Home » Știri » S-a descoperit o posibilă metodă de vindecare a leucemiei

S-a descoperit o posibilă metodă de vindecare a leucemiei

Sebastian Rotaru / 27.01.2017, 12:31
S-a descoperit o posibilă metodă de vindecare a leucemiei

Copiii tratați de cancer cu celule imune universale au fost, inițial, tratați cu ingeineria genetică ce cuprindea celule-T, prelevate de la o altă persoană.

Doctorii din Londra au spus că au vindecat doi bebeluși de leucemie, în prima încercare din lume pentru a trata cancerul cu celule din sistemul imunitar, prin genetică, de la un donator, scrie tehnologiereview.com.

Experimentul, care a avut loc la un spital din Londra, ridică posibilitatea terapiei prin celule, folosind materiale necostisitoare ale celulelor universale și care pot fi picurate în sângele bolnavilor la momentul potrivit.

Abordarea aceasta ar putea reprezenta o provocare pentru companii, inclusiv pentru Juno Therapeutics și Novartis, fiecare dintre ele cheltuind zeci de miliarde de dolari pentru prelevarea de celule sanguine de la pacienți, care, mai apoi, urmau să fie transmise către bolnav.

Ambele metode (prelevarea celulelor și tranferarea lor) se bazează pe ingineria celulară-T – dăunătoarele sistemului imunitar – care atacă celulele leucemice.

Bebelușii britanici – de 11 și repsectiv 16 luni – sufereau de leucemie și au suferit tratamente anterioare care nu au dat niciun rezultat, potrivit unei descrieri a cazului, publicată în Science Translational Medicine.

Waseem Qasim, expert fizică și terapia de gene, a declarat că ambii copii sunt în remisie (perioada în care o boală începe să se amelioreze).

Unii cercetători au spus că, deoarece echipa i-a tratat pe copii și cu metoda chimioterapiei standard, nu au reușit să demonstreze că aceste celule chiar vindecă.

„Există un indiciu de eficacitate, dar nicio dovadă. Ar fi grozav dacă ar funcționa, dar până acum nu a fost dovedit”, a spus Stephan Grupp, directorul departamentului de imunoterapie canceroasă, de la Spitalul de copii din Philadelphia.

Drepturile tratamentului au fost deja vândute către compania de biotehnologie Cellectis, iar tratamentul este în curs de dezvoltare de către companiile Servier și Pfizer.

Tratamentele care folosesc ingineria celulară de tip T, cunoscute și sub numele de CART-T, nu sunt puse la vânzare încă, dar s-au dovedit a fi un rival pe măsură al leucemiei. Potrivit studiilor făcute de către Novartis și Juno, aproape jumătate dintre pacienți sunt vindecați definitiv, după ce au primit versiuni modificate ale propriilor lor celule.

Acest tratament este notabil, deoarece implică cea mai mare varietate de inginerie celulară, cu un total de patru modificări genetice. Două dintre ele, produse prin editarea genei prin metoda TALENs. Una dintre provocări a fost și ca specialiștii să decojească celula donatorului care risca să aibă tendința de a ataca organismul primitorului.