Home » Life & Style » Timp liber » Ce indicatoare rutiere nu existau pe vremea lui Ceaușescu și cum arăta permisul auto în perioada interbelică

Ce indicatoare rutiere nu existau pe vremea lui Ceaușescu și cum arăta permisul auto în perioada interbelică

Alexandru Cazacu / 12.08.2021, 16:22
Ce indicatoare rutiere nu existau pe vremea lui Ceaușescu și cum arăta permisul auto în perioada interbelică

După Revoluția din 1989, Codului Rutier a suferit mai multe modificări și au apărut indicatoare rutiere care nu existau în perioada comunistă. Mai departe, veți afla ce indicatoare rutiere nu erau pe timpul lui Ceaușescu și cum arăta un permis de conducere în perioada interbelică.

Indicatoarele rutiere care nu existau înainte de ’89

Cel mai probabil, mulți dintre români nu își amintesc sau chiar nu au văzut Codul Rutier din perioada comunistă. Ei bine, de la an la an, acesta se schimbă, iar o dată cu trecerea timpului apar și unele indicatoare noi.

Așadar, cu toate că multe legi au rămas la fel ca pe vremea lui Ceaușescu, semnele rutiere s-au înmulțit odată cu trecerea anilor. De exemplu, în perioada comunistă șoferii nu vedeau semne precum: Atenție Radar, Stație GPL, Poliția Autostrăzilor sau Monitorizare Trafic. Cu toate acestea, în zilele noastre, aceste indicatoare rutiere sunt cu siguranță cunoscute de toată lumea.

În ceea ce privește permisele de conducere, acestea au apărut în România pentru prima oară în anul 1859. La vremea respectivă, deținătorul unui astfel de document putea să conducă trăsurile pe drumurile publice. Ei bine, de atunci lucrurile au evoluat și la fel s-a întâmplat și cu formatul permisului auto, acesta suferind mai multe modificări de-a lungul anilor.

Ce indicatoare rutiere nu existau pe vremea lui Ceaușescu
Ce indicatoare rutiere nu existau pe vremea lui Nicolae Ceaușescu

Cum arăta un permis auto din perioada interbelică

După cum am menționat anterior, de-a lungul vremii permisele de conducere au fost schimbate pentru a îndeplini unele condiții. Spre exemplu, în perioada interbelică carnetul de conducere conținea pe lângă datele personale și file pentru pedepsele suferite de titular.

Un astfel de carnet de conducere se poate vedea la Muzeul Județean Teleorman. Documentul este din anul 1931 și aparținea unui șofer profesionist numit Spirea ST. Pantilie, din Alexandria. Actul a fost eliberat de Prefectura Municipiului București-Serviciul Circulație.

Permis auto din perioada interbelică
Permis auto din perioada interbelică / Sursă Foto: Muzeul Județean Teleorman

Carnetul de conducere de la acea vreme conținea 14 file, iar unele dintre ele erau rezervate rubricii ”Pedepse suferite de titular“, dar și un ”Extras din Legea asupra circulației pe drumurile publice“ din 22 octombrie 1929.

La noi în țară, primele carnete de conducere se obțineau în urma unor examene încă din anul 1907. Ei bine, cei care absolveau aceste examene, deveneau deținătorii unui Brevet de Conducere. În ceea ce privește probele susținute de candidații care doreau să obțină un astfel de Brevet de Conducere, acestea constau dintr-o probă de viteză pe drumurile publice și o probă de frânare, în caz de urgență, pentru a evita un eventual accident.

Când au apărut primele automobile în România

În anul 1900, societatea era în plină dezvoltare și au apărut și primele mașini în România. Ca urmare, în București a fost înființat și ”Serviciul Circulație”. Ei bine, prima mașină înregistrată în țara noastră a avut un motor pe ardere internă, fabricată la Liege. Aceasta a aparținut proprietarului morii Gheorghe Assan.

Mai târziu, în anul 1926, în România erau înscrise nu mai puțin de 11306 mașini. După mai bine de un deceniu, în 1939, numărul mașinilor înmatriculate din țara noastră ajungea la 25876, potrivit historia.ro.