O nouă directivă europeană, denumită „Eurovigneta”, promite să schimbe fundamental politica transporturilor din Uniunea Europeană.
Prin această măsură, mai multe țări vor trebui să introducă taxe pe drumuri care până acum erau gratuite. În centrul acestei inițiative se află dorința de a transfera costurile de mediu generate de vehicule către utilizatorii acestora.
Totuși, măsura riscă să stârnească nemulțumiri printre șoferi, mai ales în țările obișnuite cu drumuri gratuite.
Adoptată inițial pentru vehiculele grele de transport, directiva a fost extinsă și pentru vehiculele personale. Opt țări, printre care Spania, Italia și Luxemburg, sunt presate să implementeze această reglementare care trebuia aplicată încă din martie 2024. Dacă nu se conformează, aceste state riscă să fie sancționate de Curtea de Justiție a Uniunii Europene, scrie presse-citron.net.
Germania: A introdus o taxă suplimentară de aproximativ 200 de euro per tonă de CO2 emisă, ceea ce a dus la creșteri de tarife de peste 30% în unele cazuri.
Ungaria: A majorat cu 30% tarifele de utilizare a drumurilor de la începutul anului 2024.
Polonia: A adoptat o creștere mai moderată, de 13,2%.
Danemarca: Pregătește implementarea taxei pentru 2025, vizând în special vehiculele grele de peste 12 tone.
Impactul asupra șoferilor și turiștilor
Lucrătorii transfrontalieri: De exemplu, peste 100.000 de francezi care lucrează în Luxemburg vor trebui să plătească taxe pentru drumurile pe care le folosesc zilnic.
Turiștii: Regiunile de graniță, dependente de vizitatorii străini, ar putea înregistra scăderi ale fluxului de turiști, ceea ce va afecta economia locală.
Automobiliștii spanioli: După ce în 2018 Spania a eliminat taxele pe unele autostrăzi, acum va fi obligată să le reintroducă în termen de două luni, conform directivei europene.
Deși directiva urmărește obiective ecologice și financiare, aceasta aduce cu sine costuri suplimentare pentru șoferi și riscă să afecteze libertatea de circulație. În plus, țările care nu se conformează riscă sancțiuni severe din partea Bruxelles-ului.
Eurovignette pare să marcheze începutul unei noi ere pentru transportul rutier în Europa, dar rămâne de văzut cum vor gestiona guvernele naționale această tranziție și cum vor răspunde șoferii afectați.