Home » Știri » Romatsa vrea majorarea tarifelor de navigație. Cum răspund proprietarii de avioane

Romatsa vrea majorarea tarifelor de navigație. Cum răspund proprietarii de avioane

Octavian Palade / 04.11.2016, 14:59
Romatsa vrea majorarea tarifelor de navigație. Cum răspund proprietarii de avioane

Romatsa pregăteşte scumpirea cu circa 30% a tarifelor de navigaţie până în 2019. 

Romatsa, regia de stat care se ocupă cu dirijarea traficului aerian din România, vrea să majoreze cu aproximativ 30% tarifele de navigaţie până în 2019, scrie news.ro. Însă măsura ar putea avea ca efect scăderea numărului de zboruri, a apreciat preşedintele Asociaţiei Piloţilor şi Proprietarilor de Avioane din România (AOPAR), Radu Merica. Acesta solicită regiei să demonstreze că este în căutare de soluţii pentru a-şi reduce costurile.

Romatsa a prezentat joi un plan de majoarare a tarifelor de navigaţie pentru următorii ani, aplicate avioanelor, pentru 14 aeroporturi.

Excepţie fac doar aeroporturile din Bucureşti, Henri Coandă şi Aurel Vlaicu, care se supun legislaţiei europene din punctul de vedere al tarifării şi nu intră în politica de tarifare a Romatsa.

Majorarea propusă de Romatsa este de circa 30% pentru toate tipurile de aeronave, împărţite pe trei categorii, în funcţie de tonaj: sub 2 tone, între 2 şi 10 tone şi peste 10 tone.

De asemenea, creşterile se aplică pentru toate tipurile de zboruri, IFR (cu un ajutor mai mare primit din partea turnului de control) sau VFR (cu indicaţii mai puţine din partea turnului de control).

Romatsa, criticată de proprietarii de aeronave

Intențiile Romatsa sunt criticate de proprietarii de avioane, care cer regiei să facă eforturi de reducere a costurilor.

”Romatsa ar trebui să înţeleagă că are o responsabilitate faţă de industria aviatică din România şi nu doar faţă de bugetul propriu şi de sindicat. Deocamdată, nu au demonstrat că sunt în căutare de soluţii de diminuare a costurilor, ci doar de majorare a tarifelor”, a scris Radu Merica pe Facebook.

El a avertizat că majorarea tarifelor va creşte costurile pentru proprietarii de aeronave, ceea ce va însemna o reducere a numărului de ore de zbor.

În timpul unei întâlniri între reprezentanţii Romatsa şi cei ai Asociaţiei Internaţionale pentru Transport Aerian (IATA), aceştia din urmă şi-au exprimat dezacordul faţă de aceste măsuri.

”În cadrul întâlnirii, IATA şi-a prezentat dezacordul asupra acestei măsuri, şi a propus ca întâi să aibă loc o reevaluare şi scădere a bazei de costuri a Romatsa, de-abia apoi să aibă loc o creştere a tarifelor, dacă va mai fi necesară. Romatsa a precizat faptul ca aceste măsuri se implementează concomitent”, a scris AOPAR, într-o postare pe Facebook.

În prezent, pentru un avion cu o masa totală mai mică de două tone, zbor VFR, se percepe un tarif de 11 euro, însă acesta va creşte, conform planului Romatsa, cu 27,3% până la 14 euro.

În cazul unei  aeronave cu o masă totală cuprinsă între două şi 10 tone, pentru care se plăteşte un tarif VFR de 23 de euro, acesta ar ajunge la 30 de euro în 2019, un plus de 30,4%.

Pentru aeronavele  mari, cu o masă de peste 10 tone, se plăteşte în prezent un tarif de 3 euro pe tonă la un zbor VFR şi 3,9 euro pe tonă în cazul unui zbor IFR.

În 2019, Romatsa ar vrea să impună un tarif VFR de 3,9 euro pe tonă, o majoarare de 30%, şi de 5,05 euro pe tonă la IFR, o majorare de 29,5%.