Home » Știri » Amendă de 100.000 de lei pentru Raiffeisen Bank! Acuzații grave de practici incorecte. Mesajul transmis de ANPC

Amendă de 100.000 de lei pentru Raiffeisen Bank! Acuzații grave de practici incorecte. Mesajul transmis de ANPC

Alexandru Cazacu / 04.09.2021, 08:58
Amendă de 100.000 de lei pentru Raiffeisen Bank! Acuzații grave de practici incorecte. Mesajul transmis de ANPC

Una dintre cele mai importante bănci din România, Raiffeisen Bank, a fost amendată de către Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor cu suma de 100.000 de lei. Care este motivul pentru care banca respectivă a fost sancționată, puteți afla în rândurile următoare.

Raiffeisen Bank, amendată cu 100.000 de lei

Se pare că Raiffeisen Bank a fost sancționată după ce nu a respectat o decizie definitivă a instanței, care a hotărât în februarie, anul trecut, că banca cu pricina a săvârșit o practică comercială incorectă, mărind unilateral dobânzile clienților care solicitau restructurarea creditelor. Potrivit unui comunicat ANPC, în urma acestei practici, aproximativ 14.000 de clienți ai băncii au fost afectați. Așadar, autoritățile au decis încetarea acestei practici incorecte.

Acum, pe lângă amenda de 100.000 de lei, Raffeisen Bank este obligată să restituie comisioanele încasate ilegal de la clienți, după cum se arată în comunicatul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

”Această practică a fost constatată definitiv de instanțele de judecată ca fiind o practică contrară diligențelor profesionale, operatorul economic a profitat de dificultățile financiare ale consumatorilor, care nu aveau posibilitatea de plată a ratelor creditului, cu ocazia restructurării, după o perioadă scurtă în care ratele au avut o valoare redusă, a mărit nejustificat dobânzile percepute, determinând consumatorii să încheie actele adiționale și prin crearea aparenței unui beneficiu constând în renunțarea Raiffeisen Bank la încasarea comisionului de administrare, în realitate costul creditului nefiind diminuat din moment ce reducerea determinate de renunțarea la comisionul de administrare a fost depășită de majorarea produsă de modificarea dobânzii”, potrivit comunicatului menționat.

Practicile comerciale incorecte au fost constatate în 2014

Ei bine, Raiffeisen Bank nu a pus în practică decizia justiției vreme de aproximativ un an și șapte luni. Așadar, după cum am menționat anterior, aproximativ 14.000 de clienți beneficiari au fost afectați. Se pare că istoricul acestui caz a început în vara lui 2014, când președintele ANPC a dispus încetarea practicii comerciale incorecte.

Ulterior, în februarie 2020, magistrații au emis decizia definitivă prin care practica băncii era stabilită ca fiind contrară diligențelor profesionale, după cum spun reprezentanții Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

Amendă de 100.000 pentru Raiffeisen Bank
Motivul pentru care Raiffeisen Bank a fost amendată cu 100.000 de lei

Peste 10 milioane de euro nu au fost încă restituiți

Potrivit ANPC, sumele reținute incorect de către banca în cauză ar putea depăși 10 milioane de euro, iar acestea nu au fost încă restituite clienților prejudiciați.

”Dat fiind că, în urma monitorizării procesului de remediere a efectelor negative din punct de vedere financiar, pentru consumatori, generate și constatate, în 2014, de practica comercială incorectă a băncii, aceasta – în timpul scurs de la termenul pronunțării sentinței definitive a instanței, respectiv 6.02.2020, de aproximativ 1 an și 7 luni – nu a dat curs obligației stabilite, consumatorii fiind prejudiciați, pe de o parte, prin faptul ca sumele reținute incorect, din comisioane, nu au fost încă restituite și pe de altă parte, nu s-au efectuat și aplicat recalculările dobânzilor pentru creditele restructurate.

Așadar, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a sancționat Raiffeisen Bank cu o amendă contravențională de 100.000 lei. Pe lângă amendă, se adaugă și propunerea aplicării unei sancțiunii complementare de suspendare a activității băncii referitoare la practica comercială incorectă.