Home » Tehnologie & Știinta » Ce „comoară” extraordinară ascunde locul de unde izvorăște Dunărea

Ce „comoară” extraordinară ascunde locul de unde izvorăște Dunărea

Cojocaru Cristian / 15.12.2021, 18:07
Ce „comoară” extraordinară ascunde locul de unde izvorăște Dunărea

Dunărea izvorăște din Munții Pădurea Neagră de pe teritoriul Germaniei, loc care adăpostește și o adevărată comoară. Într-un din văile din apropiere, s-a găsit un material atât de esențial actualelor vremuri, lucru care ar putea aduce un beneficiu uriaș omenirii. Află despre ce este vorba și cum va ajuta acesta la actuala problemă a globului: încălzirea globală.

Locul de unde izvorăște Dunărea ascunde o adevărată comoară

Într-o vale de lângă Pădurea Neagră a Germaniei se află o potențială soluție la una dintre cele mai deranjante probleme cu care se confruntă tranziția Europei la un transport durabil. Puțin peste 3 km sub pământ este suficient litiu pentru cel puțin 1 milion de vehicule electrice pe an, iar un miner spune că poate exploata acele rezerve la aproximativ jumătate din costul surselor concurente și fără a produce gaze cu efect de seră.

Având în vedere că resursele esențiale pentru mașinile alimentate cu baterii provin de obicei din regiuni îndepărtate, proiectul Vulcan Energy Resources de 1,7 miliarde de euro ar putea fi cheia pentru ambițiile Europei de a deveni primul continent neutru din punct de vedere climatic.

„Vom produce la nivel local un produs care nu este doar mai ieftin, ci și mai ecologic decât alternativele”, a declarat Horst Kreuter, directorul general al Vulcan în Germania, într-un interviu.

Compania, susținută de cea mai bogată femeie din Australia Gina Rinehart, a semnat acorduri de aprovizionare cu Stellantis și producătorul coreean de baterii LG Chem. Săptămâna trecută, a venit cel mai mare contract al său: un contract de cinci ani cu gigantul auto german Volkswagen Group.

Compania australiană a contractat acum cea mai mare parte a producției de litiu și intenționează să înceapă livrările până în 2026 cel târziu.  Cu toate acestea, există îndoieli. Proiectul se bazează pe tehnologie care nu a fost implementată la scară largă și au existat semne de opoziție locală față de riscurile potrivit cărora, extragerea litiului ar putea provoca unele cutremure.

Vulcan a spus că raportul din octombrie este „fals și înșelător” și a dat compania în judecată. În ciuda preocupărilor, proiectul merge înainte, deoarece abordează preocupările în creștere cu privire la impactul asupra mediului al construcției de mașini alimentate cu baterii. De la litiu la cobalt, fabricarea unui vehicul cu emisii zero implică resurse și mai greu de obținut decât mașinile convenționale și asta are un cost pentru mediu.

Pe fondul intensificării confruntării globale pentru dominarea sectorului vehiculelor electrice, Agenția Internațională pentru Energie a recomandat în mai guvernelor occidentale să ia în considerare stocarea de minerale esențiale precum cobaltul, nichelul și litiul. Deja, producătorii de automobile își intensifică eforturile de reciclare a bateriilor și fac eforturi pentru un punct de sprijin în minerit pentru a obține un control mai mare asupra resurselor necesare pentru a face mașini electrice.

comoară Dunărea
Muntii Padurea Neagra din Germania adaposteste un important zacamant de litiu

Resursa cheie a mașinilor electrice este litiul

VW a înființat o unitate în Germania pentru a reutiliza în cele din urmă 90% din componentele bateriei. Daimler susține o inițiativă pentru o producție mai durabilă de cobalt, care a fost legată de încălcările drepturilor omului. Tesla a încheiat un acord de nichel cu BHP Group în iulie și a acceptat un pact de cobalt cu Glencore în iunie.

Dar resursa cheie este litiul. Era rareori necesar în economia bazată pe petrol, dar sunt necesare aproximativ 8 kilograme pentru o mașină electrică modernă. În prezent, metalul alb-argintiu provine în general din minele deschise din Australia sau din America de Sud, unde există îngrijorări cu privire la risipa de apă și materiale toxice eliberate din bazine. Materiile prime sunt apoi expediate în Asia pentru procesare. Până când litiul ajunge în mașinile electrice europene sau americane, a fost deja emis mult dioxid de carbon.

Pe măsură ce tranziția se accelerează, BloombergNEF se așteaptă ca cererea de minerale din bateriile cu ioni de litiu să crească de cinci ori până în 2030. Un indice global al prețurilor litiului s-a triplat în acest an, susținut de creșterea vânzărilor de mașini electrice în China, SUA și Europa. Producătorii de automobile sunt sub presiune pentru a-și curăța lanțurile de aprovizionare pentru a îndeplini obiectivele de durabilitate, iar Vulcan spune că litiul din Germania poate juca un rol