Home » Când, unde, cum » De ce drumurile din România se strică atât de repede. Explicațiile surprinzătoare oferite de specialist

De ce drumurile din România se strică atât de repede. Explicațiile surprinzătoare oferite de specialist

Alexandru Cazacu / 27.04.2022, 10:59
De ce drumurile din România se strică atât de repede. Explicațiile surprinzătoare oferite de specialist

Cu siguranță, mulți dintre șoferi au multe lucruri, nu tocmai bune, de spus despre calitatea drumurilor din țara noastră. Dar de ce se strică atât de repede drumurile din România? Se pare că totul are legătură cu calitatea pietrei folosită la realizarea acestora. Află în continuare de ce drumurile României se strică atât de ușor și ce spun specialiștii din acest punct de vedere.

De ce drumurile din România se strică atât de repede

De multe ori observăm că drumurile din România se strică chiar și la scurt timp după ce au fost făcute. Pe lângă calitatea slabă a lucrărilor, calitatea precară a materialelor folosite la construcția drumurilor este una dintre principalele cauze, conform specialiștilor.

Profesor la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca – Centrul Universitar Nord Baia Mare, Ioan Bud explică care este legătura dintre piatra de slabă calitate și drumurile care se strică în câteva luni de când au fost construite. În opinia specialistului, problema pietrei de calitate este una foarte complexă.

„În momentul de față, dacă noi vrem să construim infrastructura, noi nu avem capacitățile pentru cariere de piatră de bună calitate care să respecte cerințele tehnice”, precizează profesorul universitar.

Ce calități trebuie să aibă piatra folosită la realizarea drumurilor

Totodată, dr. ing. Ioan Bud dezvăluie și ce calități ar trebui să aibă piatra folosită la drumurile din România, dar și ce se întâmplă atunci când se utilizează materiale mai ieftine și de proastă calitate. Conform profesorului, piatra trebuie să aibă o rezistență mai mare, iar acest lucru înseamnă costuri mai mari.

„În cazul pietrei, a vinde ieftin înseamnă să exploatezi o piatră care nu are rezistență mare. Pentru că costurile de exploatare sunt proporționale cu rezistența pietrei, de la împușcare până la concasare.

Și atunci, dacă nu a existat un control riguros pe domeniul acesta, cei care au exploatat au fost interesați să vândă mai degrabă piatra de mai slabă calitate. De aceea drumurile noastre nu țin”, explică Ioan Bud, potrivit Adevărul.

Calitatea slabă a pietrei duce la măcinarea asfaltului

Profesorul este de părere că exploatarea pietrei de calitate înaltă ar trebui să fie privilegiată, mai ales dacă luăm în considerare impactul pe care îl are asupra noastră.

„Dacă calculăm impactul de mediu a unui drum prost sau riscurile pentru pierderi materiale și de vieți omenești, este incomparabil cu a defrișa două hectare dintr-o pădure și a exploata piatră de bună calitate din pădure. Dar lucrurile acestea nu se înțeleg”, precizează specialistul.

De ce drumurile din România se strică atât de repede
De ce drumurile din România se strică atât de repede

În schimb, dacă nu exploatăm piatra de înaltă calitate, nici calitatea drumurilor nu o să fie corespunzătoare. Inginerul explică cum este utilizată piatra în construcția drumurilor și cum sunt acestea afectate de calitatea pietrei.

„Piatra este folosită de la infrastructura de bază, până inclusiv în asfalt. În asfalt trebuie să fie o rășină, un bitum, (amestecat) într-o piatră care să aibă rugozitate și tărie”, explică inginerul.

Așadar, dacă acestea sunt puse într-o piatră sfărâmicioasă, asfaltul se va măcina. Evident, o piatră rugoasă și cu colțuri va fi mai bună decât o pietricică rotunjită, atunci când vorbim de aderența drumului.