Un studiu recent publicat în revista Metabolism Clinical and Experimental oferă un răspuns neașteptat la întrebarea: de câte ori ar trebui să mănânci după vârsta de 50 de ani? Sfatul pentru longevitate al unui nutriționist de renume i-ar putea face pe mulți să-și regândească complet rutina alimentară.
Un singur prânz pe zi? Da, spune un expert de la Harvard
Potrivit lui David Sinclair, biolog molecular și profesor de genetică la Universitatea Harvard, o singură masă pe zi poate fi suficientă la această vârstă. Afirmația sa se bazează pe studii științifice care au arătat că o astfel de abordare alimentară poate aduce beneficii importante: pierdere în greutate, scăderea colesterolului „rău” (LDL) și creșterea celui „bun” (HDL).
Citeşte şi: 10 alimente care întârzie îmbătrânirea. Cum poţi arăta cu 10 ani mai tânără
Totuși, unii participanți la studiile analizate au raportat o senzație crescută de foame și un nivel mai ridicat de cortizol – hormonul stresului – în special în primele zile ale regimului. De aceea, David Sinclair recomandă ca orice schimbare de acest tip să fie făcută doar sub supravegherea unui medic.
Cum explică specialistul beneficiile restricției calorice
În opinia sa, reducerea numărului de mese și a aportului caloric activează această rețea genetică de supraviețuire.
„Avem gene în corpul nostru care ne protejează împotriva daunelor și ne mențin tineri. Printre acestea se numără sirtuinele, care pot fi activate de condiții stresante precum postul, exercițiile fizice intense sau expunerea la frig. Prin urmare, a nu mânca în anumite ore ale zilei sau chiar reducerea aportului caloric în general activează această rețea genetică de supraviețuire”, a explicat David Sinclair, conform rador.ro.
Ce mai spun experții despre alimentația după 50 de ani
După vârsta de 50 de ani, metabolismul încetinește semnificativ. Cercetările arată că, începând de la 20 de ani, organismul arde în medie cu 150 de calorii mai puțin în fiecare deceniu. Pentru a contracara acest declin, specialiștii recomandă un stil de viață activ, care să includă exerciții fizice regulate și menținerea masei musculare.
Mulți experți susțin că, în loc de o singură masă pe zi, mai benefică poate fi o alimentație bazată pe porții mici și frecvente, care mențin metabolismul activ și previn senzația de foame intensă. De asemenea, hidratarea și controlul aportului caloric rămân esențiale.