Home » Utile » Cum descoperi greșelile de pe factura de energie electrică. Sfaturi și recomandări prețioase

Cum descoperi greșelile de pe factura de energie electrică. Sfaturi și recomandări prețioase

Voicu Costin / 19.01.2022, 13:14
Cum descoperi greșelile de pe factura de energie electrică. Sfaturi și recomandări prețioase

Greșelile de pe facturile de curent electric au revoltat oamenii care s-au trezit peste noapte cu sume de plată și de 10 ori mai mari. Aceste greșeli raportate distribuitorilor de servicii din partea mai multor persoane fizice dar și juridice au dus la recalcularea facturilor. Cum descoperi greșelile de pe factura de energie electrică? Iată câteva indicii prețioase!

Cum descoperiți dacă sunt nereguli în facturile de curent

Facturile la curentul electric au venit cu câteva surprize neplăcute pentru numeroși români începând cu sfârșitul anului trecut. Aceste greșeli s-au identificat prin prețul mărit chiar și de câteva ori la suma de plata totală.

Jurnaliștii de la Antena 3, împreună cu specialişti din domeniu, explică modul în care trebuie să citiți corect o factură la energie electrică pentru a descoperi erorile la plată.

Reprezentantul unui furnizor de energie şi gaze a dorit să explice la ce trebuie să fim atenți atunci când primim o factură de la unul dintre distribuitorii de utilități. Aplicarea unor reduceri și prețul corect pe care trebuie să îl plătească românii pentru consumul lor reprezintă lucruri esențile pe care e bine să le cunoască.

„Avem o factură de energie electrică pentru un client din Bucureşti, un apartament cu 2-3 camere cu un consum normal. Primul lucru la care trebuie să ne uităm la factură de energie este cantitatea pe care clientul o are facturată. Avem 176 kWh facturați ceea înseamnă că se încadrează în limitele din legislație de 30-300 kWh pe lună. În cazul acestui client compensarea este de 37.30 de lei. Din păcate, la plafonare, acest client nu se încadrează, pentru că acolo condiţia este ca preţul final facturat clientului trebuie să fie peste 1 leu. În cazul acestui exemplu este 0.50 de lei fără alte taxe şi nu se încadrează”.

Cum citești corect factura la curent ca să vezi dacă s-au aplicat reduceri

Reprezentantul unui furnizor de energie electrică şi gaze, Ioana Krekan, a ținut să menționeze un lucru important pentru români – reducerea de care poate beneficia fiecare român la plățile facturilor.

„Pe prima pagină avem totalul de plată din factura curentă şi totalul schemelor de sprijin. În acest caz, totalul schemelor de sprijin este de 37.30 de lei, a explicat Ioana Krekan reprezentantul unui furnizor de energie electrică şi gaze. Dacă vă încadrați în acești parametri şi trebuia să beneficiați de acordarea compensării şi plafonării de la stat este foarte important să nu achitați facturile fără aceste reduceri, să vă îndreptați către furnizor şi să așteptați factură recalculată.”

Sfaturile specialiștilor ne ajută să descoperim eventualele erori care pot apărea în facturile de energie electrică și gaze. Dacă sunteți convins că suma de plata este calculată greșit, cel mai important lucru este să vă adresați imediat furnizorului vostru de servicii și să raportați problema. Astfel, factura va fi recalculată, iar suma de plată va fi reevaluată, în cazul în care se ajunge la concluzia că au intervenit erori.

Nereguli de plata la facturile de curent

După ce au apărut mai multe situații similare în ultima perioadă, cu privire la emiterea unor facturi a căror componentă a energiei electrice active are o valoare diferită în comparație cu istoricul de facturare și comportamentul de consum ale clienților în cauză, compania a demarat un proces intern de analiză ce vizează posibile anomalii înregistrate pe întreg lanțul de facturare.

Lista persoanelor cu facturile umflate la energie şi gaze se află în creștere. Este și cazul unui pensionar de 94 de ani, din București, care a primit recent o factură de 10.000 de lei, cu toate că locuiește într-un apartament de doar două camere.

Greșeli descoperite de ANPC

Amenzi în valoare de 645.000 lei a aplicat Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) în urma controalelor făcute, la începutul anului 2022, la cei 72 de furnizori de energie.

Efectuate la începutul acestui an, controalele ANPC au evidențiat abateri ale furnizorilor de energie:

  • nerespectarea termenului de facturare și facturarea comasată pe două luni;
  • nu a fost aplicată plafonarea și compensarea prețurilor conform OUG 118/2021 începând cu 11.2021;
  • tabelul privind consumul energie electrică, de pe site-ul companiei, nu cuprinde consumul zilnic de referință, inclusiv marja de 10%;
  • informările privind compensarea facturilor de energie electrică și gaze naturale, transmise clienților, nu conțin elementele din care este compus prețul la care se aplică compensarea;
  • nerespectarea termenului de răspuns la solicitările oamenilor de a încheia contractele de furnizare pentru energie electrică și gaze naturale, punând consumatorii în situația de a nu cunoaște statusul contractului o perioadă de până la 60 de zile;
  • contractele emise nu conțin prețul serviciilor din prețul gazului, doar prețul total, astfel încât consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensării acordate;
  • diferențe de preț între două notificări privind prețul emis de operatorul economic unui consumator;
  • practică comercială incorectă: majorările succesive ale tarifelor nu au fost determinate de modificări legislative.