Home » Știri » Știri externe » Cine sunt David Julius și Ardem Patapoutian, cercetătorii care au câștigat Premiul Nobel pentru Medicină 2021. Descoperirea pe care au făcut-o

Cojocaru Cristian / 04.10.2021, 16:22

Doi cercetători americani au câștigat Premiul Nobel pentru fiziologie sau medicină în 2021 pentru munca depusă în care au fost dezvăluite secretele simțului tactil.

Premiul Nobel pentru Medicină a fost acordat unor cercetători americani

Prof. David Julius, fiziolog la Universitatea California din San Francisco, și prof. Ardem Patapoutian, neurolog la Scripps Research din La Jolla, California, au fost onorați pentru descoperirea receptorilor din piele care simt căldura, frigul și atingerea. ele cruciale pentru supraviețuire. Lucrarea deschide calea pentru o serie de tratamente medicale noi pentru afecțiuni precum durerea cronică.

Premiul, anunțat luni de adunarea Nobel de la Institutul Karolinska din Stockholm, are o valoare de 10 milioane de coroane suedeze, aproximativ 845.000 de lire sterline. Prof. Abdel El Manira, neurolog în cadrul Institutului Karolinska și membru al comitetului Nobel, a spus că fără receptori că nu am fi în stare să ne simțim lumea, să simțim nevoia de a ne trage mâna dintr-o flacără sau chiar să stăm în picioare. El a descoperit că descoperirile ”ne-au schimbat profund viziunea asupra modului în care simțim lumea din jurul nostru”.

„În ultimul an ne-am distanțat social unul de celălalt, ne-a fost dor de simțul tactil, de căldura pe care ne-o oferim reciproc în timpul unei îmbrățișări. Și în timpul unei îmbrățișări, aceștia sunt receptorii care ne dau o senzație de căldură, apropierea unii de alții”, a adăugat el.

Prin experimente care au început în anii 1990, oamenii de știință au prezentat împreună modul în care impulsurile nervoase sunt declanșate în piele, astfel încât temperatura și presiunea să poată fi percepute.

Julius s-a orientat spre capsaicină, compusul care face ca ardeii iuți să ardă, pentru a identifica senzorii din terminațiile nervoase din piele care răspund la căldură. Între timp, Patapoutian a studiat celulele sensibile la presiune și a descoperit receptori suplimentari. Prima descoperire a venit atunci când Julius și colegii săi au creat o bibliotecă de milioane de fire de ADN care corespundeau genelor din celulele nervoase senzoriale.

Printr-un efort minuțios care a implicat adăugarea genelor una câte una la celulele care în mod normal nu au reacționat la capsaicină, au identificat în cele din urmă o singură genă care a făcut celulele să răspundă la compusul care arde. Gena a permis celulelor să construiască o proteină numită TRPV1, care s-a dovedit a răspunde la căldura percepută ca dureroasă.

Lucrând independent unul de celălalt, Julius și Patapoutian au continuat să folosească mentolul pentru a descoperi un receptor pentru detectarea frigului, numit TRPM8, și o serie de alți receptori activați de o gamă de temperaturi diferite. Pe baza succesului lor, Patapoutian și colegii săi și-au propus să înțeleagă cum reacționează celulele la atingere.

premiul nobel medicină
David Julius si Ardem Patapoutian au castigat Premiul Nobel pentru Medicina in 2021

Cercetătorii au condus o serie de teste

Prin experimente laborioase asupra a 72 de gene, au descoperit unca care le permite celulelor să răspundă cu un mic semnal electric, atunci când au fost puse cu ajutorul unei micropipete. Gena a purtat informația unui receptor pe care oamenii de știință l-au numit Piezo1, după cuvântul grecesc pentru presiune. Curând după aceea, au găsit un receptor sensibil la atingere similar, Piezo2, care avea un al doilea rol critic de a detecta poziția și mișcarea corpului.

”Julius și Patapoutian au arătat, în detalii mecanice frumoase, cum funcționează întreaga gamă de senzații corporale diferite. Cercetarea lor relevă în mod strălucit modul în care diferitele calități senzoriale pe care le experimentăm în fiecare zi, cum ar fi temperatura și atingerea, corespund fiecare unei molecule individuale specifice sau unui set de molecule încorporate în membranele neuronilor senzoriali care se găsesc în tot corpul.

Munca lor cu privire la senzațiile de temperatură este deosebit de provocatoare. Temperatura este un sistem continuu fizic, dar o experimentăm prin două sisteme senzoriale diferite, unul pentru căldură și unul pentru frig și fiecare în funcție de o moleculă distinctă.

Ideea că senzația de frig se reduce, în cele din urmă, la prezența moleculei TRPM8 este doar fascinantă: este vorba despre cei mai apropiați oameni de știință care au ajuns la o înțelegere cu adevărat mecanică a propriilor noastre experiențe conștiente.” a spus Prof. Patrick Haggard, de la Institutul de Neuroștiințe Cognitive al UCL.

Premiul Nobel pentru fizică din 2021 va fi anunțat marți, urmat de premiul pentru chimie în ziua de miercuri.