Home » Știri » Cum stă România la comerțul cu amănuntul. Cifre îngrijorătoare

Cum stă România la comerțul cu amănuntul. Cifre îngrijorătoare

Octavian Palade / 07.11.2016, 12:47
Cum stă România la comerțul cu amănuntul. Cifre îngrijorătoare

Comerțul cu amănuntul a înregistrat o scădere în luna septembrie. Ritmul de creştere a coborât sub 10%.

Comerțul cu amănuntul, considerat cel mai important indicator al consumului populaţiei, a crescut în luna septembrie cu 9,7%, faţă de aceeaşi perioadă din 2015. Ritmul este inferior celui înregistrat în lunile precedente şi a fost susţinut mai ales de vânzările de carburanţi şi de bunuri nealimentare, potrivit informațiilor publicate luni de Institutul Naţional de Statistică (INS), citate de news.ro.

Mai mult decât atât, ritmul de creştere din luna septembrie este sub cel din august, de 12,6%.

Cel mai ridicat ritm de creştere din ultimele luni a fost înregistrat în luna februarie, de 21,8% faţă de februarie 2015, nivel-record din 2008 până în prezent.

Totuși, cumulat pe primele nouă luni, afacerile din comerţul cu amănuntul au crescut cu 15,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2015.

Cifrele oferite de INS, care exclud vânzările de autovehicule şi motociclete, arată că afacerile din comerţ au fost susţinute în luna septembrie în special de vânzările de carburanţi şi de bunuri nealimentare.

„Volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna septembrie 2016, comparativ cu luna septembrie 2015 a înregistrat o creştere cu 9,7% ca urmare a creşterilor înregistrate la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+15,2%), vânzările de produse nealimentare (+9,6%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+6,3%)”, se arată în comunicatul emis de INS.

Ratele de creştere au înregistrat o creștere faţă de luna august la bunuri alimentare şi carburanţi, însă avansul a încetinit la vânzările de bunuri nealimentare.

Comerțul cu amănuntul, „ajutat” de scăderea TVA

Pe de altă parte, comerțul cu amănuntul a cunoscut o creștere mai ales datorită reducerii cotei TVA.

În lunile anterioare, afacerile de retail au fost susţinute mai ales de creşterile înregistrate de vânzările de alimente, stimulate de scăderea taxei pe valoarea adăugată (TVA) de la 24% la 9%, de la 1 iunie 2015.

Iunie 2016 a fost prima lună în care cifrele statistice anuale au exclus efectul scăderii TVA la alimente din iunie 2015, pentru că a luat în calcul intervalul 1 iulie 2015-30 iunie 2016.

În comparație cu luna august, afacerile din comerţul cu amănuntul au scăzut în septembrie cu 3,3% pe serie brută, dar au urcat cu 0,1% în cifre ajustate la influenţele sezoniere şi în funcţie de numărul de zile lucrătoare.

Sectorul de retail a fost stimulat, la capitolul cânzări, de măsurile fiscale ale guvernului, având în vedere că de la 1 ianuarie 2016 au intrat în vigoare mai multe reduceri de taxe şi impozite.

TVA a scăzut de la 24% până la 20%, iar cota TVA pentru apa potabilă şi pentru cea folosită în irigaţii a scăzut de la 24% până la 9%.

De asemenea, impozitul pe dividende a scăzut de la 16% până la 5%, aplicându-se şi pentru profitul aferent anului trecut, iar unele accize au fost diminuate faţă de nivelul din 2015.