Programul Rabla pentru autoturisme electrice ar putea beneficia de modificări semnificative în 2025, inclusiv o creștere a valorii ecotichetului. Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunțat că autoritățile analizează această posibilitate, însă decizia finală depinde de sprijinul politic și de bugetul alocat de Guvern.
Într-o intervenție la Digi24, Mircea Fechet a explicat că valoarea ecotichetului pentru autoturisme electrice, care a fost redusă brusc în trecut de la 10.000 la aproximativ 5.000 de euro, ar putea fi majorată. Ministrul a subliniat că această schimbare ar veni în sprijinul industriei auto și al importatorilor, afectați de scăderea subvențiilor.
Citeşte şi: Rabla pentru Sobe 2025. Când începe programul şi câţi bani pot primi românii
„Primim multe întrebări, inclusiv de la dealeri pentru că nu prea vând, oamenii aşteptând deschiderea programului, ne propunem să fim la fel de ambiţioşi ca în anii trecuţi. Asta înseamnă că, dacă anul trecut am avut un miliard trei sute valoare totală a programului, ne dorim anul acesta să creştem această valoare. O altă problemă a fost legată de valoarea ecotichetului la autoturismele electrice. Ea a scăzut brusc de la 10.000 la 5.000 de euro aproximativ, ori cred că acest lucru a dat puţin peste cap şi industria, şi importatorii şi acum suntem într-un prim proces de dezbatere legată de posibilitatea creşterii valorii acestui ecotichet. Că va fi la 6.000, la 7.000 sau mai mult mi-e greu să spun acum, însă ne propunem să creştem valoarea ecotichetului dacă vom găsi şi suport politic în Guvern. Asta este o decizie pe care o voi lua împreună cu ministrul Finanţelor Publice şi cu primul ministru”, a explicat ministrul Mediului.
Anul trecut, bugetul programului „Rabla” a fost de 1,3 miliarde de lei, iar pentru 2025, autoritățile intenționează să aloce o sumă mai mare. Creșterea bugetului ar permite atât majorarea ecotichetului, cât și continuarea finanțării pentru mai multe categorii de autoturisme.
Ministrul Mediului a evidențiat o particularitate importantă pentru 2025: în România se produc autoturisme electrice. Acest aspect ar putea influența modul în care sunt alocate subvențiile prin programul Rabla.
Citeşte şi: Mașini electrice – avantaje și dezavantaje. Ce e bine să știi înainte de a face o astfel de achiziție
„Cred că mai avem o particularitate de care ar trebui să ţinem cont anul acesta. Pentru prima dată în România se produc autoturisme electrice. Am în faţa ministerului trei modele construite în România, într-o fabrică din România, abia aştept să urc în fiecare autoturism şi cred că încurajarea românilor spre a achiziţiona un autoturism produs în România, fie că e electric, fie că e cu combustie, ar trebui să fie făcută şi folosindu-ne de programul Rabla. Cu alte cuvinte, un autoturism construit în România ar trebui să beneficieze de un sprijin mai mare decât unul adus de la 5.000 de kilometri distanţă”, a mai declarat Mircea Fechet.