La 7 iunie 1886, se năștea la București al doilea copil al familiei Coandă, Henri, cel care avea să devină unul dintre cei mai mari inventatori din România. Tatăl său, generalul Constantin Coandă, fost profesor de matematică a fost prim-ministrul României în 1918, iar mama sa Aida era fiica medicului francez Gustave Danet. Mai departe vă vom prezenta câteva curiozități despre Henri Coandă, celebrul inventator român.
Astăzi, 7 iunie, se împlinesc 135 de ani de la nașterea marelui pionier al aviației, Henri Coandă. Încă din copilărie, tânărul Henri era fascinat de efectele miraculoase ale vântului, devenind astfel un academician și inginer aeronautic, fizician, specialist în aerodinamică și mecanica fluidelor, inovator, inventator și descoperitor al efectului care îi poartă numele ”Efectul Coandă”, cu datorită căruia s-a construit primul avion cu reacție. Mai departe vă vom spune o serie de lucruri mai puțin știute despre Henri Coandă.
Deși a studiat la Şcoala ”Petrache Poenaru” din Bucureşti, iar apoi a făcut trei ani la Liceul Sfântul Sava, din 1899 tatăl său la trimis să studieze la Liceul Militar din Iaşi, pe care la absolvit în anul 1903, cu gradul de sergent major. Ulterior a continuat studiile Școlii de ofițeri de artilerie, geniu și marină din Capitală.
În anul 1904, Henri Coandă este trimis la Universitatea Tehnică din Berlin-Charlottenburg. El devine pasionat de tehnica aviaticii, astfel în 1905 construieşte un avion-rachetă pentru armata română. În anii 1907-1908 parcurge cursuri universitare la Institutul tehnic Montefiore din Liège.
După studii, inventatorul român revine în România, unde este încadrat ca ofițer în Regimentul 2 de artilerie. Cu toate acestea, Henri Coandă nu s-a acomodat cu această funcție și părăsește armata pentru a-și dedica cunoștințele cercetărilor. Așadar, în 1909 s-a înscris la Școala superioară de aeronautică și construcții, pe care a absolvit-o după un an, fiind șef al primei promoții de ingineri aeronautici.
Ingeniozitatea lui Henri Coandă a dus la peste 250 de invenţii şi peste 700 de brevete, cu aplicații în diverse domenii precum aeronautică, construcţii, transporturi, industrie, medicină, biologie și protecţia mediului.
Folosind un motor Gregoire de 30 CP, Henri Coandă a realizat într-un atelier de construcție de bărci, o sanie echipată cu motor cu reacție. Invenția a fost numită ”Perce Neige” (Ghiocelul). Ulterior, sania a fost dusă în Rusia, unde a participat în iarna lui 1911 la concursul de sănii cu motor de lângă Sankt Petersburg.
Nu mulți știu acest lucru, însă, Henri Coandă a inventat un nou material de construcţie, beton-lemnul, care era folosit pentru decoraţiuni. Ba chiar mai mult de atât, acesta a fost utilizat la construcția Palatului Culturii din Iaşi, ridicat în anul 1926.
O altă invenție a lui Henri Coandă a fost realizată în anul 1926, în România. Este vorba despre un dispozitiv de detecţie a lichidelor în sol, folosit în prospectarea petrolieră. De asemenea, în Golful Persic, Coandă construieşte un rezervor din beton, subacvatic, pentru depozitarea petrolului.