Home » Știri » Marketingul de lapte praf, promulgat de Președinție

Marketingul de lapte praf, promulgat de Președinție

Octavian Palade / 07.11.2016, 14:15
Marketingul de lapte praf, promulgat de Președinție

Legea care reglementează marketingul de lapte praf ca înlocuitor pentru laptele matern a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis.

Legea care reglementează marketingul de lapte praf, ca înlocuitor al laptelui matern, a fost promulgată de Președinție, scrie news.ro.

Klaus Iohannis a promulgat luni proiectul de lege care reglementează marketingul înlocuitorilor laptelui matern. Iniuțial, Parlamentul a admis parţial cererea sa reexaminare, în care solicita modificarea actului normativ, pentru că ar contravine normelor europene în vigoare.

Cererea de reexaminare a fost adoptată în plenul Parlamentului pe date de 18 octombrie, Camera Deputaţilor preluând forma adoptată de Senat, cu modificări minore privind claritatea legii şi a exprimării.

Senatul a adoptat legea preluând în cea mai mare parte solicitările Președinției prezente în cererea de reexaminare.

În urma amendamentelor admise, s-au modificat definiţiile marketingului şi personalului de marketing, pentru clarificarea textului fiind preluate definiţiile din Codul Internaţional de Marketing al Substituenţilor de Lapte Matern, elaborat de Organizaţia Mondială a Sănătăţii.

În plus, a fost modificat și textul care prevede că personalul de marketing, în exerciţiul funcţiei sale, nu are dreptul să contracteze direct sau indirect femeile însărcinate, mamele de sugari, schimbând verbul cu ”a contacta”.

În respectivele amendamente se mai arată că Ministerul Economiei şi Comerţului anunță Comisia Europeană în privința reglementărilor prevăzute în lege.

De asemenea, se arată că produsele vizate de lege şi care sunt introduse pe piaţă sau etichetate în conformitate cu prevederile legale în vigoare pot continua să fie comercializate după intrarea în vigoare a legii, până la epuizarea stocurilor respectivelor produse vizate. Acest termen este introdus, potrivit comisiei raportoare, pentru a asigura un termen menit să le permită producătorilor să se conformeze noilor reguli de etichetare.

Marketing pentru lapte praf reglementat de la Cotroceni

Klaus Iohannis a solicitat, în luna noiembrie 2015, reexaminarea legii privind reglementarea marketingului înlocuitorilor laptelui matern.

Președintele preciza arăta că intrarea în vigoare a legii ar conduce la riscul declanşării unei proceduri de infringement, deoarece, din analiza parcursului legislativ al legii, nu rezultă că România a îndeplinit procedura de notificare necesară în astfel de cazuri.

De asemenea, șeful statului menționa că această notificare este obligatorie, conform normelor europene în cazul etichetării, marcării şi ambalării produselor.

În cererea de reexaminare se mai specifica faptul că termenii folosiţi în lege contravin celor stabiliţi de reglementările europene.

Legea care interzice personalului medical să promoveze laptele praf în detrimentul alăptării la sân a fost adoptată în luna octombrie 2015, de Camera Deputaţilor.

Inițiatotii, parlamentari de la toate partidele, afirmau că proiectul îşi propunea „crearea cadrului juridic necesar asigurării unei nutriţii adecvate şi sănătoase pentru sugari şi copii de vârstă mică până la doi ani, prin protecţia şi promovarea alăptării, în vederea menţinerii sau îmbunătăţirii stării de sănătate a acestora, prin asigurarea utilizării corecte a înlocuitorilor laptelui matern, atunci când aceştia sunt necesari, prin reglementarea marketingului lor şi prin furnizarea de informaţii consistente, obiective şi accesibile, într-o formă adecvată publicului”.

Legea prevede că Ministerul Sănătăţii, prin instituţiile din subordine, va avea responsabilitatea informării publicului în ceea ce priveşte nutriţia sugarilor şi copiilor de vârstă mică până la 2 ani.