Home » Tehnologie & Știinta » Viteza sunetului pe Marte. Ce spun cercetătorii despre înregistrările audio surprinse de roverul Perseverance

Manolică Anca / 06.04.2022, 14:08

În urmă cu aproximativ un an, roverul Perseverance ateriza cu succes pe suprafața planetei Marte. De atunci a fost într-o continuă explorare, examinând peisajul cu ajutorul unei serii de camere și senzori. De asemenea, Perseverance a fost echipat cu două microfoane, ceea ce a permis să emită primele sunete auzite de pe o lume îndepărtată. Iată care este viteza sunetului pe Marte.

Cercetătorii au descoperit sunetul din altă lume

Într-un nou efort de a afla mult mai multe lucruri despre viața pe planeta Marte, cercetătorii au analizat sunetele trimise de Perseverance pentru a afla dacă acestea ar putea dezvălui ceva util. Roverul a determinat viteza de propagare a sunetului în atmosfera marțiană, Baptiste Chide, cercetător de la Laboratorul Național Los Alamos din SUA, susținând o prezentare în cadrul Conferinței de Știință Planetară și Lunară, ediția 53, în care a prezentat descoperirile echipei.

Perseverance este echipat cu două microfoane. Unul dintre ele face parte din instrumentul SuperCam montat pe catargul de doi metri al roverului. Celălalt a fost folosit pentru a înregistra sunetele din timpul aterizării. Cele două microfoane au supraviețuit aterizării forțate și au înregistrat o serie de sunete neobișnuite.

Microfonul de pe dispozitivul SuperCam este conceput în principal pentru a înregistra căderile de presiune asociate cu spectroscopia cu emisie laser. În timpul acestui proces, apare o undă acustică atunci când rocile sunt secționate cu un laser cu infraroșu.

„Este uimitor cât de multă știință putem obține de la un instrument simplu, cum ar fi un microfon pe Marte”, a declarat Baptiste Chide, cercetător postdoctoral în domeniul științelor planetare la Jet Propulsion Laboratory din cadrul NASA și colaborator al microfonului SuperCam. „Cred că va fi foarte tare să auzim sunete de pe o altă planetă”, a declarat Gruel, un alt cercetător al echipei.

Sunetele de înaltă frecvență se propagă mai repede decât cele de joasă frecvență

Cu toate acestea, microfonul detectează, de asemenea, zgomotul ambiant generat de turbulențele atmosferice, vânturile și vârtejurile convective. Datorită acestui dispozitiv, este posibilă măsurarea vitezei sunetului în atmosfera marțiană.

Roverul Perseverance, noi înregistrări de pe Marte

Baptiste Chide de la Los Alamos National Laboratory și colegii săi au prezentat rezultatele unui experiment de măsurare a vitezei sunetului pe Marte cu ajutorul instrumentului SuperCam. În calculele lor, oamenii de știință au ținut cont de viteza orizontală a vântului și de faptul că atmosfera este bogată în molecule de dioxid de carbon.

„Sunetele de pe Marte sunt ușor diferite de cele de pe Pământ din cauza compoziției și proprietăților atmosferice. Toate sunetele vor avea un volum mai mic din cauza presiunii scăzute. De asemenea, tonurile de frecvență mai mare vor fi puternic atenuate de moleculele de dioxid de carbon. În concluzie, ar fi ca și cum am asculta printr-un perete”, a explicat Chide.

În total, au fost analizate 5 ore de semnale acustice înregistrate cu SuperCam. Viteza sunetului determinată pe Marte a fost de aproximativ 240 de metri pe secundă. Aceasta este mai mică decât viteza sunetului în atmosfera Pământului, care este de 340 de metri pe secundă.

De asemenea, s-a observat că în atmosfera marțiană, semnalele acustice cu o frecvență mai mare de 240 Hertz se propagă cu peste 10 m/s mai repede decât cele de frecvență joasă. Acest lucru ar putea duce la o „experiență unică de ascultare” pe Marte, sunetele mai înalte ajungând mai repede la ascultător decât cele mai joase.

Se presupune că acest lucru se datorează diferențelor dintre modurile de vibrație ale moleculelor de dioxid de carbon în timpul absorbției diferitelor unde sonore.

Dacă vrei să auzi cum „sună” planeta Marte, toate sunetele înregistrate de roverul Perseverance pe Marte pot fi regăsite și ascultate pe site-ul NASA.