Home » Știri » Aproape jumătate dintre adolescenții din România, „analfabeți funcțional”. Elevii nu înțeleg textele citite

Aproape jumătate dintre adolescenții din România, „analfabeți funcțional”. Elevii nu înțeleg textele citite

Octavian Palade / 07.11.2016, 15:31
Aproape jumătate dintre adolescenții din România, „analfabeți funcțional”. Elevii nu înțeleg textele citite

Jumătate dintre elevii români sunt analfabeți funcțional, potrivit unui studiu dat publicității luni de Centrul de Evaluare şi Analize Educaţionale.

Un studiu recent arată că 42% din elevii români de 15 ani sunt analfabeți funcţional. Potrivit cercetării efectuate de Centrulu de Evaluare şi Analize Educaţionale, copiii ştiu să scrie şi să citească, dar nu înţeleg textele asimilate, scrie news.ro. Studiul a fost prezentat luni la Cluj-Napoca.

”Este un număr absolut nepermis de mare de tineri care finalizează şcoala fără ca ceea ce au acumulat în şcoală să le permită să funcţioneze în societate. Acest lucru ne conduce la ratarea şansei ca educaţia să reprezinte un factor de împlinire personală, dar şi un vector de mobilitate socială. Media europeană este de 20% cu o ţintă de sub 15% până în 2020. Noi, la 42%, nici măcar nu puteam tinde spre aşa ceva într-un timp atât de scurt, aşa că în primul rând ar trebui să avem o definire a fenomenului. Rata abandonului şcolar este de 19% în condiţiile în care ne-am asumat, ca ţară, un nivel de 11%, doar că a merge la şcoală nu este suficient şi mulţi copii vin degeaba la şcoală”, a detaliat Ligia Deca, consilier de stat în Departamentul Educaţie şi Cercetare din Administraţia Prezidenţială.

Conform acestei cercetări, elevii de 15 ani ştiu să scrie, să citească sau să opereze calcule, însă nu înţeleg noţiunile învăţate. Printre cauzele diverse ale acestui fenomen, se numără și modul în care sunt predate anumite materii în ciclurile gimnazial şi liceal.

”Nu aş vrea să spun la modul general că principala cauză este calitatea sistemului educaţional românesc, ci modul în care încă se predă. Profesorul transmite cunoştinţe şi atât. Sunt multe cunoştinţe, sunt profesori care nu ştiu să citească, există frică din partea profesorului de a da elevului ocazia să creeze şi nu în ultimul rând faptul că, în special la liceu, nu se face disciplina de studiu, ci ştiinţă. (…) Eu predau şi economie, la liceu, şi dacă le cer să îmi dea definiţia pentru viteza de rotaţie a banilor, care e o definiţie foarte complexă şi urâtă, din zece elevi, 11 ştiu să reproducă definiţia mai bine decât o fac eu. Dar dacă le cer să dea un exemplu simplu, nu ştiu să facă acest circuit şi nu înţeleg, deşi ei ştiu definiţii, clasificări, vorbesc în sintagme şi ştiu eseuri la Limba Română”, a explicat Sorin Spineanu-Dobrotă, Şef Serviciu Examene şi Evaluarea Manualelor al Centrului de Evaluare şi Analize Educaţionale.

Numărul de analfabeți funcțional, dublu față de media europeană

Specialiştii sunt de părere că procentajul ridicat al elevilor analfabeţi funcţional are şi un impact economic mare asupra PIB-ului României.

”Există predicţii care vorbesc despre cât ar creşte PIB-ul României dacă am rezolva această problemă. O variantă moderată spune că ar creşte cu peste 200% până în 2035. Această problemă ne costă încă două PIB-uri. E un lucru intuitiv. Este un subiect de interes extrem şi trebuie să devină o prioritate”, a mai declarat Ligia Deca.

România are practic un nivel de analfabetism funcţional dublu faţă de media europeană, iar situaţia este departe de rezolvare.

”Încercăm să identificăm problema. Încercăm să vedem de unde poate să vină o strategie în acest sens. Având în vedere că încă nu avem o definiţie acceptată la nivel naţional, este greu să spunem câţi bani alocăm acestei probleme. Nu putem măsura nici măcar ce intervenţii se fac”, a conchis Ligia Deca.

Cercetarea Centrului de Evaluare şi Analize Educaţionale a fost prezentată luni la dezbaterea regională privind ”Analfabetismul funcţional în România”, care a avut loc la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca. Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului ”România Educată”, derulat de către Departamentul de Educaţie şi Cercetare al Administraţiei Prezidenţiale.