Clienții băncilor care nu sunt mulţumiţi de serviciile acestor instituţii se pot adresa Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare (CSALB).
Clienții băncilor pot trimite cereri către acest Centru care poate furniza soluţii alternative în cazuri de litigii. De altfel, pentru trimestrul al treilea al anului în curs, CSALB a raportat un număr de 172 de cereri. Spre comparaţie, la data de 30 iunie 2016 erau înregistrate 79 de cereri.
De asemenea, a fost semnalată şi o triplare a numărului de hotărâri pronunţate de conciliatori în ultimele trei luni: în luna iunie erau 5, iar în luna septembrie – 16. Şi numărul de cereri clasate a cunoscut o creştere: de la 42 în luna iunie la 102 în luna septembrie.
CSALB şi-a început activitatea în luna martie, iar, potrivit unui anunţ al instituţiei, „peste 70% din cereri vin pe e-mail, 13% au fost transmise prin poştă şi 17% au fost aduse şi înregistrate de consumatori direct la sediul CSALB”.
[rssfeed id='1612173855' template='list' posts=2]Solicitările clienţilor sunt cele obişnuite deja: restituirea şi chiar eliminarea comisioanelor, scăderea dobânzilor şi înapoierea sumei rezultate din creşterea excesivă a dobânzilor, îngheţarea cursului valutar pentru franci elveţieni la nivelul la care era la data încheierii contractului de credit şi, nu, în ultimul rând, micşorarea ratei lunare.
CSALB a hotărât în luna septembrie să elimine limita de 1.000 de lei sub care nu se începeau până acum procedurile de soluţionare alternativă. Motivul a fost că doar 144 de consumatori au depus cereri de soluţionare.
Înfiinţarea Centrului de Soluţionare Alternativă a Litigiilor Bancare a fost decisă în 2015 prin ordonanţă de urgenţă. Actul normativ urmează o directivă europeană pentru soluţionarea ca alternativă extrajudiciară a litigiilor dintre instituţiile financiare şi consumatori.
CSALB a stârnit controverse încă de la început, mai ales ca urmare a modului de finanţare. Bugetul anual al Centrului este de 600.000 de euro. Banii provin de la bănci şi de la instituţiile financiare nebancare (IFN), în aşa fel încât să nu existe costuri pentru clienţi.
Începând cu data de 1 octombrie, noul preşedinte al Colegiului de Coordonare CSALB este Alexandru Păunescu reprezentantul Băncii Naţionale a României (BNR).
Colegiul de Coordonare al CSALB este format din cinci membri, desemnaţi de ANPC, ARB, BNR, asociaţiile de consumatori şi un membru independent, ales de către primii patru membri desemnaţi.
Sursa foto: bani-net-azi.ro