Home » Tehnologie & Știinta » Imagine istorică. Cum arată gaura neagră din centrul galaxiei noastre. Astronomii au realizat prima fotografie

Manolică Anca / 13.05.2022, 12:19

A fost publicată prima imagine cu gaura neagră din Calea Lactee: Sagittarius A*. Acest cadru istoric este prima dovadă vizuală directă a prezenței acestei găuri negre în centrul galaxiei noastre, pentru care oamenii de știință au lucrat ani de zile. Iată cum arată aceasta și la ce distanță se află de Pământ.

Imagine istorică cu gaura neagră din Calea Lactee: Sagittarius A*

Ni s-a promis o descoperire istorică pentru astronomie, iar echipa Event Horizon Telescope (EHT) s-a ținut de cuvânt. Este prima dovadă vizuală directă a prezenței acestei găuri negre în centrul galaxiei noastre, prima imagine a lui Sagittarius A*. Asta după ce, în 2019, echipa prezenta prima imagine a unei găuri negre.

Lansarea internațională a avut loc joi, 12 mai, în cadrul a opt conferințe de presă simultane în întreaga lume. Acest lucru reprezintă o dovadă importantă că este vorba într-adevăr de o gaură neagră și oferă indicii cruciale despre funcționarea acestor obiecte colosale din cosmos, despre care se crede că se află în centrul majorității galaxiilor din Univers.

S-a folosit un telescop virtual de mărimea Pământului

Cercetătorii au lucrat cu un telescop virtual de mărimea Pământului, un instrument posibil doar prin combinarea capacităților a opt telescoape mari situate în diferite puncte ale planetei.

Pentru a obține imaginea, echipa a unit opt radioobservatoare de pe întreaga planetă pentru a forma un telescop virtual unic, observând gaura noastră neagră timp de mai multe nopți, colectând date timp de mai multe ore la rând, similar cu utilizarea unui timp de expunere lung la o cameră foto. În total, peste 300 de persoane din opt institute de cercetare din întreaga lume au fost implicate în această descoperire.

Oamenii de știință de la EHT lucrează de ani de zile pentru a obține imagini ale găurii negre mari din interiorul Căii Lactee, Sagittarius A*, care are o masă echivalentă cu patru milioane de sori și se află la aproximativ 27.000 de ani lumină de Pământ.

Cum arată Sagittarius A*

Sagittarius A* este în mare parte inactivă și aspiră ocazional gaz sau praf, dar, cu excepția câtorva detalii, existau încă multe mistere în jurul găurii negre supermasive din galaxia noastră.

Imagine istorică cu gaura neagră din Calea Lactee: Sagittarius A*

Nu putem vedea gaura neagră în sine, deoarece acestea captează tot ceea ce cade înăuntru, inclusiv lumina, așa că sunt, într-un sens foarte real, invizibile.

Însă, gazul incandescent care o înconjoară dezvăluie o semnătură evidentă: ele deformează spațiul-timp din jurul lor atât de puternic încât, atunci când sunt iluminate de fluxuri luminoase de materie în cădere, strivite de gravitația lor, ele proiectează o „umbră”, aceasta fiind înconjurată de o structură strălucitoare asemănătoare unui inel. Sagittarius A* este ascunsă de un văl cu mai multe straturi.

„Am fost surprinși de cât de bine se potrivește dimensiunea inelului cu predicțiile teoriei relativității generale a lui Einstein. Aceste observații fără precedent ne-au îmbunătățit considerabil înțelegerea a ceea ce se întâmplă în centrul galaxiei noastre și ne oferă noi informații despre modul în care aceste găuri negre gigantice interacționează cu mediul lor”, a declarat Geoffrey Bower, cercetător al proiectului EHT la Institutul de Astronomie și Astrofizică, Academia Sinica, Taipei.

Oamenii de știință de la EHT au descoperit că gaura neagră din centrul Căii Lactee este foarte asemănătoare cu gaura neagră imaginată în 2019, cea din galaxia M87, chiar dacă aceasta din urmă este mult mai mare față de a noastră.

„Antenele și instrumentele pe care le-am proiectat și dezvoltat la NRAO fac posibil acest progres și așteptăm cu nerăbdare să continuăm să conducem progresele în radioastronomie, care vor descoperi găuri negre și alte fenomene care se ascund în colțurile galaxiei și ale universului.”, a spus Tony Beasley, directorul NRAO.