Solar unde un an durează doar 16 ore

Experții speră acum să studieze planeta cu instrumente mai puternice, inclusiv telescopul spațial James Webb, care urmează se se lanseze pe 22 decembrie 2021.

Jupiteri ultrafierbinți precum TOI-2109b sunt cea mai extremă subclasă de exoplanete. Abia începem să înțelegem unele dintre procesele fizice și chimice unice care au loc în atmosfera lor – procese care nu au analogi în propriul nostru sistem solar. Peste unul sau doi ani, dacă avem noroc, putem vedea planeta apropiindu-se de steaua sa.”, a spus Ian Wong, autorul principal al descoperirii.

Ce este nava spațială TESS?

Noul „vânător de planete” al NASA, care urmează să fie succesorul lui Kepler, este echipat cu patru camere care îi vor permite să vadă 85% din întregul cer, în timp ce caută exoplanete care orbitează stelele aflate la mai puțin de 300 de ani lumină distanță.

Studiind obiecte mult mai strălucitoare decât țintele Kepler, se speră că TESS ar putea descoperi noi indicii despre posibilitatea vieții în altă parte a universului.