Home » Știri » Companiile finanțează biserici. Câte firme dau bani pentru școli și spitale

Companiile finanțează biserici. Câte firme dau bani pentru școli și spitale

Octavian Palade / 09.11.2016, 12:29
Companiile finanțează biserici. Câte firme dau bani pentru școli și spitale

Mai multe companii din România au donat bani pentru biserici decât pentru şcoli şi spitale din profitul pe 2015, arată un studiu publicat recent.

Aproximativ 16% din firmele care au direcționat 20% din impozitul pe profit au dat banii pentru biserici.

16% din companiile care au ales să direcţioneze 20% din impozitul pe profitul obţinut anul trecut au făcut-o în favoarea cultelor religioase. Doar 14% au direcţionat banii către şcoli, iar 10% pentru spitale, arată un studiu referitor la tendinţele comportamentului în sponsorizare al companiilor din România, realizat de Asociaţia pentru Relaţii Comunitare (ARC), citat de news.ro.

Cercetarea, finanţată din granturi norvegiene şi prezentată la o conferinţă de presă organizată de firma de audit EY România, a fost realizată pe un eşantion de 526 de firme, cu peste 10 angajaţi, care pot beneficia de facilitatea fiscală de direcţionare a 20% din impozitul pe profit, în limita a 0,5% din cifra de afaceri, către organizaţii neguvernamentale (ONG).

De asemenea, studiul are la bază și rapoartele financiare pe anul 2015 trimise la Ministerul Finanţelor.

Biserici sponsorizate de companii

Cea mai mare parte a firmelor chestionate, 35%, au donat către ONG-uri, pe locul al doilea, imediat înaintea bisericilor, situându-se donaţiile către persoane fizice, cu o pondere de 24% din total.

Valoarea medie a unei donaţii este de aproximativ 6.000 lei, echivalent cu circa 3.600 euro.

”Datele arată că valoarea medie a sponsorizării, de aproape 16.000 lei, este relativ mică, fiind determinată de cifra de afaceri şi profitul redus al firmelor respondente”, se arată în studiul menționat.

Cele mai susţinute ONG-uri sunt cele care activează în domeniul serviciilor sociale, pentru care au donat 47% din companii, fiind urmate de cele din sănătate (38%), educaţie şi cercetare (36%), sport (31%), cultură (28%) şi religie (17%).

Pe ultimele locuri sunt ONG-urile care se ocupă cu protecţia animalelor (3%), din zona asociaţiilor profesionale (7%) şi protecţia mediului (10%).

Cele mai mari donaţii medii, de 8.000 lei, au fost primite de către ONG-urile din domeniul sănătăţii,  urmate de cele din educaţie (6.500 lei) şi sport (6.300 lei).

În cazul în care toate cele 150.541 de firme  eligibile pentru facilitatea fiscală de 20%, care au achitat impozit pe profit în 2015, ar fi direcţionat către ONG-uri până la 20% din impozitul pe profit, acestea ar fi primit peste 375 de milioane de euro, arată o serie de date oferite de fundaţia Hospice Casa Speranţei, în parteneriat cu EY România şi ARC, pe baza unor informaţii furnizate de Fisc.

Această sumă potenţială a fost calculată analizând datele privind cifra de afaceri şi impozitul pe profit din 2015 pentru peste 129.000 de companii şi extrapolarea rezultatelor la datele furnizate de ANAF.