Home » Auto » Diferența dintre oprire și staționare. În ce constă, de fapt, deosebirea dintre ele

Diferența dintre oprire și staționare. În ce constă, de fapt, deosebirea dintre ele

Bucur Ioana / 22.10.2020, 12:56

Oprire și staționare. Doi termeni aparent banali, dar care dau mari bătăi de cap atât celor care doresc să își obțină permisul de conducere cât și șoferilor cu ani buni la volan. Care este, de fapt, diferența dintre oprire și staționare și în ce condiții sunt interzise aceste manevre?

Diferența dintre oprire și staționare e de ordinul minutelor

Raspunsul la dilema cu care se confruntă atât elevii școlilor de șoferi cât și mulți dintre posesorii de permis auto se găsește în Codul Rutier. Potrivit Articolului 63, diferența dintre oprire și staționare constă în intervalul de timp în care mașina este imobilizată în zona respectivă. Dacă este sub cinci minute, manenvra se numește oprire. Dacă depășeste cele cinci minute, atunci vorbim despre staționare.

Ce spune Articolul 63 din Codul Rutier cu privire la oprire și staționare

(1) Se consideră oprire imobilizarea voluntară a unui vehicul pe drumul public, pe o durată de cel mult 5 minute. Peste această durată, imobilizarea se consideră staţionare.

(2) Nu se consideră oprire:

  1. imobilizarea vehiculului atât timp cât este necesară pentru îmbarcarea sau debarcarea unor persoane, dacă prin această manevră nu a fost perturbată circulaţia pe drumul public respectiv;
  2. imobilizarea autovehiculului având o masă totală maximă autorizată de până la 3,5 tone, atât timp cât este necesar pentru operaţiunea de distribuire a mărfurilor alimentare la unităţile comerciale.

(3) Pentru autovehiculele care transportă mărfuri, altele decât cele prevăzute la alin. (2) lit. b), administratorul drumului public împreună cu autorităţile administraţiei publice locale, cu avizul poliţiei rutiere, vor stabili programe sau intervale orare pe timpul nopţii, în care oprirea sau staţionarea este permisă pentru distribuirea mărfurilor.

(4) Se consideră parcare staţionarea vehiculelor în spaţii special amenajate sau stabilite şi semnalizate corespunzător.

(5) Vehiculul oprit sau staţionat pe partea carosabilă trebuie aşezat lângă şi în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele pot fi oprite sau staţionate şi câte două, una lângă alta.

Care sunt situațiile în care șoferilor le este interzisă oprirea
Mașini parcate pe un drum public

În ce situații nu este permisă oprirea vehiculelor

Pentru a evita amenzi usturătoare, șoferii trebuie să știe care sunt situațiile în care oprirea și staționarea sunt interzise.

Când este interzisă oprirea

Potrivit Codului Rutier, se interzice oprirea voluntară a vehiculelor în următoarele zone sau situații:

  1. în zona de acțiune a indicatorului „Oprirea interzisă”;
  2. pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă și la o distanță mai mică de 50 m înainte și după acestea;
  3. pe poduri, pe și sub pasaje denivelate, precum și pe viaducte;
  4. în curbe și în alte locuri cu vizibilitate redusă sub 50 m;
  5. pe trecerile pentru pietoni ori la mai puțin de 25 m înainte și înainte de acestea;
  6. în intersecții, inclusiv cele cu circulație în sens giratoriu, precum și în zona de preselecție unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanță mai mică de 25 m de colțul intersecției;
  7. în stațiile mijloacelor de transport public de persoane, precum și la mai puțin de 25 m înainte și după acestea;
  8. în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjenește circulația a două vehicule venind din sensuri opuse, precum și în dreptul marcajului continuu, în cazul în care conducătorii celorlalte vehicule care circulă în același sens ar fi obligați, din această cauză, să treacă peste acest marcaj;
  9. în locul în care se împiedică vizibilitatea asupra unui indicator sau semnal luminos;
  10. pe sectoarele de drum unde sunt instalate indicatoarele cu semnificațiile „Drum îngustat”, „Prioritate pentru circulația din sens invers” sau „Prioritate față de circulația din sens invers”;
  11. pe pistele obligatorii pentru pietoni și/sau bicicliști ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare;
  12. pe platforma căii ferate industriale sau de tramvai ori la mai puțin de 50 m de acestea, dacă circulația vehiculelor pe șine ar putea fi stânjenită sau împiedicată;
  13. pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres și a celor naționale europene (E);
  14. pe trotuar, dacă nu se asigură spațiu de cel puțin 1 m pentru circulația pietonilor;
  15. pe pistele pentru biciclete;
  16. în locurile unde este interzisă depășirea.
În ce situații este interzisă staționare
Mașini staționate regulamentar

Când este interzisă staționarea

Când vine vorba despre restricții legate de staționarea vehiculului, trebuie să știm că manevra este interzisă în toate situațiile și locurile în care nu este permisă oprirea. Potrivit Codului Rutier, staționarea este interzisă și:

  1. în zona de acțiune a indicatorului cu semnificația „Staționarea interzisă” și a marcajului cu semnificația de interzicere a staționării;
  2. pe drumurile publice cu o lățime mai mică de 6 m;
  3. în dreptul căilor de acces care deservesc proprietățile alăturate drumurilor publice;
  4. în pante și în rampe;
  5. în locul unde este instalat indicatorul cu semnificația „Staționare alternantă”, în altă zi sau perioadă decât cea permisă, ori indicatorul cu semnificația „Zona de staționare cu durată limitată” peste durata stabilită.