Home » Când, unde, cum » Povestea bărbatului supranumit „părintele siguranței rutiere”. A inventat regulile de circulație, deși nu știa să conducă

Povestea bărbatului supranumit „părintele siguranței rutiere”. A inventat regulile de circulație, deși nu știa să conducă

Alexandru Cazacu / 22.03.2022, 13:13
Povestea bărbatului supranumit „părintele siguranței rutiere”. A inventat regulile de circulație, deși nu știa să conducă

Știați că cel care a inventat multe dintre regulile de circulație de azi a fost un american. Ba chiar mai mult de atât, deși este supranumit „părintele siguranței rutiere”, el nu știa să conducă. În articolul de mai jos vă vom spune povestea lui William Phelps Eno, bărbatul care a inventat semnul stop, trecerea de pietoni și sensul giratoriu.

Cine a fost William Phelps Eno, considerat „părintele siguranței rutiere”

După cum spuneam, William Phelps Eno a fost inventatorul multor reguli rutiere, însă cum a ajuns să facă asta este foarte interesant. Se pare că totul a început în anul 1867, pe când tânărul Eno avea doar 9 ani de zile. La un moment dat, el și mama sa au fost prinși într-un blocaj de trafic din orașul New York, cauzat de trăsurile trade de cai. La acea vreme, mașinile nu erau încă inventate.

Ei bine, blocajul a creat panică și toată lumea de pe stradă era confuză, neștiind ce e de făcut. Evenimentul i-a marcat viața tânărului Wiliam Phelps Eno, care a hotărât că trebuie să facă ceva pentru a rezolva problema blocajelor pe viitor. Mai de trei decenii mai târziu, William și-a dat demisia de la compania tatălui său și și-a dedicat restul vieții în implementarea propriilor sale concepte cu privire la controlul traficului.

A dezvoltat primele planuri de trafic din marile orașe ale lumii

Nu a durat mult, iar William Phelps Eno a publicat lucrarea „Este nevoie urgentă de o reformă a traficului stradal”. Ulterior, în 1903, el a conceput un regulament de circulație rutieră pentru New York. De fapt, el a fost cel care a dezvoltat primele planuri de trafic din mari orașe ale lumii, cum ar Londra, Paris sau New York. În plus, regulile și semnele rutiere pe care le-a inventat sunt în vigoare chiar și în zilele noastre.

După cum am menționat și anterior, Phelps este considerat „părintele siguranței rutiere”, însă nu a învățat niciodată să conducă un autovehicul. În 1921, Phelps a înființat „Fundația Eno pentru Controlul Traficului Rutier”. Aceasta este o organizație non-profit ce promovează siguranța rutieră, potrivit incredibilia.ro.

Stradă din New York de la începutul secolului al XX-lea
Trafic pe o stradă din New York de la începutul secolului al XX-lea

William Phelps Eno, decorat de francezi

După ce Primul Război Mondial a luat sfârșit, William Phelps Eno a fost decorat cu „Crucea Legiunii de Onoare” a guvernului francez, deoarece cu ajutorul sistemului său de trafic, francezii au reușit să trimită rapid aproximativ 60.000 de soldați la Verdun, stopând înaintarea germanilor spre Paris.

Ei bine, Eno a decedat în 1945, la vârsta de 86 de ani. Așadar, el este pionerul căruia i se acordă recunoașterea pentru conceptul original al semnului de circulație „STOP”, a sensului giratoriu, a trecerii pentru pietoni și a străzilor cu sens unic. Datorită eforturilor sale, multe țări au început să urmeze exemplul cu semne și semnale mici pe străzi, iar astăzi putem circula în siguranță pe drumurile publice.

Eno s-a născut în New York, fiind cel mai mic copil al lui Amos și al soției sale, Lucy Jane Phelps. A absolvit Universitatea Yale în 1882, unde fusese membru al „Skull and Bones”.