După legea actelor de identitate, cartea de identitate obișnuită, provizorie sau electronică (buletin pe stil vechi) este documentul oficial care permite oricărui cetățean să-și justifice identitatea, cetățenia, adresa de de domiciliu și, după caz, a celei de reședință în fața autorităților. Perioada de valabilitate a cărții de identitate a unei persoane adulte depinde de data eliberării acesteia, astfel că trebuie să te asiguri că nu utilizezi buletinul expirat.
Mulți cetățeni consideră că și pașaportul este act de identitate, dar în legea pașapoartelor se specifică faptul că acesta este document de călătorie ce face într-adevăr dovada identității și a cetățeniei, fără a fi trecute pe el domiciliul/reședința, care, după cum s-a sps, se dovedește doar cu buletinul/cartea de identitate.
Pașaportul poate fi turistic, oficial sau diplomatic pe care se aplică vize și ștampile. Buletinul/cartea de identitate elecronică are o mărime asemănătoare unui card bancar ușor de purtat în portofel, de exemplu. Mai mult, cartea de identitate electronică a ajuns și la români.
Potrivit playtech.ro, „pe lângă informațiile care se află și pe actualele buletine, vor avea și un cip pe care vor fi stocate două amprente digitale și o amprentă facială. Vor fi și alte elemente de siguranță care se regăsesc și pe cărțile de identitate din alte țări europene”. În opinia polițiștilor, vechile modele de documente clasice românești sunt foarte ușor de falsificat, motiv de a se trece la acest tip nou.
Documentele necesare la expirarea termenului de valabilitate a buletinului pentru 2022:
Dacă există situații în care se modifică numele și/sau prenumele titularului, prenumele părinților, data sau locul de naștere, sexul este necesară și hotărârea judecătoreasca sau, după caz, actul administrativ în baza căruia s-au modificat toate datele de stare civilă.
Prin lege orice cetățean este obligat ca, în termen de 15 zile de la împlinirea vârstei de 14 ani sau cu cel mult 180 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate, dar nu mai puţin de 15 zile, să se prezinte la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor.
Bineînțeles o vor face acolo unde sunt arondaţi cu domiciliul sau reședința. Scopul este solicitarea punerii în legalitate cu un act de identitate. Rețineți că nerespectarea prevederilor enumerate mai sus atrage răspunderea contravenţională, ce se sancţionează cu amendă între 40-150 de lei. Nici posibilitatea achitării în 48 de ore a jumătate din minimul sumei prevăzute nu mai este în vigoare.
Dat fiind contextul epidemiologic actual o serie de administrații locale au implementat deja măsuri care să faciliteaze schimbarea buletinului sau a cărții de identitate în 2022. Spre exemplu, în unele sectoare din Bucuresti există o platformă prin care se poate:
Și, ca noutate, cetățenii se pot programa la orice sediu al Evidentei Populației indiferent de adresa de domiciliu, nu înainte de a consulta detaliile furnizate de Primărie.