Home » Când, unde, cum » 8 invenții mai mult sau mai puțin cunoscute ale lui Leonardo da Vinci. Au schimbat lumea

8 invenții mai mult sau mai puțin cunoscute ale lui Leonardo da Vinci. Au schimbat lumea

Manolică Anca / 27.06.2022, 13:57
8 invenții mai mult sau mai puțin cunoscute ale lui Leonardo da Vinci. Au schimbat lumea

Leonardo da Vinci (1452 – 1519) a fost unul dintre marii oameni ai Renașterii. Născut în Florența secolului al XV-lea, el a inventat sau a proiectat numeroase mașini vizionare care au devenit obișnuite abia în secolul al XX-lea. Iată câteva invenții mai mult sau mai puțin cunoscute ale lui Leonardo da Vinci și cum au revoluționat ele lumea.

Invenții ale lui Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci a însușit fundamentele științifice ale artei renascentiste: perspectiva, lumina, proporțiile și anatomia, și le-a extins în fiecare aspect al cercetării naturii. El a considerat arta ca fiind forma supremă de cunoaștere vizuală, bazată pe înțelegerea modului în care funcționează natura. Toate invențiile sale s-au bazat pe o înțelegere a științei naturii.

În ceea ce privește tehnologia, viziunea lui da Vinci cuprindea potențialul ingineriei civile și militare la scări colosale și implica niveluri complexe de automatizare. Proiectele pentru cele mai mărețe mașini au fost în mod conștient vizionare și au trăit pe hârtie ca o formă de „laudă vizuală” adresată patronilor, mai degrabă decât să aspire să fie construcții reale.

Iată opt dintre cele mai mari invenții ale lui Leonardo da Vinci, potrivit historynowmagazine.com:

1. Tunul cu țeavă (arma automată)

Leonardo a fost foarte preocupat de neajunsurile războiului contemporan, frustrat în special de decalajul de timp dintre rundele de foc ale tunurilor, cauzat de necesitatea reîncărcării. Astfel, a conceput un tun cu mai multe țevi care putea fi rotit pentru a trage un rând de tunuri în timp ce altul era reîncărcat: un strămoș primitiv al mitralierei din zilele noastre.

2. Șurubul aerian elicoidal (elicopterul)

Conceput în 1493, acesta era alcătuit dintr-un șurub de in care se învârtea, conceput pentru a comprima aerul pentru a induce zborul: un mecanism similar celui utilizat în elicopterele contemporane. Proiectul lui Leonardo este considerat pe scară largă drept mașina de zbor vertical.

Invenții ale lui Leonardo da Vinci. Elicopterul
Invenții ale lui Leonardo da Vinci. Elicopterul

3. Anemometru

Împreună cu studiile sale despre zbor, Leonardo a conceput un proiect modern pentru un „anemometru”, un dispozitiv care măsoară viteza vântului. Adaptat după un proiect original al lui Leon Batista, da Vinci a făcut ca dispozitivul să fie mult mai precis. Obișnuit să facă lucrurile cu stil, anemometrul lui este, de asemenea, un lucru plăcut ochiului.

4. Podul rotativ

Podul rotativ al lui Leonardo nu a fost doar o minune inginerească și o inovație în domeniul războiului, ci și un exemplu timpuriu și rar de design flat-pack. Proiectat în anii 1480 pentru ducele Sforza, podul permitea trupelor să traverseze rapid râurile și putea fi împachetat și transportat cu ușurință pentru a fi reutilizat în altă parte.

Din punct de vedere tehnic, podul a fost prevăzut să aibă un rezervor cu contragreutăți care să facă structura echilibrată pe ambele părți. În ceea ce privește ușurința de transport, proiectul a fost conceput pentru a avea roți și un sistem de frânghie și scripeți pentru oca totul să se facă într-un timp scurt.

5. Mașină zburătoare cu aripi (avionul)

Leonardo este considerat în general primul inginer căruia i se atribuie proiecte pentru zborul cu propulsie umană. Descoperirile făcute în timpul nenumăratelor disecții ale aripilor de păsări și lilieci sunt evidente în proiectele pentru Ornithopter, un dispozitiv care zboară prin fluturarea apendicelor înaripate.

Influența desenelor sale poate fi văzută în mod clar în toate proiectele de zbor pentru următorii 400 de ani. Probabil cea mai faimoasă dintre „invenții” ale lui Leonardo da Vinci, mașina zburătoare (sau „ornithopterul”) a fost concepută practic ca un cadru de lemn cu două aripi care se extindeau și care însumau o anvergură de aproximativ 10 metri.

Acest cadru central urma să fie construit din lemn de pin ușor, dar robust, fiind în același timp acoperit cu mătase brută pentru a adăuga la ecuația „penei”. În ceea ce privește mecanismul de propulsie, designul conceptual avea un sistem de tije și scripeți care ar fi controlat aripile în timp ce pilotul își punea efortul în pedale (susținut de o manivelă manuală care putea crește producția de energie).

În orice caz, ceea ce separa aparatul de zbor de avioanele moderne este lipsa unui mecanism de motor. Prin urmare, deși ornithopterul ar fi putut zbura în aer, ar fi fost o provocare să ridice aparatul de la sol.

Mașină zburătoare cu aripi
Mașină zburătoare cu aripi

6. Echipament de scufundare

Conceput la Veneția ca o armă pentru a lovi corăbi navele invadatoare, costumul de scufundare proiectat de Leonardo în secolul al XV-lea era format din trestie și tuburi de piele atașate la o mască de protecție și susținute de inele de oțel pentru a rezista presiunii apei.

Premisa costumului prezintă asemănări remarcabile cu sistemele care sunt utilizate și astăzi. Costumul de scufundare a fost, de asemenea, gândit ca echipament militar care putea fi folosit pentru atacuri surpriză în mediul marin asupra navelor inamice.

Interesant este că echipamentul de scufundare a fost conceput astfel încât masca să aibă un dispozitiv suplimentar, asemănător unui balon gonflabil, care să ajute scafandrul să se scufunde sau să se ridice deasupra nivelului apei.

7. Cărucior autopropulsat (automobilul)

Căruciorul autopropulsat, despre care se presupune că a fost conceput pentru uz teatral, a fost proiectat să se deplaseze fără a fi împins. Propulsat de arcuri spiralate, era prevăzut și cu sisteme de frânare și de direcție preprogramabilă. Probabil un precursor al automobilelor din zilele noastre, căruciorul autopropulsat este la fel de unic datorită caracteristicilor sale „robotice”.

Încă o dată, căruciorul autopropulsat a fost reimaginat în epoca contemporană de către cei de la Institutul și Muzeul de Istorie a Științei din Italia. Mașina a fost creată pornind de la schițele inițiale ale lui da Vinci, iar rezultatul a fost remarcabil. Cercetătorii au descoperit că vehiculul mobilat semăna foarte mult cu Mars Rover, în timp ce sistemul său de navigație funcționa conform originilor sale conceptualizate.

8. Parașuta

Deși prima parașută este frecvent atribuită francezului Sebastian Lenormand în 1783, au fost adunate dovezi care arată că Leonardo a ajuns primul. O schiță a sa este însoțită de următoarea adnotare: „Dacă un om are un cort făcut din pânză de in, ale cărui deschideri au fost toate astupate, cu douăsprezece brațe în diametru și douăsprezece în adâncime, el va putea să se arunce de la orice înălțime mare fără a suferi vreo rană”.

Proiectul de parașută al lui Leonardo constă într-o pânză de in sigilată, ținută deschisă de o piramidă de stâlpi de lemn – lungă de aproximativ șapte metri. Invenția ar fi permis oricărui om să alunece de la o înălțime uriașă. Cu toate acestea, deoarece ideile sale erau înaintea timpului său, tehnologia nu a putut susține ideile sale, astfel că nimeni nu a inventat o parașută practică până în 1783.

La fel ca multe dintre descoperirile sale monumentale, parașuta lui Leonardo nu a fost niciodată testată. Cu toate acestea, în anul 2000, temerarul Adrian Nichols a construit efectiv o parașută bazată pe proiectele lui Leonardo. În ciuda unui scepticism considerabil din partea multor persoane, parașuta a funcționat fără probleme.