Home » Știri » Știri sociale » Declarație de luare în spațiu. Cum se face și ce documente sunt necesare

Declarație de luare în spațiu. Cum se face și ce documente sunt necesare

Pană Emanuela / 03.08.2021, 07:54
Declarație de luare în spațiu. Cum se face și ce documente sunt necesare

Declarația de primire în spațiu este un act notarial prin care o persoană, găzduitorul, își dă acordul cu privire la luarea în spațiul locativ a unei alte persoane, reprezentând unul dintre documentele cu care se poate face dovada adresei de domiciliu în fața poliției. Cum se face și ce alte documente sunt necesare, afli în continuare.

Declarație de luare în spațiu

Dacă nu te-ai găsit niciodată în ipostaza de a avea nevoie să fii luat în spațiu, cel mai probabil ți s-a întâmplat să auzi de situații ale unor prieteni, cunoștințe, amici sau colegi de facultate care și-au dorit să trăiască visul bucureștean, clujean, timișorean… sau al oricărui oraș mare, care adăpostește centre universitare pe măsură și unde nu ai cum să te plictisești nici dacă-ai vrea. Aici, oportunitățile de lucru sunt semnificativ mai mari comparativ cu orașele de provincie, mici, la fel și salariile.

Prin urmare, și probabil că știi deja, în astfel de cazuri, primul pas îl reprezintă mutatul cu chirie, pentru că nu toți ne permitem să ne cumpărăm case în București, Cluj, Timișoara, Iași, ș.a.m.d., încă de când am pus pentru prima dată piciorul în orașul cu pricina.

O alternativă la chirie, poate mai puțin cunoscută, însă utilizată, este luarea în spațiu. Asta înseamnă, spus altfel, să rogi pe cineva să te primească în spațiu și să ai domiciliul stabil la el acasă. Această mișcare vine, evident, la pachet cu schimbarea cărții de identitate și înscrierea noii adrese în buletin. Iar asta pentru că, potrivit O.U.G 97/2005, art. 27, „domiciliul persoanei fizice este acolo unde aceasta declară că are locuința principală“.

Din același act normativ, de data aceasta din art. 30, reiese că reședința este dată de locuința secundară, alta decât cea de domiciliu.

Citește și: Cât costă un apartament de 60 de metri pătrați în Chișinău, comparativ cu unul în București

Cum se face și ce documente sunt necesare

Revenind la declarația de primire în spațiu, este important să știi că aceasta este reprezentată de un act notarial prin care o persoană, și anume găzduitorul, își dă acordul cu privire la luarea în spațiu a unei alte persoane, și implică anumite costuri.

Declarație de luare în spațiu. Model
Declarație de luare în spațiu. Model

Această declarație va face dovada adresei de domiciliu la Poliție, unde vei merge să soliciți schimbarea adresei în cartea de identitate sau aplicarea unei vize de flotant. Când dovada domiciliului se face prin declarație, ea va fi însoțită de titlul locativ sau de documentul eliberat de autoritatea administraţiei publice locale, care să ateste că solicitantul sau găzduitorul, după caz, este înscris în Registrul agricol, cu imobil cu destinaţie de locuinţă.

Pentru a obține legal un astfel de document vei avea nevoie de mai multe acte pe care trebuie să le prezinți la notar. Acestea sunt:

  • cartea de identitate a proprietarului, în original;
  • copia actului de identitate a persoanei care urmează să fie luată în spațiu;
  • titlul locativ al găzduitorului, în original (contract de vânzare, donație, hotărâre judecătorească definitivă, închiriere, comodat etc.);
  • dacă există, încheierea de intabulare.

Cât costă un astfel de demers

Potrivit Ordinului Ministerului Justiției nr. 46/c/2011, tariful minim care poate fi perceput de notarul public pentru autentificarea unei declaraţii de primire în spațiu este:

  • 15 lei (primul exemplar) și
  • 5 lei pentru fiecare exemplar suplimentar.

* Tariful minim reprezintă onorariul cel mai mic care poate fi perceput la autentificarea unui anumit act notarial conform legislației în vigoare, însă acesta poate fi majorat de către notarul public în funcție de complexitatea actului și nu conține TVA.