Home » Tehnologie & Știinta » Cale ferată subacvatică de aproape 13.000 de kilometri. Ce plănuiește China prin acest proiect grandios

Cale ferată subacvatică de aproape 13.000 de kilometri. Ce plănuiește China prin acest proiect grandios

Cojocaru Cristian / 10.01.2022, 17:16
Cale ferată subacvatică de aproape 13.000 de kilometri. Ce plănuiește China prin acest proiect grandios

China are în prezent una dintre cele mai extinse și impresionante rețele feroviare de mare viteză de pe Pământ și nu dă semne că vrea să se oprească aici. Pe măsură ce rețeaua lor ajunge în colțurile îndepărtate ale națiunii lor, Beijingul ar putea să se dezvolte pe ceva și mai inedit pentru că acum vrea să construiască o cale ferată subacvatică de aproape 13.000 de kilometri.

China vrea să construiască o cale ferată subacvatică de 13.000 de kilometri

Potrivit rapoartelor, China dorește să construiască un tren de mare viteză, de 13.000 de kilometri, care să călătorească din China continentală, prin Siberia, în estul Rusiei, sub mare prin strâmtoarea Bering în Alaska, peste vârfurile stâncoase ale Yukon din Canada și Columbia Britanică și în SUA. Odată construite, ei își vor pute extinde și mai mult rețeaua feroviară către fiecare colț al SUA.

Prețul acestui proiect ar costa China peste 200 de miliarde de dolari, un preț atât de mare, încât nici măcar Jeff Bezos probabil nu și l-ar permite. Planurile au apărut în 2014, când mai multe instituții de știri au acoperit un raport al Beijing Times care sublinia planurile ca RPC să construiască supertrenul de peste 13.000 de kilometrio. Ar fi numită linia „China-Rusia-Canada-America” și s-ar întinde pe toate cele patru națiuni, conectându-le împreună pentru un boom comercial, turistic și economic.

Întinzându-se peste Strâmtoarea Bering, ar necesita un tunel subacvatic de patru ori mai mare decât tunelul Mânecii și mult mai high-tech. La acea vreme, inginerii din China au susținut că sunt deja în discuții cu Rusia pentru începerea liniei, ceea ce erau foarte încrezători că este posibil cu tehnologia actuală. Cu toate că propunerea pare una exagerată, este cât se poate de fezabilă.

În 2018, China a aprobat primul tren de mare viteză subacvatic din lume, care s-ar extinde la nivel național de la Ningbo, un oraș-port de lângă Shanghai, până la Zhoushan, un arhipelag de insule de pe coasta de est. Acoperind o porțiune de 77 de kilometri de cale ferată aproape în întregime nou construită. Noua rută va include o secțiune subacvatică de 16,2 kilometri. Va fi un tren Maglev, care levitează deasupra unei căi magnetice, deoarece este propulsat cu viteză mare, iar construcția este în curs de desfășurare pentru proiectul ambițios.

cale ferată subacvatică
Trenurile de mare viteza ar lega China, Rusia, Canada și SUA

Cât de real este grandiosul proiect al superputerilor lumii

Deși acest tunel este semnificativ mai mic decât tunelul Mânecii, adăugarea unui tren de mare viteză care trece prin aceasta aduce noi provocări pentru constructori. Deși se știe puțin despre progresul pe linia China-Rusia-Canada-America, unii au postulat că linia Ningbo-Zhoushan ar putea fi un fel de test pentru un proiect mult mai mare.

Cât despre SUA, s-ar putea să fie puțin mai în urmă. În 2020, guvernul SUA a aprobat o linie de cale ferată uriașă de 2.570 de kilometri care leagă SUA și Canada, din Alaska până în Alberta. Costând 22 de miliarde de dolari, linia a reprezentat un salt mare pentru rețeaua de căi ferate din SUA. Odată cu extinderea rapidă a rețelei de trenuri de mare viteză a Chinei, a celebrei rețele japoneze și a altor națiuni care își fac eforturi susținute, SUA se află acum cu un pas în spate când vine vorba de inovarea feroviară.

Din păcate, oricât de impresionantă ar fi linia China-Rusia-Canada-America, se pare că ea a fost suspendată deocamdată. Mai mulți au criticat propunerea pentru că este redundantă din punct de vedere economic, afirmând că aeronavele sunt o opțiune mai ieftină pentru comerț și mai complexă. Fie că au dreptate sau nu, tensiunile dintre superputeriile mondiale înseamnă că o astfel de colaborare, care ar fi cel mai scump megaproiect din istoria lumii, ar putea fi puțin mai mult decât un vis.