Home » Utile » Cum se face corect geometria roților. La ce trebuie să fie atenți toți mecanicii care lucrează în vulcanizări

Cum se face corect geometria roților. La ce trebuie să fie atenți toți mecanicii care lucrează în vulcanizări

Alexandru Cazacu / 02.08.2021, 14:40
Cum se face corect geometria roților. La ce trebuie să fie atenți toți mecanicii care lucrează în vulcanizări

Direcția unui autovehicul depinde în mod direct de geometria roților. Ei bine, conducătorii auto trebuie să verifice periodic acest aspect dacă întâmpină orice fel de dificultate la menținerea direcției. Pe de altă parte, geometria roților trebuie făcută imediat, dacă s-au făcut schimbări la sistemul de suspensie sau la cel de direcție. Hai să vedem totuși cum se face corect geometria roților.

Cum se face corect geometria roților

Mai întâi trebuie să menționăm faptul că, geometria roților presupune poziționarea tuturor celor patru anvelope în așa fel încât să fie paralele între ele și perpendiculare pe suprafața carosabilă. Astfel, vei fi sigur că mașina se deplasează într-un mod corespunzător, fără a suprasolicita cauciucurile sau sistemul de direcție.

Cu toate acestea, geometria roților nu trebui confundată cu echilibrarea. Mai exact, geometria roților presupune poziționarea corespunzătoare a acestora, iar echilibrarea asigură condițiile de funcționare optime pentru toate cele patru anvelope, precum aceeași presiune și același nivel de uzură.

Cum se verifică geometria roților

Ei bine, la verificare și reglarea geometriei roților, mecanicul trebuie să aibă în vedere următoarele unghiuri:

Unghiul de cădere

Vorbim aici despre unghiul dintre roata în poziție verticală și sol, care este extrem de important pentru dinamica de manipulare a mașinii și pentru menținerea echilibrului în mers.

Unghiul de fugă

Ei bine, aceasta este poziția suspensiei și face referire la înclinația acesteia înainte sau înapoi. Atunci când se face unghiul de fugă, mașina este privită din lateral și se ia în considerare înclinația dintre axa pivotului și cea perpendiculară pe sol.

Convergența

Unghiul de convergență este cel  care se măsoară atunci când se face geometria roților. Acesta constă în direcția spre care se îndreaptă marginea anterioară a anvelopei la o privire de sus și este de asemenea foarte important pentru modul în care mașina se comportă la schimbările de direcție, dar și pentru nivelul de uzură al anvelopei, potrivit specialiștilor.

Cum se face corect geometria roților
Cum se face corect geometria roților

Care sunt parametrii optimi la reglarea geometriei roților

Pentru unghiurile luate în considerare atunci când se face geometria roților, există doi parametrii, adică unul negativ sau altul pozitiv. În funcție de aceste variabile, nivelul de siguranță, de confort sau de uzură poate fi afectat.

De exemplu, unghiul de cădere este negativ atunci când partea superioară a cauciucului este orientată spre interiorul autovehiculului și poate cauza o uzură internă prematură a acestuia, dacă unghiul este prea mare.

În schimb, unghiul de cădere este pozitiv dacă partea superioară a cauciucului este orientată spre exteriorul mașinii, iar dacă acesta este prea mare, va duce la o uzură externă prematură a anvelopelor.

Potrivit experților, la unghiurile de convergență, parametrul pozitiv se arată atunci când partea anterioară a roților este orientată spre interior, iar un unghi prea mare provoacă subvirarea. Pe de altă parte, parametru negativ apare atunci când partea anterioară a roților este orientată spre exterior.

A mai rămas unghiul de fugă, pentru care nu există un raport pozitiv sau negativ, acesta asigurând stabilitatea în timp ce autovehiculul se deplasează cu viteza mare. Cu toate acestea, este absolut necesar ca acesta să fie recalibrat dacă mașina a fost avariată.