Home » Când, unde, cum » Cele mai scumpe proiecte de arhitectură din lume. Câți bani înghite Palatul Parlamentului doar pentru încălzire și iluminat. Costuri exorbitante

Cele mai scumpe proiecte de arhitectură din lume. Câți bani înghite Palatul Parlamentului doar pentru încălzire și iluminat. Costuri exorbitante

Pană Emanuela / 29.12.2021, 12:48

Peste tot în lume devin posibile fapte care până deunăzi erau de nebănuit, clădirile devin mai înalte și orașele mai mari. Singurele limite par a fi cerul și imaginația. Cele mai scumpe proiecte de arhitectură din lume, în termenii monetari de astăzi, arată ce este posibil cu ajutorul unor resurse financiare incredibile. Dar și costurile de întreținere sunt pe măsură, multe dintre ele dovedindu-se a fi o mare risipă.

Cele mai scumpe proiecte de arhitectură din lume

Ideea că un „punct de reper” nou construit poate deveni un fenomen cultural instantaneu este puțin absurdă, dar asta nu-i împiedică pe consilieri, primari și arhitecți să investească în proiecte de vanitate sortite eșecului.

Un „elefant alb” este un bun de care proprietarul său nu poate dispune și al cărui cost, în special cel de întreținere, este disproporționat față de utilitatea sa. Haide să aruncăm o privire la unele dintre cele mai infame și scumpe proiecte de arhitectură din întreaga lume

  • Marble Arch Mound, Londra

Marble Arch Mound, Londra
Marble Arch Mound, Londra

Dealul temporar, înalt de 25 de metri, a devenit un clasic al genului de când a fost inaugurat în iunie 2021. Mult batjocoritul munte aproape că și-a dublat costul inițial, ajungând la 6 milioane de lire sterline. Acesta s-a închis după două zile, în urma unui val de plângeri din partea vizitatorilor și a criticilor online.

Dezastrul a fost atât de grav încât viceliderul Consiliului Westminster, Melvyn Caplan, a trebuit să demisioneze din cauza costurilor „total inacceptabile” care au crescut vertiginos.

  • Cele mai scumpe proiecte de arhitectură din lume. Palatul Parlamentului, București

Cele mai scumpe proiecte de arhitectură din lume. Palatul Parlamentului, București
Cele mai scumpe proiecte de arhitectură din lume. Palatul Parlamentului, București

Sau Casa Poporului, cum i se mai spune, a costat 4 miliarde de lire sterline. Deși nu este o clădire foarte veche, fiind construită între 1984 și 1989, aceasta a devenit simbolul Capitalei, cu o istorie foarte controversată în spate. Costurile cu gazul și electricitatea se ridică la aproape 6 milioane de lire sterline pe an, chiar dacă numai 30% din palat este ocupat.

Are 86 de metri înălțime și 92 de metri sub pământ. Dimensiunile și arhitectura sa (este a doua din lume, după Pentagon, la categoria clădiri administrative) atrag ca un magnet zeci de mii de turiști din toate colțurile lumii. Pentru a putea fi construită, Ceaușescu a comandat demolarea unor cartiere și a unei părți din Centrul Vechi al Bucureștiului, precum și a unei serii de clăridi importante: Spitalul Brâncovenesc, Arhivele Naționale, Stadionul Republica și Mănăstirea Văcărești.

Clădirea are 12 nivele la suprafață, 8 în subteran și este împărțită în 21 de corpuri, cu un total de 1100 de încăperi: 440 de birouri, peste 30 de săli și saloane, patru restaurante, trei biblioteci, sală de concerte și două parcări subterane. La construcția ei au lucrat 200 de arhitecți si 20.000 de muncitori, în trei ture, 24 de ore pe zi. S-au folosit un milion de m3 de marmură, 2800 de candelabre și 3500 de tone de cristal, pe lângă tonele de ciment, oțel, lemn și sticlă.

  • Apartamentele Intempo, Benidorm, Spania

Apartamentele Intempo, Benidorm, Spania
Apartamentele Intempo, Benidorm, Spania

După 17 ani de întârzieri și eșecuri, s-a sperat că acest zgârie-nori va transforma stațiunea balneară Benidorm în Miami-ul Mediteranei. Orașul din Alicante este renumit pentru turiștii britanici care vin să își facă vacanțele aici. La 187 de metri, Intempo este cea mai înaltă clădire de apartamente din Uniunea Europeană.

Turnurile sale gemene, care sunt conectate de un penthouse în formă de diamant în valoare de aproape 2 milioane de lire sterline, se mândrește cu cel mai rapid lift din Spania, care urcă cu o viteză de 4,2 metri pe secundă, ajungând la ultimul etaj în doar 52 de secunde. Construcția clădirii a costat 75 de milioane de lire sterline, dar din păcate industria vacanțelor este în continuare grav afectată de coronavirus, din cele 256 de apartamente numai 100 fiind pre-vândute.

  • Stadionul Olimpic Montreal, Canada

Stadionul Olimpic Montreal, Canada 
Stadionul Olimpic Montreal, Canada

Jocurile Olimpice de la Montreal din 1976 au fost atât de costisitoare încât a fost nevoie de trei decenii pentru a plăti datoria, care a fost estimată la peste 680 de milioane de lire sterline. Piesa centrală a fost, desigur, Stadionul Olimpic, găzduind ceremoniile de deschidere și de închidere și evenimentele de atletism.

Cu toate acestea, încă nu există un chiriaș permanent, iar acoperișul retractabil, care nu a fost finalizat la timp pentru jocurile din ’76, nu este solid din punct de vedere structural.

  • Cele mai scumpe proiecte de arhitectură din lume. Hotel Ryugyong, Phenian, Coreea de Nord

Hotel Ryugyong, Phenian, Coreea de Nord  
Hotel Ryugyong, Phenian, Coreea de Nord

Poate că tatăl elefanților albi din punct de vedere arhitectural este hotelul Ryugyong din Coreea de Nord. Cu 105 etaje goale, este cea mai înaltă clădire neocupată din lume. Construcția a început în 1987, ajungând la înălțimea sa actuală în 1992. După o pauză de 16 ani, un antreprenor egiptean, grupul Orascom, a preluat proiectul și a reluat construcția în 2008.

Pentru a termina în sfârșit hotelul Ryugyong ar costa, se pare, 2 miliarde de dolari, ceea ce reprezintă 5% din PIB-ul Coreei de Nord (aproximativ 40 de miliarde de dolari).

  • Podul de pe insula Russky, Vladivostok, Rusia

Podul de pe insula Russky, Vladivostok, Rusia
Podul de pe insula Russky, Vladivostok, Rusia

Podul, în valoare de 1,1 miliarde de dolari, are cea mai lungă secțiune suspendată din lume și leagă orașul Vladivostok și cei 600.000 de locuitori ai săi de mica insulă Russky, care are o populație de 5.000 de locuitori. Criticii guvernului rus, afectat de corupție, l-au supranumit„ podul spre nicăieri”.

Capacitatea încorporată de 50.000 de mașini pe zi este de zece ori mai mare decât populația existentă a Insulei Russky, ceea ce duce la o mare subutilizare.

  • New South China Mall, Dongguan, China

Cele mai scumpe proiecte de arhitectură din lume.
Cele mai scumpe proiecte de arhitectură din lume

Construit în 2005, mall-ul a fost anunțat ca fiind cel mai mare centru comercial din lume, cu o suprafață de 659.612 metri pătrați (7.100.000 de metri pătrați). Proprietarii se așteptau la 100.000 de vizitatori pe zi. Cu toate acestea, locuitorii din Dongguan sunt în mare parte compuși din muncitori migranți, dintre care cei mai mulți ar prefera să nu-și cheltuiască banii câștigați cu greu în centre comerciale.

Cunoscut în prezent sub numele de „New” South China Mall (cuvântul „New” a fost adăugat la o relansare eșuată în 2007), nu se află pe nicio rețea majoră de transport sau aeroport din apropiere și poate dura ore întregi pentru a ajunge la el cu mijloacele de transport în comun, chiar și pentru cei care locuiesc la o distanță mică.

  • Cele mai scumpe proiecte de arhitectură din lume. Aeroportul Central Ciudad Real, Spania

Aeroportul Central Ciudad Real, Spania
Aeroportul Central Ciudad Real, Spania

Construcția acestui aeroport a costat 1,1 miliarde de dolari, proiectul fiind finalizat în 2009. Cu toate acestea, el a funcționat doar timp de trei ani, deoarece proprietarii aeroportului privat au declarat faliment, având datorii de 300 de milioane de euro, potrivit Dailymail.

În urma extinderii aeroportului principal din Madrid (Barajas) în 2006, companiile aeriene care luaseră în considerare posibilitatea de a opera de la Ciudad Real au ales să zboare de la Madrid, fiind mai convenabil. În 2017, aeroportul a fost vândut în cele din urmă pentru suma de 56 de milioane de euro, după o serie de licitații eșuate, inclusiv una în care singura ofertă a fost de 10.000 de euro. Pe timp de pandemie, companii aeriene precum Virgin Atlantic, Iberia și Aer Lingus și-au ținut aici avioanele nefolosite.