Home » Știri » Știri sociale » Care sunt drumurile expres din România și care este limita de viteză pe aceste tronsoane

Care sunt drumurile expres din România și care este limita de viteză pe aceste tronsoane

Pană Emanuela / 04.07.2021, 08:30
Care sunt drumurile expres din România și care este limita de viteză pe aceste tronsoane

Mai multe dintre autostrăzile care erau în planurile oficialilor până acum au fost transformate oficial în drumuri expres în Masterplanul General de Transport – documentul esențial pentru strategia infrastructurii în țara noastră. Ce este acela un drum expres, numit și drum rapid, cu ce este diferit față de autostradă și câte avem în prezent în România, afli în continuare.

Care sunt drumurile expres din România

Drumurile expres, numite și drumuri rapide, sunt drumuri publice folosite exclusiv pentru vehicule a căror viteză maximă depășește 50 km/h, pe care oprirea și staționarea pe partea carosabilă sunt interzise. De regulă, un drum expres se construiește acolo unde normele de autostradă nu pot fi îndeplinite. De altfel, șantierele de construcții pentru drumurile rapide sunt, de obicei, mai puțin costisitoare comparativ cu autostrăzile.

Și, dacă tot am adus în discuție autostrăzile, în teorie, drumurile expres nu sunt cu mult diferite față de ele. Cele mai mari diferențe constau în lipsa benzii de siguranță și viteza maximă la câmpie (120 km/h). În rest, vorbim despre un drum cu câte cel puțin două benzi pe sens, care ocolește localitățile, și care nu se întâlnește la nivel cu altă cale de transport.

În prezent, în România nu există niciun drum categorisit „drum expres“, care să se încadreze în categoria descrisă în acest material. Cu toate acestea, se lucrează primul drum de acest fel, drumul rapid Craiova – Pitești. De asemenea, autoritățile au lansat procedurile pentru încă șase șosele de acest tip.

Cele mai multe dintre ele urmează a fi construite în zona de est a țării și vor conecta orașe mari din Moldova cu porturi de la Dunăre și Marea Neagră. Iată cum arată harta viitoarelor drumuri expres din România:

  1. Drumul Expres Craiova – Piteşti, cunoscut şi ca „Autostrada Ford“, a dat startul noului tip de șosele – drumurile expres – care urmează să fie construite în țara noastră. Pentru acest drum rapid au fost semnate deja contractele de proiectare şi execuţie a primelor două tronsoane, cu italienii de la Tirrena şi constructorul român Dorinel Umbărescu.
  2. Șoseaua de mare viteză care va lega orașele Ploieşti – Buzău – Focşani – Paşcani, acesta este cel de-al doilea drum expres care ar urma să fie construit în România, în estul țării. În anul 2018, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat contractele pentru realizarea studiilor de fezabilitate pentru noul drum.

De asemenea, după studiile de fezabilitate pentru drumul expres care ar urma să lege Capitala de Moldova, CNAIR a mai lansat în 2019 licitaţii şi pentru alte drumuri expres, după cum urmează:

  1. Drum Expres Craiova – Târgu Jiu – valoarea estimată contract – 26,26 milioane de lei;
  2. Drum Expres Focşani – Brăila – 24,29 milioane de lei;
  3. Drum Expres Brăila (Jijila) – Tulcea (Cataloi) – 22 milioane de lei;
  4. Drum Expres Buzău – Brăila – 27,34 milioane de lei;
  5. Drum Expres Constanţa – Tulcea – 29,33 milioane de lei;
  6. Drum Expres Bacău – Piatra Neamţ – 13 milioane de lei.

Citește și: 7 cele mai periculoase drumuri din lume. Șoferii își riscă viața în aceste locuri

Care este limita de viteză pe aceste tronsoane

După cum aminteam și mai sus, drumurile expres sunt construite în zonele unde normele de autostradă nu pot fi îndeplinite, iar viteza minimă de circulație a vehiculelor pe aceste drumuri trebuie să fie de cel puțin 50 de km/h.

Harta viitoarelor drumuri expres din România

Cât despre drumul expres aflat în construcție în momentul de față, Drumul Expres Craiova – Pitești, acesta urmează să aibă 121 de km, cu o valoare estimată înaintea licitării la 3.771 miliarde de lei, fără TVA.

De menționat că 726 de milioane de euro, prin intermediul politicii de coeziune, reprezintă contribuția Uniunii Europene la acest drum expres.