Home » Auto » Mașini electrice – avantaje și dezavantaje. Ce e bine să știi înainte de a face o astfel de achiziție

Mașini electrice – avantaje și dezavantaje. Ce e bine să știi înainte de a face o astfel de achiziție

Voicu Costin / 12.02.2022, 18:00
Mașini electrice – avantaje și dezavantaje. Ce e bine să știi înainte de a face o astfel de achiziție

Poate vreți să fiți mai prietenoși cu mediul sau să vă aliniați cu standardele europene ori poate pur și simplu doriți o experiență mai silențioasă decât ce oferă alternativa clasică cu combustie internă, mașinile electrice vă pot îndeplini aceste dorințe.  Este totuși mai echitabil să avem o mașină electrică? Se pretează să conduci o astfel de mașină în România? Care sunt avantajele și dezavantajele cumpărării unei mașini electrice?

Mașini electrice – avantaje și dezavantaje

Concepția generală a românului despre EV-uri (electric vehicle) este faptul că costă mult și merge puțin. Cum stau lucrurile, de fapt? Au dreptate românii sau nu?

Pentru a putea ajunge la o concluzie, e bine să analizăm situația din mai multe puncte de vedere. Bonusuri, subvenții, costul inițial, costurile carburanților, disponibilitatea punctelor de încărcare, alte facilități, etc.

Subvenția de la statul român a contat întotdeauna atunci când ne-am gândit că dorim să facem o astfel de achiziție. De ce este atât de importantă această subvenție? Pentru că prețul mașinilor electrice nu este atât de scăzut precum a celor care folosesc combustibili fosili. Orice ajutor venit din partea statului ne ajută să economisim bani importanți.

Până nu demult subvenția oferită de statul român era doar cu numele. De ceva timp însă (din 2017), statul român sprijină din plin achiziția de mașini electrice prin programul Rabla. Astfel, în 2017, programul Rabla Plus a prezentat pentru prima dată în România un nivel mult mai ridicat al susținerii achiziției de autoturisme mai puțin poluante, dar mai ales de autoturisme electrice și hibride, ajungând să fie comparabil chiar și cu practicile celor mai dezvoltate state europene.

Cum poți să accesezi programul Rabla

Așadar, conform ministerului mediului, în acest moment există două tipuri de ecotichete pentru cei care, din varii motive, și-ar putea dori să achiziționeze un autovehicul electric sau cel puțin hibrid. Cele două subvenții fac parte din programul „Rabla Plus” și conferă următoarele bonusuri:

  • primul este de 45.000 lei, deci aproximativ 10.000 de euro, dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare, pentru achiziționarea unui autovehicul nou electric;
  • al doilea ecobonus este de 20.000 de lei, adică aproximativ 5.000 de euro, dar nu mai mult de 50% din prețul de comercializare, pentru achiziționarea unui autovehicul nou electric hibrid cu sursă de alimentare externă, care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 50 g/km.

Deci, dacă intenționați să achiziționați un autovehicul electric, statul vă va returna 45.000 lei. Dacă mai aveți prin parcare și o mașină veche de cel puțin opt ani, puteți primi pentru ea un voucher în valoare de 6.500 lei. Persoanele care vor să acceseze finanțarea prin „Rabla Plus” nu trebuie neapărat să și caseze o mașină, dar un bonus suplimentar de 6.500 lei cu siguranță va mai reduce și el, costul de achiziție al unui autovehicul electric.

Pentru a beneficia de acești bani, trebuie doar să îndepliniți două condiții: să aveți domiciliul în România și să nu aveți nicio datorie la autoritățile locale.

Avem destule modele de mașini electrice?

Am înțeles că o subvenție poate ajunge până la 10-11.000 euro, un ajutor substanțial din partea statului. Dar cât de scumpe sunt acestea? O listă completă de autovehicule electrice se regăsește pe site-ul APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile).

Modele de mașini electrice pe teritoriul țării noastre provin de la reprezentanţele următoarelor branduri: BMW, KIA, Mitsubishi, Renault, Smart, Volkswagen, Dacia, Ford, Mercedes, Citroen, Skoda etc.

În funcție de brand și de model, mașinile electrice pot avea prețuri mai reduse sau mai mari. În funcție de tipul mașinii dorite puteți consulta ofertele reprezentanțelor auto, în unele perioade ale anului puteți beneficia chiar și de reduceri suplimentare, în unele circumstanțe. Modelul scos de Dacia – Spring a fost declarată cea mai ieftină mașină electrică de pe piața din România.

O mașină bună pentru oraș și cam atât. Testele arată că mașina nu are autonomie prea mare și dacă vă încumetaţi să plecați la drum lung, aveți grijă că pe traseul vostru să găsiți o stație de încărcare de orice tip.

Dar unde este Tesla? Ei bine, pentru că am decis să ținem cont de programul Rabla Plus și de subvențiile oferite de statul român, nu am putut include Tesla în această listă, pentru simplul motiv că Tesla nu are reprezentanța în România.

Deci o parte din avantajele pentru care ați opta pentru un astfel de autoturism dispar. Desigur, dacă aveți bani, nu vă oprește nimeni să faceți un drum până la Viena și să vă achiziționați de acolo cel mai nou model de Tesla. Sau să optați să o cumpărați second-hand, chiar și din România.

Costurile de alimentare

În primii ani în care s-au înființat punctele de alimentare pentru mașinile electrice, încărcarea mașinilor a fost gratuită, pentru a atrage cumpărătorul. Bineînțeles, nimeni nu s-a așteptat că acest lucru să dureze la infinit. Odată ce numărul de autovehicule electrice a ajuns să se dubleze de la an la an, situația s-a schimbat.

Așadar, pentru clienții din România care au ales până acum o mașină electrică nouă sau second hand, situația s-a schimbat dramatic. Concret, care sunt prețurile? Vom lua drept etalon rețeaua EVconnect. Această companie are următoarele tarife:

Încărcare normală – AC – 1,89 RON/unitate

Încărcare rapidă – DC – 2,32 RON/unitate

Acum că am aflat care sunt costurile, merită să alimentăm de la priză în loc de la pompă? Kaufland România, în baza parteneriatului strategic încheiat, a decis să acopere costurile serviciului de încărcare pentru clienții care folosesc stațiile Renovation din spațiile lor. Aceste variații denotă că piața de servicii pentru încărcarea mașinilor electrice este încă la nivelul de dezvoltare și vor mai trece ani pentru a ne bucura de o rețea bine pusă la punct, în toată țara, nu doar în marile orașe și în apropierea lor.

Ținând cont de aceste aspecte, putem recomanda un EV că mașină de oraș, dar care încă nu bate mașinile cu motoare cu ardere internă dacă vrem să plecăm în vacanță.

Dar dacă vreți să faceți calculele singuri, cifrele relevante sunt următoarele:

  • În prezent, țara noastră are aproximativ 400 de stații de încărcare pentru vehicule electrice și, chiar dacă acest număr sună promițător, o bună parte dintre acestea au capacitatea de 1-2 mașini.
  • 35 kWh este capacitatea medie a bateriei unei mașini electrice compacte;
  • 45 minute este timpul de încărcare în regim rapid pentru o mașină electrică capabilă de Fast Charge;
  • 7 Lei costă un litru de benzină sau motorină;
  • 50 litri este capacitatea medie a unui rezervor la o mașină diesel sau pe benzină;
  • 5 minute durează în medie alimentarea cu carburant fosil.