Home » Auto » Care sunt, de fapt, diferențele între normele de poluare Euro 6, Euro 5 și Euro 4

Care sunt, de fapt, diferențele între normele de poluare Euro 6, Euro 5 și Euro 4

Alexandru Cazacu / 26.05.2021, 09:02
Care sunt, de fapt, diferențele între normele de poluare Euro 6, Euro 5 și Euro 4

De multe ori, din cauza situației financiare, mulți dintre români atunci când își cumpără o mașină, aleg una second hand. Mașinile la mâna a doua sunt de obicei euro 4 sau 5, nu prea bine întreținute și mai poluante. Care sunt diferențele între normele de poluare Euro 6, Euro 5 și Euro 4, puteți afla mai departe.

Ce diferențe sunt între normele de poluare Euro 6, Euro 5 și Euro 4

După cum spuneam în România se cumpără mult mai multe mașini second-hand decât noi. Cu toate acestea, chestiunea noxelor şi a particulelor cancerigene emise de maşinile noastre este mult mai importantă pentru sănătate decât stoparea emisiilor de CO2, cu care se tot mândresc constructorii auto.

Din cauza noxelor se creează un strat toxic de ozon la suprafaţa solului, iar particulele microscopice rezultate în urma arderii incomplete a motorinei sunt cancerigene. Cu toate acestea, există mai multe moduri în care putem reduce emisiile de CO2. Ele au legătură cu limitarea consumului efectiv de carburant, în timp ce limitarea noxelor şi a particulelor cancerigene (mai ales la mașinile diesel) are legătură cu eficientizarea procesului de ardere și cu folosirea de aditivi speciali.

Pe de altă parte, acest echilibru nu este foarte ușor de realizat, mai ales atunci când constructorii auto au fost forţaţi să coboare limitele maxime ale noxelor de la 1.000 mg/km la maşinile non-euro, până la 60 de mg/km la maşinile Euro 6, odată cu înjumătăţirea emisiilor de CO2 în aceeaşi perioadă. Mai mult de atât, limita noxelor rezultate în urma arderii motorinei a coborât de la 140 g/km la Euro 1, la 5 g/km la Euro 6.

Diferențele dintre Euro 6, Euro 5 și Euro 4
Diferențele dintre Euro 6, Euro 5 și Euro 4

Emisiile de noxe, mai mari decât cele declarate

De exemplu, metodele care ar fi fost folosite de Volkswagen în Statele Unite (nu se știe dacă în Europa au aplicat aceeași metodă). Se pare că pentru a le oferi clienților un consum cât mai redus, producătorii de mașini au tendința de a crea sisteme mai puțin eficiente de curățare a gazelor de eșapament, potrivit promotor.ro.

Se pare că, emisiile de noxe ale maşinilor diesel Euro 6 sau echivalentul lor american, măsurate în lumea reală, nu în laborator, erau mai mari decât cele declarate, anulând practic normele Euro 4, 5 şi 6. Specialiștii au descoperit că unele autovehicule reuşesc să fie chiar mai bune decât normele Euro 6 (nu au specificat care), în timp ce majoritatea se îndepărtează chiar şi de normele Euro 5 sau Euro 4.

Mașinile testate atunci de americani aveau emisii de noxe de până la 40 de ori mai mari decât limitele Euro 5, de exemplu. Studiul independent despre care vorbim nu spune care sunt maşinile testate, pentru ca și noi să putem afla care producători îşi respectă eticheta verde (sau albastră, după caz). Cu toate acestea este clar că sistemul de măsurare în laborator, care le permite producătorilor auto să pretindă că au maşini curate, trebuia neapărat înlocuit de unul cu testări independente şi în condiţii mult mai apropiate de cele din lumea reală. Potrivit sursei citate, și emisiile de CO2/km erau mai mari cu 38% decât cele declarate.